1-8- موتور ، روشن نمي شود .
1. قبلا عيب سيستم برق و جرقه را برطرف نماييد .
2. خالي نبودن باك را آزمايش كنيد .
3. بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را كنترل كنيد .
4. نفوذ آب را در مدار آزمايش كنيد .
5. مجراي تعادل هواي باك را بازديد نماييد .
6. لوله بنزين را از كاربراتور كشيده ، با استارتر زدن كار پمپ را آزمايش كنيد . اگر بنزين از اين لوله خارج نشود ، يا پمپ بنزين خراب شده ، يا لوله هاي ورودي به آن هوا مي گيرند و يا اينكه گرفتگي در باك و لوله ها به وجود آمده است .
7. ممكن است به علت بالا رفتن درجه حرارت ، قفل گازي در مدار به وجود آمده ، راه عبور سوخت را مسدود نموده باشد ، لذا مدار را بررسي كنيد .
8. نشتي لوله خروجي پمپ بنزين را بررسي كنيد .
1-1-8- كنترل خالي بودن باك :
اگر سوخت سنج ، كار نمي كند ، با لاوله لاستيكي نرمي كه از ورودي باك در آن وارد مي شود ، مي توان از وجود سوخت اطلاع حاصل نمود .
معمولا لوله خروجي بنزين به اندازه 20mm از كف باك بالاتر است تا رسوبات كف باك، داخل مدار نشود . بنابراين ، سوخت كم ، با نداشتن سوخت يكسان است . در صورتي كه سوخت در اختيار نباشد ، مي توان اتومبيل را طوري كج نمود تا سوخت آن در يك جا جمع شده ، به دهانه لوله خروجي باك برسد . در اين حالت ، مدار سوخت رساني را آزمايش مي نمايند .
2-1-8- آزمايش سوخت ورودي به كاربراتور :
پس از حصول اطمينان از موجودي سوخت باك ، بايد سوخت ورودي به پياله كاربراتور را آزمايش نمود :
- لوله بنزين كاربراتور را جدا نموده ف به موتور استارت بزنيد ولي موتور را روشن نكنيد .
- اگر بنزين از لوله ، خارج شود دليل سالم بودن پمپ بنزين است . لذا فيلتر كاربراتور و سوپاپ سوزني شناور را كنترل نماييد . در صورت خارج شدن بنزين از لوله پمپ بنزين ، مخلوط بودن آب با بنزين را بررسي كنيد .
- اگر از لوله ، بنزين خارج نشود دليل خرابي مدار – از باك تا كاربراتور – است .
3-1-8- آزمايش ساسات و فلوت كردن سوخت
- ابتدا ساسات را از نظر درست كاركردن ، آزاد بودن دريچه و محور آن آن و بسته شدن كامل دريچه بازديد نماييد .
- اگر ساسات بسته نمي شود ، هواكش را باز كرده ، با دست هواي ورودي كاربراتور را كنترل كنيد تا سوخت غني شود . اگر موتور در اين حال روشن شود دليل كمبود سوخت و كار نكردن ساسات است .
- گاهي ممكن است در اثر آب بندي نبودن سوزن شناور ، در جايگاه خود ، حالت فلوت كردن رخ دهد . آن را آزمايش كنيد .
- اگر ساسات باز نشود و يا شناور كاربراتور تنظيم نباشد ، سوخت زيادي به موتور ارسال گرديده ، موتور خفه مي كند ( فلوت كردن ). اگر كاربراتور فلوت كند از دور درپوش پياله ، سوخت نشت مي كند و يا سوخت در دور محور دريچه گاز جمع مي شود . گاهي واشر بين كاربراتور و مانيفولد مرطوب مي شود .
- اگر موتوري فلوت نموده و خفه كرده باشد ، بايد دريچه هاي ساسات و گاز را باز نگه داشت و در اين حال به موتور استارت زد تا سوخت اضافي آن خارج گرديده ، با سوخت لازم روشن شود .
- گاهي در اثر گرم شدن بنزين در پياله كاربراتور و انبساط آن فشار زيادي در پياله به وجود مي آيد و سوخت اضافي از ژيگلور خارج شده ، موتور فلوت مي كند . در كاربراتور هاي جديد ، منفذي براي جلوگيري از حالت انبساط بنزين در پياله كاربراتور پيش بيني مي كنند . گاهي به اين مدار مجراي « ضد تراوش » يا « ضد جوش » مي گويند . وظيفه مدار ضد جوش ، خارج كردن بخارات بنزين از پياله در بعضي مدلها به وسيله يك سوپاپ بخار ف سوخت پياله دائما تخليه گرديده ، به باك برگشت داده مي شود و به جاي آن ، سوخت خنك از پمپ بنزين به پياله بنزين مي ريزد .
