عيب يابي در سيستم سوخت رساني خودرو

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

عيب يابي در سيستم سوخت رساني خودرو

۱,۴۰۲ بازديد

1-8- موتور ، روشن نمي شود .
1.
قبلا عيب سيستم برق و جرقه را برطرف نماييد .
2.
خالي نبودن باك را آزمايش كنيد .
3.
بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را كنترل كنيد .
4.
نفوذ آب را در مدار آزمايش كنيد .
5.
مجراي تعادل هواي باك را بازديد نماييد .
6.
لوله بنزين را از كاربراتور كشيده ، با استارتر زدن كار پمپ را آزمايش كنيد . اگر بنزين از اين لوله خارج نشود ، يا پمپ بنزين خراب شده ، يا لوله هاي ورودي به آن هوا مي گيرند و يا اينكه گرفتگي در باك و لوله ها به وجود آمده است .
7.
ممكن است به علت بالا رفتن درجه حرارت ، قفل گازي در مدار به وجود آمده ، راه عبور سوخت را مسدود نموده باشد ، لذا مدار را بررسي كنيد .
8.
نشتي لوله خروجي پمپ بنزين را بررسي كنيد .

1-1-8- كنترل خالي بودن باك :
اگر سوخت سنج ، كار نمي كند ، با لاوله لاستيكي نرمي كه از ورودي باك در آن وارد مي شود ، مي توان از وجود سوخت اطلاع حاصل نمود .
معمولا لوله خروجي بنزين به اندازه 20mm از كف باك بالاتر است تا رسوبات كف باك، داخل مدار نشود . بنابراين ، سوخت كم ، با نداشتن سوخت يكسان است . در صورتي كه سوخت در اختيار نباشد ، مي توان اتومبيل را طوري كج نمود تا سوخت آن در يك جا جمع شده ، به دهانه لوله خروجي باك برسد . در اين حالت ، مدار سوخت رساني را آزمايش مي نمايند .

2-1-8-
آزمايش سوخت ورودي به كاربراتور :
پس از حصول اطمينان از موجودي سوخت باك ، بايد سوخت ورودي به پياله كاربراتور را آزمايش نمود :
-
لوله بنزين كاربراتور را جدا نموده ف به موتور استارت بزنيد ولي موتور را روشن نكنيد .
-
اگر بنزين از لوله ، خارج شود دليل سالم بودن پمپ بنزين است . لذا فيلتر كاربراتور و سوپاپ سوزني شناور را كنترل نماييد . در صورت خارج شدن بنزين از لوله پمپ بنزين ، مخلوط بودن آب با بنزين را بررسي كنيد .
-
اگر از لوله ، بنزين خارج نشود دليل خرابي مدار – از باك تا كاربراتور – است .

3-1-8-
آزمايش ساسات و فلوت كردن سوخت
-
ابتدا ساسات را از نظر درست كاركردن ، آزاد بودن دريچه و محور آن آن و بسته شدن كامل دريچه بازديد نماييد .
-
اگر ساسات بسته نمي شود ، هواكش را باز كرده ، با دست هواي ورودي كاربراتور را كنترل كنيد تا سوخت غني شود . اگر موتور در اين حال روشن شود دليل كمبود سوخت و كار نكردن ساسات است .
-
گاهي ممكن است در اثر آب بندي نبودن سوزن شناور ، در جايگاه خود ، حالت فلوت كردن رخ دهد . آن را آزمايش كنيد .
-
اگر ساسات باز نشود و يا شناور كاربراتور تنظيم نباشد ، سوخت زيادي به موتور ارسال گرديده ، موتور خفه مي كند ( فلوت كردن ). اگر كاربراتور فلوت كند از دور درپوش پياله ، سوخت نشت مي كند و يا سوخت در دور محور دريچه گاز جمع مي شود . گاهي واشر بين كاربراتور و مانيفولد مرطوب مي شود .
-
اگر موتوري فلوت نموده و خفه كرده باشد ، بايد دريچه هاي ساسات و گاز را باز نگه داشت و در اين حال به موتور استارت زد تا سوخت اضافي آن خارج گرديده ، با سوخت لازم روشن شود .
-
گاهي در اثر گرم شدن بنزين در پياله كاربراتور و انبساط آن فشار زيادي در پياله به وجود مي آيد و سوخت اضافي از ژيگلور خارج شده ، موتور فلوت مي كند . در كاربراتور هاي جديد ، منفذي براي جلوگيري از حالت انبساط بنزين در پياله كاربراتور پيش بيني مي كنند . گاهي به اين مدار مجراي « ضد تراوش » يا « ضد جوش » مي گويند . وظيفه مدار ضد جوش ، خارج كردن بخارات بنزين از پياله در بعضي مدلها به وسيله يك سوپاپ بخار ف سوخت پياله دائما تخليه گرديده ، به باك برگشت داده مي شود و به جاي آن ، سوخت خنك از پمپ بنزين به پياله بنزين مي ريزد .
بهرحال در صورت بروز انبساط بنزين در پياله كاربراتور ، بايد مانند فلوت كردن رفتار نمود .
نتيجه آزمايش روي كاربراتور چنين است :
-
اولا بايد سوخت به كاربراتور ارسال شود .
-
ثانيا مدار ساسات بخوبي عمل كند .


