1 قابليت هدايت خودرو موقع رانندگي در جادها به خصوص سر پيچ ها و موقع ترمز كردن
2عكس العمل مناسب در مقابل نيروها گشتاور هاي ناشي از شتاب يا ترمز گرفتن و نيروهاي
جانبي و همچنين ناهمواري جاده 3: پايداري قطعات خودرو در مقابل ناهمواري جاده
4جلوگيري از ارتعاشات و نوسانات ناشي از پستي و بلندي جاده به شاسي خودرو و در نهايت
راحتي سرنشينان
5تامين و حفظ هندسه تعليق چرخ هاي جلو يا ژئومتري فرمان
6ايجاد تماس چرخ ها با جاده و تحمل 35 تا 65 درصد وزن كلي خودرو و همچنين افزايش راحتي
سفر و وظايف سيستم تعليق مي باشد
1-تعليق ثابت
وقتي هر دو چرخ به يك محور واحد متصل گردند و در يك زمان با هم نوسان كنند تعليق را ثابت
گويند تعليق ثابت در همه ي خودر هاي سنگين هر دو محور و در محورهاي عقب خودروهاي سواري
هاپيكان يا در هر دو محور ان ها مانندلندروور و پاترول به كار مي رود
مزايا : الف :قيمت تمام شده ارزان ب: استحكام محور زياد بوده و در خودروهاي سنگين به كار
گرفته مي شود ج: زواياي چرخ ها ثابت است و لاستيك سايي در انها زياد نيست د: تعليق
نيروهاي جانبي وارد بر چرخ ها را جذب مي كند در نتيجه نياز به اهرم هاي تعادل نيست ه: در
جادهاي كم اصطكاك تعادل فرمان خودرو به خوبي حفظ مي شود
معايب : الف: در صورت قرار گرفتن يك چرخ روي مانع بدنه كاملا منحرف شده روي چرخ ديگر تاثير
مي گذارد ب: به علت سنگيني قسمت فنر بندي نشده نياز به فنر بندي نيرومندي در محور نيست
بنابراين سيستم فنر بندي سخت و انعطاف پذير است
تغيير شكل دادن فنرهاي تعليق
در هنگام ترمز كردن و شتاب گيري بدنه خودرو عكس حالت چرخ ها عمل مي كند يعني در موقع
شتاب گيري كه چرخ ها به به جلو حركت ميكند بدنه به عقب متمايل است در هنگام ترمز كردن كه
چرخ ها تمايل به كند شدن و ايستادن دارند بدنه به جلو متمايل مي شود در اين حالت هافنر كه
شاسي و محور متصل شده در معرض تغيير شكل قرار مي گيرد يعني فنر در حالت ترمز تقريبا به
شكل S درمي ايد و در حالت شتاب به شكل Z ميباشدبراي جلوگيري از تغيير شكل عرضي محورها
ارم مايلي كه يك سر ان به محور و سر ديگر ان به شاسي متصل مي شود به نام ميله ي پانارد
استفاده مي شود ميله مورد نظر با رنگ سبز نشان داده شده است
تمايل به كله زدن و راه كنترل ان
در هنگام ترمز كردن كه رخها عقب مي ماند اتاق به جلو متمايل شده سر خودرو در اثر نيروي
اينرسي به پايين كشيده مي شود به اين حالت كله زني خودرو مي گويند هر چه نيروي اينرسي
زيادتر و شعاع مركز ثقل از زمين بلند تر باشد تمايل به كله زني افزايش مي يابد با انتخاب زاويه
مناسب اهرم ها و محل تكيه گاه هاي فنرها ميتوان مقدار كله زني خودرو ها را كاهش داد براي
مثال در خودروهاي پژو و رامبر ميل گاردان را در داخل پوسته اي گذاشته از پوسته به صورت اهرم
كنترل كله زدن استفاده مي كنند در مركز دوران كه از اهرم طولي و سيستم فنر بندي در نقطه
نزديك تري يك ديگر را قطع كنند تمايل به كله زدن كم تر مي شود
2-تعليق مستقل
در تعليق مستقل هر چرخ به طور مستقل ارتعاش كرده در چرخ ديگر تاثير نمي گذارد مهم ترين
قطعه اي كه در تعليق مستقل وجود دارد اتصالات و مفصل هاي سيبكي مي باشد سيبك ها
قطعات كروي شكلي هستند كه به خوبي حركت بين دو قطعه را بدون كم ترين اصطكاك فراهم
مي كنند در عين حال سيبك ها در معرض نيروهاي كششي و فشاري قرار مي گيرند وقتي
سيبكي در بالاي طبق پاييني و زير محور چرخ قرار مي گيرد تحت تاثير نيروي كششي است زيرا
محور چرخ متمايل به بالا و طبق متمايل به پايين است و در نتيجه سيبك كشيده مي شود وقتي
سيبكي در زير طبق بالايي و روي محور چرخ قرار گيرد تحت تاثير نيروي فشاري است زيرا محور
چرخ به وسيله چرخ متمايل به بالا و طبق نيز با كشش فنر متمايل به پايين مي شود در نتيجه سيبك
كشيده مي شود
مزايا تعليق مستقل
الف: به علت تماس چرخ هاي جلو با جاده هدايت و كنترل خودرو بهتر انجام مي شود ب: نيروهاي
وارد شده به چرخ هابه وسيله ي سيستم تعليق جذب شده از انتقال ان به شاسي جلوگيري مي
شود ج: نوسان هر چرخ به چرخ ديگر و به شاسي انتقال نمي يابد و اسايش سر نشينان بيشتر
است د: وزن محور به وسيله شاسي جذب مي شود بنابراين ديفرانسيل و قطعات سنگين در شمار
قطعات فنر بندي شده هستند و مي توان فنر نرمي را براي تعليق انتخاب كرد ه: در هنگام شتاب
گيري و پيچيدن خودرو چرخ ها سطح اتكا بيش تري به دست اورده و ايمني ان افزايش مي يابد
معايب تعليق مستقل
الف: در اثر ارتعاش زياد كه به انعطاف و نرمي ان ها مربوط مي شود تغييرات زاويه اي چرخ ها زياد
مي گردد و لاستيك سايي افزايش مي يابد ب: مخارج تعمير و نگه داري و توليد تعليق مستقل زياد
است
انواع تعليق مستقل جلو
الف : طبق دار دوبل ب: مك فرسون ج: اهرم طولي
طبق دار دوبل
يكي از محكم ترين تعليق هاي مستقل ميباشد طبق ها اهرم هاي مثلثي شكلي است كه قاعده ي
انها به رام شاسي و راسشان به سيله ي مفصل سيبكي به اهرم چرخ اتصال داده مي شود در
چرخهاي جلو به اهرم چرخ اهرم ديگري )شغال دست( بسته شده كه اهرم به ميل فرمان متصل
مي گردد و با حركت ان اهرم چرخ حول سيبك هاي بالا و پايين دوران مي كند و چرخ هاي جلو در
جهت خواسته شده حركت مي كنندمعمولا فنر اين گونه تعليق مارپيچي يا پيچشي است در صورت
ماريچي بودن فنر در روي طبق زير و