بهرحال در صورت بروز انبساط بنزين در پياله كاربراتور ، بايد مانند فلوت كردن رفتار نمود .
نتيجه آزمايش روي كاربراتور چنين است :
- اولا بايد سوخت به كاربراتور ارسال شود .
- ثانيا مدار ساسات بخوبي عمل كند .
4-1-8- آزمايش وجود آب در مدار سوخت رساني :
وجود آب در بنزين ، باعث مسدود شدن مدارات و ژيگلورها مي شود . براي آزمايش ، كمي بنزين از مدار كشيده ، در ظرف تميزي مي ريزند . هر گاه در سوخت آب وجود داشته باشد ، در كف ظرف حبابهايي از آب ، ظاهر خواهد گرديد .
روش ديگر پي بردن به وجود آب ، آن است كه استكاني پمپ بنزين يا صافي آن را باز كرده ، سوخت آن را روي زمين بريزند . سوخت بسرعت تبخير مي شود ولي آب براي مدتي به صورت حباب روي زمين باقي مي ماند .
- اگر مقدار كمي آب در استكان پمپ بنزين وجود داشته باشد ، با دستمال تميزي آن را خشك نموده ، روي پمپ بنزين نصب كنيد و به موتور استارت بزنيد تا روشن شود .
- اگر مجددا در استكاني ، آب جمع شود لازم است مدار را تخليه نموده ، تميز كنند تا موتور روشن شود .
5-1-8- قفل گازي در مدار سوخت رساني :
گاهي در هواي گرم ، جريان سوخت ارسالي به موتور قطع مي گردد و در حال حركت ، پس از چند بار ريپ زدن ، موتور خاموش مي شود . معمولا موتوري كه داغ كند ، سوخت مدارات آن تبخير گشته ، در اثر ازدياد حجم گاز بنزين ، راه عبور سوخت مسدود مي شود . در چنين حالتي ، وقتي دريچه گاز بسته شد موتور خاموش شده ، ديگر با گاز دادن روشن نمي شود .
6-1-8- آزمايش گرفتگي لوله هاي بنزين :
براي آزمايش گرفتگي لوله بنزين ، آن را از ورودي پمپ بنزين درآورده ، پس از برداشتن در باك از انتهاي لوله در آن مي دمند . براي دميدن در لوله ، از باد كمپرسور و يا تلمبه دستي استفاده مي كنند و يا با دهان در آن مي دمند .
اگر با اين روش ، لوله بنزين باز شود نشانه وجود مواد شناور در باك است و هر چه سريعتر بايد آن را تمييز كنند . و چنانچه لوله بسختي باز شود ، نشانه وجود رسوب با قطعات درشت تر است .
7-1-8- موتور در حالت آرام كار نمي كند :
اگر سيستم جرقه زني عيب نداشته باشد و موتور در دور آرام ناميزان كار كند و يا خاموش شود ، نشانه وجود عيب ، در سيستم سوخت رساني مي باشد . و به روش زير عمل كنيد :
1. مدار دور آرام كاربراتور را كنترل و آن را مجددا تنظيم كنيد .
2. فلوت كردن كاربراتور را بررسي نماييد . فلوت كردن در اثر تنظيم نبودن شناور و يا فعاليت مدار استارتر مي باشد . ( استارتر مدار راه اندازي يا ساسات مي باشد ) .
3. در مدار خلا يي موتور ، هوا نشت مي كند . براي آزمايش لوله خلايي متصل به مانيفولد ، لوله بوستر ترمز ، لوله برف پاك كن خلايي ، واشرها نيفولد ، واشر كاربراتور و ... را بازديد نماييد .
4. عيب مكانيكي موتور ، فيلرگيري سوپاپها ، كمپرس سيلندرها و ... را بررسي و برطرف نماييد .
2-8- روش تنظيم دور آرام كاربراتور :
1. موتور را روشن نماييد و با پيچ تنظيم دور ، دريچه گاز را آنقدر باز كنيد تا موتور بخوبي كار كند .
2. مدار ساسات را در حالت گرم بودن ، غير فعال نماييد .