4-1-8-
آزمايش وجود آب در مدار سوخت رساني :
وجود آب در بنزين ، باعث مسدود شدن مدارات و ژيگلورها مي شود . براي آزمايش ، كمي بنزين از مدار كشيده ، در ظرف تميزي مي ريزند . هر گاه در سوخت آب وجود داشته باشد ، در كف ظرف حبابهايي از آب ، ظاهر خواهد گرديد .
روش ديگر پي بردن به وجود آب ، آن است كه استكاني پمپ بنزين يا صافي آن را باز كرده ، سوخت آن را روي زمين بريزند . سوخت بسرعت تبخير مي شود ولي آب براي مدتي به صورت حباب روي زمين باقي مي ماند .
-
اگر مقدار كمي آب در استكان پمپ بنزين وجود داشته باشد ، با دستمال تميزي آن را خشك نموده ، روي پمپ بنزين نصب كنيد و به موتور استارت بزنيد تا روشن شود .
-
اگر مجددا در استكاني ، آب جمع شود لازم است مدار را تخليه نموده ، تميز كنند تا موتور روشن شود .


5-1-8-
قفل گازي در مدار سوخت رساني :
گاهي در هواي گرم ، جريان سوخت ارسالي به موتور قطع مي گردد و در حال حركت ، پس از چند بار ريپ زدن ، موتور خاموش مي شود . معمولا موتوري كه داغ كند ، سوخت مدارات آن تبخير گشته ، در اثر ازدياد حجم گاز بنزين ، راه عبور سوخت مسدود مي شود . در چنين حالتي ، وقتي دريچه گاز بسته شد موتور خاموش شده ، ديگر با گاز دادن روشن نمي شود .

6-1-8-
آزمايش گرفتگي لوله هاي بنزين :
براي آزمايش گرفتگي لوله بنزين ، آن را از ورودي پمپ بنزين درآورده ، پس از برداشتن در باك از انتهاي لوله در آن مي دمند . براي دميدن در لوله ، از باد كمپرسور و يا تلمبه دستي استفاده مي كنند و يا با دهان در آن مي دمند .
اگر با اين روش ، لوله بنزين باز شود نشانه وجود مواد شناور در باك است و هر چه سريعتر بايد آن را تمييز كنند . و چنانچه لوله بسختي باز شود ، نشانه وجود رسوب با قطعات درشت تر است .

