فنرهاي تعليق در اتومبيل

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

فنرهاي تعليق در اتومبيل

۲,۰۲۱ بازديد

فنرهاي تعليق در اتومبيل

فنر بندي براي خودروهايي كه با شتاب نسبي زيادي حركت مي كنند به دلايل زير ضروري ميباشد

 الف: جذب ضربات چرخ كه از جاده وارد مي شود و كاستن انتقال ان به اتاق و سرنشينان

ب:  استهلاك ضربات چرخ ها و جلوگيري از انتقال ان ها به اتصالات و مفصل ها

ج:  فشردن دائم چرخ ها به سطح زمين و نتيجه افزايش نيروي كششي چرخ ها محرك

د:  تماس چرخ هاي جلو با سطح جاده و تسلط راننده بر هدايت و كنترل بهتر خودرو

وزن فنر بندي شده : وزن قسمت هايي از خودرو كه روي فنرها قرار دارد را گويند

وزن فنر بندي نشده : وزن قسمت هايي از خودرو كه زير فنرها قرار دارد

فنر سخت شونده : فنري كه با نيروي كم تغييرات طولي زيادي داشته باشد و با افزايش نيرو تغييرات

طولي ان كاهش يابد فنر سخت شونده گويند اين فنردر خودروهاي سنگين كاربرد دارد

فنر نرم شونده : فنري كه ابتدا در مقابل بار كم داراي تغييرات طولي كم و سپس با افزايش بار

داراي تغييرات طولي زيادي باشد فنر نرم شونده گويند

انواع فنر : الف : فنرهاي فولادي : اين نوع فنر از فولادهايي با الياژ منگنز . سيليسيم . كرم و

غيره مي باشد فنرهاي فولادي به صورت شمشي و مارپيچي و پيچشي در تعليق خودروها به كار

مي رود ب: فنرهاي غير فولادي : فنرهاي غير فولادي به صورت لاستيكي . پنوماتيكي . روغني و

گازي ميباشد

فنر شمشي يا برگه اي

فنر شمشي

بيشتر در خودرو هاي سنگين و سواري مثل پيكان و اريا كه اكسل ان ها يك پارچه است در جهت

طولي نصب ميشود و مقداري از وزن را تحمل مي نمايد براي زياد كردن نيروي فنر از چند شمش

كه روي هم بسته مي شوند استفاده مي كنند البته تداد شمش ها تابع نيروي است كه به محور

جلو يا عقب خودرو وارد ميشود بزرگترين فنر را شاه فنر گويند كه دو سر ان قوس بيشتري دارند

از اين رو براي بستن ان ها روي هم بايد نيروي زياد تري مصرف كرد و توسط يك پيچ و مهره بلندي

به نام سنتر بولت يعني پيچ وسط و بست ها يا گيره هاي مخصوص در طرفين مهار مي شوند براي

نصب اين نوع فنرها در قسمت جلو به شاسي از طريق قامه فنر و يك پيچ و مهره و بوش قامه فنر

كه از جنس برنج است استفاده مي شود و در طرف ديگر توسط گوشواره به رام وصل مي گردد

براي جلوگيري از سايش اتصالات گريس كاري مي شوند وظيفه گوشواره اين است كه امكان تغيير

طول فنر در اثر نوسانات خودرو را فراهم مي كند بين لايه هاي فنر ها فيلمي از روغن گرافيت قرار

مي دهند تا لايه ها به راحتي بتوانند روي هم بلغزند و خاصيت نوسان گيري ان زياد شود و

همچنين از زنگ زدگي فنر ها جلوگيري مي شود اخيرا به جاي گريس با گذاشتن ورقه هاي

مخصوص از جنس پلاستيك بين لايه هاي فنرها اين كار را انجام مي دهند

فنر مارپيچي يا لوله اي

فنر

اين فنرها در بيشتر خودرو هاي سواري كاربرد دارند زيرا به خاطر اين كه فضاي كمتري را اشغال

مي كنند همچنين وزن كم انها كمتر به مراقبت و نگهداري دارند تنها عيبي كه اين فنرها دارند اين

است كه نيروي كششي يا فشاري را نمي توانند منتقل نمايند به اين جهت بايد حتما در سيستم

تعليق به كار رود كه در ان نيروهاي عرضي به كمك طبق با اهرمي به شاسي منتقل شوند دو

انتهاي فنرهاي مارپيچي مسطح اند تا در بشقابك هاي مخصوص در طبق يا محل خود بهتر مستقر

شوند فنرهاي مارپيچي فاقد خاصيت ضربه گيري هستند و بايد مكمل ان يك كمك فنر باشد تا بتواند

نوسانات خودرو را به سرعت گرفته و راحتي سفر را فراهم نمايد

فنر پيچشي

فنر پيچشي

اين نوع فنر معمول ا با پيچش حول محور طولشان تغيير فرم مي دهد و به شكل ميله يا تسمه اي

هستند در خودروهايي مثل فولكس واگن كاربرد دارند به اين صورت است كه فنر داخل يك پوسته اي

ياتاقان شده كه از يك طرف به كمك هزار خاري محكم ميشود و از طرف ديگر به كمك اهرمي به

چرخ متصل و نهايتا موجب پيچش فنر ميگردد فنرهاي جلوي فولكس واگن به شكل تسمه اي هستند

كه داخل دو پوسته محكم شده اند و اين فنرها درجهت عرضي خودرو قرار گرفته اند ولي ميتوان

انها را در جهت طولي هم به كار برد

كاربرد فنر پيچشي : الف : به صورت فنر بندي عادي در خودروها استفاده ميشود ب: از اين

فنرها براي اهرم هاي طولي و عرضي وپانارد و ضد غلتش استفاده ميكنند اهرم ضد غلتش كه به

غلط به ان موج گير مي گويند وقتي كه خودرو در حال پيچيدن است در اثر نيروي گريز از مركز چرخ

هاي خارج پيچ به فرو رفتن در زمين و چرخ هاي داخل پيچ به بلند شدن از زمين متمايل مي شوند

يك سر ميله ضد غلتش به يك طبق و سر ديگر ان با ميله ي قابل تنظيمي بر طبق ديگر وصل

مي شود وسط ميله به وسيله ي بوش به زير شاسي طوري وصل مي شود كه امكان چرخش را

به ان بدهد وقتي كه چرخ پيچ از روي زمين بلند مي شود در اين ميله انرژي پتانسيل ذخيره

مي شود و با برخاستن ميله مخالفت مي كند اين نيروي بالا برنده كه باعث مقاومت پيچشي در

ميله ي ضد غلتش مي شود در سر ديگر ان نيروي پايين اورنده توليد مي كند و بدنه را كه تمايل

نزديك شدن به زمين را دارد از زمين بلند مي كنداز معايب فنر پيچشي اين است كه براي نرم

عمل كردن فنر بايد طول فنر بلند انتخاب شود لذا گشتاور زيادي در تكيه گاه فنر ايجاد ميشود و

به كف سازي نيرومندي نياز است

فنر پنوماتيكي

فنر پنو ماتيكي

از خاصيت تراكم پذيري هوا و گازها ي ديگر به جاي فنر در تعليق خودروها استفاده مي شوداين

روش كه بيشتر در خودروهاي سنگين و گاهي هم در خودروهاي سبك كاربرد دارد داراي نرمش

خوبي است دستگاه فنر هوايي از كمپرسور و محفظه با كيسه هوايي و لوله هاي انتقال هوا و

رگلاتور تنظيم فشار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.