ترمز ABS چيست
در خودروهايي كه فاقد ترمز ABS مي باشند وقتي راننده پاي خود را روي پدال ترمز بطور ناگهاني
فشار دهد در صورتي كه جاده لغزنده باشد خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سيستم
ترمز اي بي اس ABS اين نقص را برطرف كرده و اجازه قفل شدن كامل به چرخ را نميدهد و باعث
مي شود كه خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سريعتر ترمز كند و بايستد ترمز گيري
مطمئن و كنترل شده زماني است بين مقاومت ايجاد شده توسط سيستم ترمز و مقاومت
ايجاد شده توسط سيستم ترمز و مقاومت ايجاد شده توسط تايرها و سطح جاده رابطه زير برقرارباشد
مقاومت در سيستم ترمز <مقاومت بين سطح جاده و تايرها
در صورت قفل شدن چرخهاي عقب خودرو روي سطح جاده سر مي خورد و به دور خود مي چرخد
و اگر چرخ هاي جلو قفل شود كنترل فرمان از دست راننده خارج مي شود سيستم ترمز ABS فشار
هيدروليكي كه در سيستم وجود دارد و به سيلندر چرخ وارد مي شود را به گونه اي كنترل مي كند
كه از قفل شدن چرخ هاي خودرو در جاده هاي لغزنده و يا هنگام ترمزهاي شديد جلوگيري شود در
خودروهاي معمولي كه فاقد ترمز ABSمي باشد اگر ترمز گيري در جاده اي لغزنده صورت گيرد راننده
براي كنترل خودرو بايد به صورت تلمبه زدن كه به صورت اين مي باشد كه پدال را فشار و ان را رها
كند اين عمل را چندين بار سريع انجام دهد تا بتواند تعادل خودرو را حفظ كند اما در سيستم ترمز
ABS اين عمل به صورت خودكار و با سرعت بيشتر و دقيق تر انجام مي شود
عملكرد سيستم ترمز ABS
الف حسگرهاي سرعت با تشخيص سرعت چرخها اطلاعات لازم را به شكل سيگنال به ECU ترمز
ABS ارسال مي كنند
ب ECU با محاسباتي دقيق كه اطلاعات اوليه ان را تغييرات سرعت چرخشي چرخها و سرعت
خودرو تشكيل ميدهد وضعيت چرخها را بدست مي اورد
پ در ترمزهاي شديد ECU به فعال كننده سيستم فرمان ميدهد كه فشار بهينه و لازم را به هر كدام
از ترمزها اعمال كند
ت واحدهاي فشار هيدروليك ترمز بر اساس فرماني كه از ECU مي گيرد فشار هيدروليك را كاهش
يا افزايش ميدهند و يا ثابت نگه ميدارند به اين ترتيب براي جلوگيري از قفل شدن چرخ ها نرخ لغزش
مطلوب كه 10تا 30 درصد مي باشد ايجاد مي شود
حسگرهاي سرعت چرخ
حسگرهاي سرعت چرخ هاي عقب و جلو شامل اهن رباي دائم و كوئل و هسته است دنده هايي كه
دور تا دور روتور قرار گرفته اند هنگام چرخش روتور ولتاژ AC را با فركانس متناسب با سرعت چرخش
روتور توليد مي كنند از ولتاژ AC در ECU براي دريافت اطلاعات مورد نياز مربوط به سرعت چرخ ها
استفاده مي شود
حسگر شتاب
استفاده از حسگر شتاب ECU سيستم ABS قادر مي سازد تا مقدار شتاب منفي خودرو را اندازه
گيري كند و به اين ترتيب از وضعيت سطح جاده بهتر مطلع شود در نتيجه براي جلوگيري از قفل شدن
چرخها دقت ترمز گيري افزايش مي يابد در ضمن به حسگر شتاب حسگر G نيز گفته مي شود
فعال كننده ABS
فعال كننده ABS با توجه به سيگنالهاي ارتباطي كه از ECU دريافت ميكند فشار روغن هيدروليك هر
يك از ترمزها را به گونه اي كنترل مي كند كه بر هر كدام از ترمزها فشار روغن به شكل مناسبي
وارد شود
اجزاي سيستم ترمز ABS
الف واحد كنترل الكترونيكي يا ECU
ب واحد كنترل هيدروليكي يا HCU
پ پمپ
ت سيلندر اصلي
ه سلونوئيدها
د انبارها اكومولاتورها
ز سنسورهاي سرعت
ر ساير تجهيزات ورودي واحد
خ كنترل الكترونيكي
انواع سيستم هاي ترمز ABS
شركت هاي خودروسازي جهان از سيستم هاي ترمز ABS مختلفي بر روي خودروهيشان استفاده
مي كنند كه اصولا كار و كليات سيستم هاي ABS را دارا مي باشد اما با هم فرق هاي دارند
الف سيستم هاي بنديكس (آموزش مكانيك خودرو ترمز ABS)
ب سيستم هاي بوش(ترمز ABS)
پ سيستم هاي كلسي –هايز(ترمز ABS)
ت سيستم هاي دلفي- چيسيس(ترمز ABS)
ز سيستم هاي نيپوندنسو و نيسين و سوميتوو(ترمز ABS)
ر سيستم هاي توس(ترمز ABS)
د سيستم هاي تويوتا(ترمز ABS)