7-1-8-
موتور در حالت آرام كار نمي كند :
اگر سيستم جرقه زني عيب نداشته باشد و موتور در دور آرام ناميزان كار كند و يا خاموش شود ، نشانه وجود عيب ، در سيستم سوخت رساني مي باشد . و به روش زير عمل كنيد :
1.
مدار دور آرام كاربراتور را كنترل و آن را مجددا تنظيم كنيد .
2.
فلوت كردن كاربراتور را بررسي نماييد . فلوت كردن در اثر تنظيم نبودن شناور و يا فعاليت مدار استارتر مي باشد . ( استارتر مدار راه اندازي يا ساسات مي باشد ) .
3.
در مدار خلا يي موتور ، هوا نشت مي كند . براي آزمايش لوله خلايي متصل به مانيفولد ، لوله بوستر ترمز ، لوله برف پاك كن خلايي ، واشرها نيفولد ، واشر كاربراتور و ... را بازديد نماييد .
4.
عيب مكانيكي موتور ، فيلرگيري سوپاپها ، كمپرس سيلندرها و ... را بررسي و برطرف نماييد .

2-8-
روش تنظيم دور آرام كاربراتور :
1.
موتور را روشن نماييد و با پيچ تنظيم دور ، دريچه گاز را آنقدر باز كنيد تا موتور بخوبي كار كند .
2.
مدار ساسات را در حالت گرم بودن ، غير فعال نماييد .
3.
پيچ تنظيم سوخت دور آرام را كاملا ببنديد تا دور موتور كاهش يابد . اگر با كم كردن سوخت به وسيله پيچ تنظيم سوخت دور آرام ، دور موتور افزايش يابد ، نشانه غني بودن سوخت مي باشد و اگر دور موتور افت كند ف نشانه ضعيف بودن سوخت است .
4.
حال اگر دور موتور زيادتر از حد عادي است ، با پيچ تنظيم دور ف دريچه گاز را كمي ببنديد تا دور موتور به اندازه دور توصيه شده ، برسد .
5.
اگر نتوان با پيچ تنظيم سوخت دور آرام ، سوخت را تنظيم كرد ، بايد كاربراتور را باز نموده ، مدار دور آرام و ساير مدارات را شستشو داد و ژيگلور دور آرام را از نظر گرفتگي ، تميز نمود .
6.
براي آزمايش دقيق سوخت كاربراتور نياز به دستگاه سوخت سنج مي باشد . با اين دستگاه پس از گرم شدن موتور ، لوله جمع كننده دود را در لوله اگزوز قرار داده ، دستگاه را روشن مي كنند . پمپ مكنده دستگاه ، دودها را به قسمت آناليزور ( تجزيه كننده) انتقال داده ، پس از سنجش درصدco سوخت ، عقربه دستگاه نسبت اختلاط سوخت را نشان مي دهد .

آزمايش سوخت موتور


پس شتابدهنده قابل تنظيم

فلوت كردن كاربراتور
1-2-8-
كاربراتور به دلايل زير فلوت مي كند :
-
هر گاه شناور كاربراتور تنظيم نباشد ، سطح سوخت در ارتفاع بالاتري قرار گرفته ، مصرف آن افزايش مي يابد .
-
اگر شناور سوراخ شود بنزين در آن نفوذ كرده ، شناور در پياله بنزين غوطه ور مي گردد ؛ لذا سطح بنزين در پياله بالا مي آيد .
-
هر گاه ذرات ناخالص در بنزين در نشيمنگاه سوپاپ سوزني شناور رسوب كند ، مانع از بسته شدن مدار شناور گرديده ، سوخت فلوت مي كند .
-
اگر پمپ بنزين فشار خيلي زيادي توليد كند ، به طوري كه نيروي رانش شناور نتواند سوپاپ را ببندد ، سطح سوخت در پياله افزايش يافته ، بنزين فلوت مي كند .
-
اگر مدار ساسات تنظيم نباشد ، سوخت اضافي به مدار ارسال مي نمايد و در نتيجه ايجاد فلوت مي كند .
علامت فلوت كردن كاربراتور ، نشت نمودن سوخت از دور درپوش كاربراتور ، محور دريچه گاز ، خيس نمودن شمعها و روشن نشدن موتور است .