3. پيچ تنظيم سوخت دور آرام را كاملا ببنديد تا دور موتور كاهش يابد . اگر با كم كردن سوخت به وسيله پيچ تنظيم سوخت دور آرام ، دور موتور افزايش يابد ، نشانه غني بودن سوخت مي باشد و اگر دور موتور افت كند ف نشانه ضعيف بودن سوخت است .
4. حال اگر دور موتور زيادتر از حد عادي است ، با پيچ تنظيم دور ف دريچه گاز را كمي ببنديد تا دور موتور به اندازه دور توصيه شده ، برسد .
5. اگر نتوان با پيچ تنظيم سوخت دور آرام ، سوخت را تنظيم كرد ، بايد كاربراتور را باز نموده ، مدار دور آرام و ساير مدارات را شستشو داد و ژيگلور دور آرام را از نظر گرفتگي ، تميز نمود .
6. براي آزمايش دقيق سوخت كاربراتور نياز به دستگاه سوخت سنج مي باشد . با اين دستگاه پس از گرم شدن موتور ، لوله جمع كننده دود را در لوله اگزوز قرار داده ، دستگاه را روشن مي كنند . پمپ مكنده دستگاه ، دودها را به قسمت آناليزور ( تجزيه كننده) انتقال داده ، پس از سنجش درصدco سوخت ، عقربه دستگاه نسبت اختلاط سوخت را نشان مي دهد .
آزمايش سوخت موتور
پس شتابدهنده قابل تنظيم
فلوت كردن كاربراتور
1-2-8- كاربراتور به دلايل زير فلوت مي كند :
- هر گاه شناور كاربراتور تنظيم نباشد ، سطح سوخت در ارتفاع بالاتري قرار گرفته ، مصرف آن افزايش مي يابد .
- اگر شناور سوراخ شود بنزين در آن نفوذ كرده ، شناور در پياله بنزين غوطه ور مي گردد ؛ لذا سطح بنزين در پياله بالا مي آيد .
- هر گاه ذرات ناخالص در بنزين در نشيمنگاه سوپاپ سوزني شناور رسوب كند ، مانع از بسته شدن مدار شناور گرديده ، سوخت فلوت مي كند .
- اگر پمپ بنزين فشار خيلي زيادي توليد كند ، به طوري كه نيروي رانش شناور نتواند سوپاپ را ببندد ، سطح سوخت در پياله افزايش يافته ، بنزين فلوت مي كند .
- اگر مدار ساسات تنظيم نباشد ، سوخت اضافي به مدار ارسال مي نمايد و در نتيجه ايجاد فلوت مي كند .
علامت فلوت كردن كاربراتور ، نشت نمودن سوخت از دور درپوش كاربراتور ، محور دريچه گاز ، خيس نمودن شمعها و روشن نشدن موتور است .
براي برطرف شدن فلوت كاربراتور ، به ترتيب زير عمل كنيد :
1. ابتدا مدار ساسات را كنترل نماييد . به اين منظور باز شدن كامل دريچه ساسات را در گرماي نرمال موتور مورد بازديد قرار دهيد . اگر ساسات از نوع اضافه كننده سوخت است ( استارتر ) نشتي آن را در مدار كنترل كنيد .
2. سپس ضربه ملايمي به نزديكي محل سوپاپ شناور بزنيد تا اگر ذراتي در جايگاه آن قرار گرفته است ، بر طرف شود و سوپاپ سوزني بتواند به وظيفه خود عمل نمايد .
3. اگر عمل فلوت كردن كاربراتور ، برطرف نشود بايد آن را باز كرده ، علل ديگر را در آن بررسي نمايد .
2-2-8- نشتي گاز در مانيفولد هوا :
هوا از كناره هاي واشر مانيفولد ، به داخل نفوذ كرده ، سوخت را رقيق مي كند و لذا در دور آرام كه خلا مانيفولد زياد است ، موتور ناميزان كار مي كند .
1. اگر محل مشخصي از نشتي گاز ديده شود با سفت كردن مهره هاي نيفولد ، فلانچ كاربراتور و يا پيچهاي بدنه كاربراتور آن را اصلاح مي كند .
2. اگر با سفت كردن پيچها ، هنوز نشتي وجود دارد ، نشانه خراب واشرها مي باشد .
3. ممكن است از كناره لوله خلايي بوستر نشتي به وجود آيد .
4. براي برطرف شدن اثر نشتي مانيفولد هوا ، در حالت اضطراري ، بهتر است با پيچ تنظيم دريچه گاز دور موتور را به كمترين مقدار ممكن برسانند تا آنكه در اولين فرصت بتوان واشرهاي معيوب را تعويض نمود .
