چرا بايد دوبار كلاچ بگيريد؟
بار اول كه كلاچ مي گيريد، ارتباط موتور با جعبه دنده قطع مي شود. پس فشار از روي برآمدگي هاي روي حلقه برداشته مي شود تا شما بتوانيد حلقه را به حالت خلاص منتقل كنيد. بعد كلاچ را رها مي كنيد و موتور را به سرعت مناسب مي رسانيد. منظور از سرعت مناسب، دور موتوري است كه با دنده بعدي تناسب دارد. يعني كاري مي كنيد كه برآمدگي هاي روي حلقه و چرخ دنده اي كه مربوط به دنده بعدي است با سرعت يكساني بچرخند تا برآمدگي هاي روي حلقه بتواند در چرخ دنده جفت شود. حالا مجبوريد يك بار ديگر كلاچ را فشار دهيد تا حلقه و دنده جديد با هم درگير شوند.
همگام ساز اين امكان را ايجاد مي كند كه حلقه و دنده، قبل از جفت شدن برآمدگي هاي روي حلقه، با هم تماس برقرار كنند. بنابراين حلقه و دنده مي توانند قبل از اينكه چرخ دنده با برآمدگي هاي روي حلقه درگير شود، سرعتشان را با هم وفق دهند. به شكل روبرو دقت كنيد.
مخروطِ روي چرخ دنده آبي رنگ، در حفره مخروطي حلقه قرار مي گيرد و اصطكاك آن با حلقه باعث همگام شدن حركت حلقه و دنده مي شود. سپس بخش بيروني حلقه طوري مي لغزد كه برآمدگي هاي روي حلقه بتواند با دنده درگير شود.
هر كمپاني شيوه و ايده هاي خاص خود را براي ساختن دنده به كار مي برد، اما اساس كار تمام آنها همان چيزي است كه خوانديد. حالا چند نكته به شما مي گوييم كه به احتمال زياد جواب سوال هايي است كه پيش از خواندن اين مطلب در ذهن شما وجود داشت:
• وقتي در تعويض دنده اشتباه مي كنيد، سر و صداي عجيبي كه مي شنويد صداي خرد شدن چرخ دنده هاي جعبه دنده نيست. همانطور كه در تمام شكل هاي قبلي ديديد، تمام چرخ دنده هاي جعبه دنده هميشه در حال چرخش اند. صدا مربوط به برآمدگي هاي روي حلقه است كه مي خواهند درون سوراخ هاي يكي از دنده ها قرار گيرند،آموزش مكانيك خودرو اما به دليل بي دقتي شما نمي توانند اين كار را انجام دهند.
• حالا مي توانيد بفهميد كه چطور يك حركت خطي كوچك دسته دنده باعث تعويض دنده مي شود. دسته دنده، ميله اي را جابجا مي كند كه به اهرم متصل است. اهرم نيز حلقه روي محور زرد رنگ را جابجا مي كند تا آن را به يكي از دو چرخ دنده بچسباند.