براي برطرف شدن فلوت كاربراتور ، به ترتيب زير عمل كنيد :
1.
ابتدا مدار ساسات را كنترل نماييد . به اين منظور باز شدن كامل دريچه ساسات را در گرماي نرمال موتور مورد بازديد قرار دهيد . اگر ساسات از نوع اضافه كننده سوخت است ( استارتر ) نشتي آن را در مدار كنترل كنيد .
2.
سپس ضربه ملايمي به نزديكي محل سوپاپ شناور بزنيد تا اگر ذراتي در جايگاه آن قرار گرفته است ، بر طرف شود و سوپاپ سوزني بتواند به وظيفه خود عمل نمايد .
3.
اگر عمل فلوت كردن كاربراتور ، برطرف نشود بايد آن را باز كرده ، علل ديگر را در آن بررسي نمايد .

2-2-8-
نشتي گاز در مانيفولد هوا :
هوا از كناره هاي واشر مانيفولد ، به داخل نفوذ كرده ، سوخت را رقيق مي كند و لذا در دور آرام كه خلا مانيفولد زياد است ، موتور ناميزان كار مي كند .
1.
اگر محل مشخصي از نشتي گاز ديده شود با سفت كردن مهره هاي نيفولد ، فلانچ كاربراتور و يا پيچهاي بدنه كاربراتور آن را اصلاح مي كند .
2.
اگر با سفت كردن پيچها ، هنوز نشتي وجود دارد ، نشانه خراب واشرها مي باشد .
3.
ممكن است از كناره لوله خلايي بوستر نشتي به وجود آيد .
4.
براي برطرف شدن اثر نشتي مانيفولد هوا ، در حالت اضطراري ، بهتر است با پيچ تنظيم دريچه گاز دور موتور را به كمترين مقدار ممكن برسانند تا آنكه در اولين فرصت بتوان واشرهاي معيوب را تعويض نمود .

3-2-8-
عيب مكانيكي موتور :
اگر آزمايشهاي فوق ، در مورد برطرف كردن معايب دور آرام به نتيجه نرسد ، عيب احتمالي در اشكالات مكانيكي موتور است . به اين منظور ، مواد زير را بررسي كنيد :
1-
چسبندگي سوپاپها را آزمايش كنيد .اگر چسبندگي در سوپاپها وجود داشته باشد صداي بلند وضربه داري از موتور به گوش ميرسد .
2-
ممكن است يكي از سيلند رها كار نكند، عيب احتمالي در شمع ،رينگها،سوراخ شدن پيستون و يا تركيدن سوپاپها باشد (سوختن سوپاپ). مي توان هر مورد را با آزمايش مربوط ته دست آورد.

4-2-8-
افت قدرت موتور:
وقتي قدرت موتور،در صورت ميزان بودن سيستم جرقه ، كاهش داشته باشد عيب احتمالي در سيستم سوخت رساني و يا سيستم اگزوز مي باشد. لذا موارد زير را برسي كنيد.
-
مخلوط سوخت و هواي كار براتور، در حالت شتاب گيري كم است،آن را ميزان كنيد .
-
سوخت موتور ناميزان است واحتما لا حالت فولوت كردن وجود دارد.
-
پمپ بنزين، سوخت كافي ارسال نمي كند.
-
قفل گازي در مدار به وجود مي آيد .
-
خفه كن اگزوز گرفتگي دارد .
يخ زدگي در كاربراتور وجود دارد .

5-2-8-
رقيق بودن سوخت در حالت شتاب گيري :
اگر به علت رقيق بودن سوخت ، موتور افت قدرت داشته باشد ، معمولا در كاربراتور عطسه بوجود مي آيد . صداي عطسه در موقع باز شدن ناگهاني دريچه گاز بيشتر است . در چنين حالتي به ترتيب زير عمل كنيد:
-
موتور را خاموش كرده ، هواكش كاربراتور را برداريد . دريچه ساسات را كاملا باز نماييد .
-
از لوله كاربراتور به داخل نگاه كنيد و همزمان چند بار دريچه گاز را بشدت باز كنيد تا مدار شتاب دهنده ، فعاليت كند . توجه نماييد كه پمپ كردن زياد مدار شتاب دهنده ، باعث فلوت كردن كاربراتور مي شود .
-
موتور را روشن كنيد و مجددا به آن گاز بدهيد . اگر عمل عطسه كاربراتور تكرار شود ، نشانه پمپ نكردن كافي پمپ شتاب دهنده است .
-
لازم است كورس پيستون پمپ شتاب دهنده را افزايش دهند تا سوخت بيشتري ارسال شود . يا ممكن است ژيگلور مدار شتاب دهنده گرفتگي داشته باشد و نيز ممكن است سوپاپهاي مدار پمپ شتاب دهنده ، معيوب باشند .
-
مسدود شدن جزيي ژيگلور اصلي را ، وقتي تشخيص مي دهيم كه در دور آرام ، موتور بخوبي كار مي كند ولي در حالت تمام بار ، شتاب گيري ضعيف شود و قدرت افت ميكند .

