آموزشهاي لازم درمورد ترمز ABS

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

آموزشهاي لازم درمورد ترمز ABS

۲,۲۰۶ بازديد

آموزشهاي لازم درمورد ترمز ABS

ترمز ABS چيست

در خودروهايي كه  فاقد ترمز ABS مي باشند  وقتي  راننده پاي خود را روي پدال ترمز بطور ناگهاني

فشار دهد در صورتي  كه جاده  لغزنده  باشد  خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد  اما سيستم

ترمز اي بي اس ABS اين  نقص را برطرف كرده و اجازه  قفل شدن  كامل به چرخ را نميدهد  و باعث

 مي شود كه  خودرو هم  تعادل  خود را از دست  ندهد  و هم سريعتر  ترمز كند و بايستد ترمز گيري

 مطمئن  و  كنترل  شده  زماني  است بين  مقاومت  ايجاد  شده  توسط  سيستم  ترمز  و  مقاومت 

ايجاد شده توسط سيستم ترمز و مقاومت ايجاد شده توسط تايرها و سطح جاده رابطه زير برقرارباشد

مقاومت در سيستم ترمز <مقاومت بين سطح جاده و تايرها

در صورت قفل شدن چرخهاي عقب خودرو روي سطح جاده سر مي خورد و به دور خود مي چرخد

و اگر چرخ هاي جلو قفل شود كنترل فرمان از دست راننده خارج مي شود سيستم ترمز ABS فشار

هيدروليكي كه در سيستم وجود دارد و به سيلندر چرخ وارد مي شود را به گونه اي كنترل مي كند

كه از قفل شدن چرخ هاي خودرو در جاده هاي لغزنده و يا هنگام ترمزهاي شديد جلوگيري شود در

خودروهاي معمولي كه فاقد ترمز ABSمي باشد اگر ترمز گيري در جاده اي لغزنده صورت گيرد راننده

براي كنترل خودرو بايد به صورت تلمبه زدن كه به صورت اين مي باشد كه پدال را فشار و ان را رها

كند اين عمل را چندين بار سريع انجام دهد تا بتواند تعادل خودرو را حفظ كند اما در سيستم ترمز

ABS اين عمل به صورت خودكار و با سرعت بيشتر و دقيق تر انجام مي شود

عملكرد سيستم ترمز ABS

الف حسگرهاي سرعت با تشخيص سرعت چرخها اطلاعات لازم را به شكل سيگنال به ECU ترمز

ABS ارسال مي كنند

ب ECU با محاسباتي دقيق كه اطلاعات اوليه ان را تغييرات سرعت چرخشي چرخها و سرعت

خودرو تشكيل ميدهد وضعيت چرخها را بدست مي اورد

پ در ترمزهاي شديد ECU به فعال كننده سيستم فرمان ميدهد كه فشار بهينه و لازم را به هر كدام

از ترمزها اعمال كند

ت واحدهاي فشار هيدروليك ترمز بر اساس فرماني كه از ECU مي گيرد فشار هيدروليك را كاهش

يا افزايش ميدهند و يا ثابت نگه ميدارند به اين ترتيب براي جلوگيري از قفل شدن چرخ ها نرخ لغزش

مطلوب كه 10تا 30 درصد مي باشد ايجاد مي شود

حسگرهاي سرعت چرخ

حسگرهاي سرعت چرخ هاي عقب و جلو شامل اهن رباي دائم و كوئل و هسته است دنده هايي كه

دور تا دور روتور قرار گرفته اند هنگام چرخش روتور ولتاژ AC را با فركانس متناسب با سرعت چرخش

روتور توليد مي كنند از ولتاژ AC در ECU براي دريافت اطلاعات مورد نياز مربوط به سرعت چرخ ها

استفاده مي شود

حسگر شتاب

استفاده از حسگر شتاب ECU سيستم ABS قادر مي سازد تا مقدار شتاب منفي خودرو را اندازه

گيري كند و به اين ترتيب از وضعيت سطح جاده بهتر مطلع شود در نتيجه براي جلوگيري از قفل شدن

چرخها دقت ترمز گيري افزايش مي يابد در ضمن به حسگر شتاب حسگر G نيز گفته مي شود

فعال كننده ABS

فعال كننده ABS با توجه به سيگنالهاي ارتباطي كه از ECU دريافت ميكند فشار روغن هيدروليك هر

يك از ترمزها را به گونه اي كنترل مي كند كه بر هر كدام از ترمزها فشار روغن به شكل مناسبي

وارد شود

اجزاي سيستم ترمز ABS

الف واحد كنترل الكترونيكي يا ECU

ب واحد كنترل هيدروليكي يا HCU

پ پمپ

ت سيلندر اصلي

ه سلونوئيدها

د انبارها اكومولاتورها

ز سنسورهاي سرعت

ر ساير تجهيزات ورودي واحد

خ كنترل الكترونيكي

انواع سيستم هاي ترمز ABS

شركت هاي خودروسازي جهان از سيستم هاي ترمز ABS مختلفي بر روي خودروهيشان استفاده

مي كنند كه اصولا كار و كليات سيستم هاي ABS را دارا مي باشد اما با هم فرق هاي دارند

الف سيستم هاي بنديكس (آموزش مكانيك خودرو ترمز ABS)

ب سيستم هاي بوش(ترمز ABS)

پ سيستم هاي كلسي –هايز(ترمز ABS)

ت سيستم هاي دلفي- چيسيس(ترمز ABS)

ز سيستم هاي نيپوندنسو و نيسين و سوميتوو(ترمز ABS)

ر سيستم هاي توس(ترمز ABS)

د سيستم هاي تويوتا(ترمز ABS)

ABS

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.