-
پمپهاي شتاب دهنده ، به دو صورت ساخته مي شوند :
قابل تنظيم باشد بايد دانست كه در هواي سرد و در ارتفاعات نزديك سطح دريا ، بايد كورس پيستون را طوري تنظيم كرد تا سوخت زيادتري تزريق كند و برعكس در هواي گرم و ارتفاعات بالا نياز به سوخت كمتري مي باشد .
درشكل زير كورس پيستون پمپ شتاب دهنده را با تعويض موقعيت اهرم پيستون ، تغيير مي دهند . در روي اهرم متصل به دريچه گاز ، سه سوراخ وجود دارد كه هر يك ، كورس معيني را براي پيستون پمپ فراهم مي كند .

6-2-8-
اثر غني بودن سوخت در افت قدرت موتور :
اگر قدرت موتور به علت زياد بودن سوخت ، كاهش يابد ، حالت خفگي در موتور به وجود آمده است. اثر مشخص آن ، ايجاد صداي مخصوص و خروج دود سياه از اگزوز است . در اين حالت لازم است كاربراتور را مورد تعمير قرار داد .

7-2-8-
اثر خرابي پمپ بنزين در افت قدرت موتور :
هرگاه پمپ بنزين ، سوخت ضعيفي ارسال نمايد موتور در حالت شتاب گيري با كمبود سوخت مواجه مي شود . پس لازم است فشار پمپ و شدت جريان سوخت را اندازه بگيريد .

8-2-8-
اثر قفل گازي در افت قدرت موتور :
ايجاد قفل گازي در مدار ، از جريان سوخت كافي جلوگيري مي نمايد و موتور را با كمبود سوخت روبرو مي كند . در صورت به وجود آمدن قفل گازي ، معايب مدار را با عايق بندي صحيح حرارتي و جلوگيري از انتقال گرماي بدنه موتور به پمپ بنزين و كاربراتور ، برطرف نماييد .

9-2-8-
اثر گرفتگي خفه كن در افت قدرت موتور :
لوله اگزوز در اثر كج شدگي و يا دوده گرفتگي ، وظيفه خود را بخوبي انجام نمي دهد .مكانيك خودرو  براي آزمايش ، دور موتور را بالا برده و به طور ناگهاني دريچه گاز را رها كنيد ، هرگاه صداي خش خش از لوله اگزوز شنيده شود ، نشانه گرفتگي آن است .

10-2-8-
يخ زدن كاربراتور :
يخ زدن كاربراتور ، يكي از مسايلي است كه در شرايطي از قبيل كاهش دماي محيط و افزايش رطوبت هوا اتفاق مي افتد . مثلا وقتي درجه حرارت هوا بين تا و رطوبت هوا بين 65 تا 100 درصد است ، يخ زدگي در كاربراتور ايجاد مي شود .
در چنين شرايطي به محض روشن كردن موتور ، دريچه گاز يخ مي زند كه اين حالت معمولا پيش از رسيدن به درجه حرارت عادي اتفاق مي افتد .
در بعضي از كاربراتورها ، مداري دودهاي گرم اگزوز را به حوالي مجراي دور آرام هدايت نموده ، اطراف آن را گرم نگه مي دارد تا از يخ زدگي جلوگيري كند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.