3-2-8- عيب مكانيكي موتور :
اگر آزمايشهاي فوق ، در مورد برطرف كردن معايب دور آرام به نتيجه نرسد ، عيب احتمالي در اشكالات مكانيكي موتور است . به اين منظور ، مواد زير را بررسي كنيد :
1- چسبندگي سوپاپها را آزمايش كنيد .اگر چسبندگي در سوپاپها وجود داشته باشد صداي بلند وضربه داري از موتور به گوش ميرسد .
2- ممكن است يكي از سيلند رها كار نكند، عيب احتمالي در شمع ،رينگها،سوراخ شدن پيستون و يا تركيدن سوپاپها باشد (سوختن سوپاپ). مي توان هر مورد را با آزمايش مربوط ته دست آورد.
4-2-8- افت قدرت موتور:
وقتي قدرت موتور،در صورت ميزان بودن سيستم جرقه ، كاهش داشته باشد عيب احتمالي در سيستم سوخت رساني و يا سيستم اگزوز مي باشد. لذا موارد زير را برسي كنيد.
- مخلوط سوخت و هواي كار براتور، در حالت شتاب گيري كم است،آن را ميزان كنيد .
- سوخت موتور ناميزان است واحتما لا حالت فولوت كردن وجود دارد.
- پمپ بنزين، سوخت كافي ارسال نمي كند.
- قفل گازي در مدار به وجود مي آيد .
- خفه كن اگزوز گرفتگي دارد .
يخ زدگي در كاربراتور وجود دارد .
5-2-8- رقيق بودن سوخت در حالت شتاب گيري :
اگر به علت رقيق بودن سوخت ، موتور افت قدرت داشته باشد ، معمولا در كاربراتور عطسه بوجود مي آيد . صداي عطسه در موقع باز شدن ناگهاني دريچه گاز بيشتر است . در چنين حالتي به ترتيب زير عمل كنيد:
- موتور را خاموش كرده ، هواكش كاربراتور را برداريد . دريچه ساسات را كاملا باز نماييد .
- از لوله كاربراتور به داخل نگاه كنيد و همزمان چند بار دريچه گاز را بشدت باز كنيد تا مدار شتاب دهنده ، فعاليت كند . توجه نماييد كه پمپ كردن زياد مدار شتاب دهنده ، باعث فلوت كردن كاربراتور مي شود .
- موتور را روشن كنيد و مجددا به آن گاز بدهيد . اگر عمل عطسه كاربراتور تكرار شود ، نشانه پمپ نكردن كافي پمپ شتاب دهنده است .
- لازم است كورس پيستون پمپ شتاب دهنده را افزايش دهند تا سوخت بيشتري ارسال شود . يا ممكن است ژيگلور مدار شتاب دهنده گرفتگي داشته باشد و نيز ممكن است سوپاپهاي مدار پمپ شتاب دهنده ، معيوب باشند .
- مسدود شدن جزيي ژيگلور اصلي را ، وقتي تشخيص مي دهيم كه در دور آرام ، موتور بخوبي كار مي كند ولي در حالت تمام بار ، شتاب گيري ضعيف شود و قدرت افت ميكند .
- پمپهاي شتاب دهنده ، به دو صورت ساخته مي شوند :
قابل تنظيم باشد بايد دانست كه در هواي سرد و در ارتفاعات نزديك سطح دريا ، بايد كورس پيستون را طوري تنظيم كرد تا سوخت زيادتري تزريق كند و برعكس در هواي گرم و ارتفاعات بالا نياز به سوخت كمتري مي باشد .
درشكل زير كورس پيستون پمپ شتاب دهنده را با تعويض موقعيت اهرم پيستون ، تغيير مي دهند . در روي اهرم متصل به دريچه گاز ، سه سوراخ وجود دارد كه هر يك ، كورس معيني را براي پيستون پمپ فراهم مي كند .
6-2-8- اثر غني بودن سوخت در افت قدرت موتور :
اگر قدرت موتور به علت زياد بودن سوخت ، كاهش يابد ، حالت خفگي در موتور به وجود آمده است. اثر مشخص آن ، ايجاد صداي مخصوص و خروج دود سياه از اگزوز است . در اين حالت لازم است كاربراتور را مورد تعمير قرار داد .
7-2-8- اثر خرابي پمپ بنزين در افت قدرت موتور :
هرگاه پمپ بنزين ، سوخت ضعيفي ارسال نمايد موتور در حالت شتاب گيري با كمبود سوخت مواجه مي شود . پس لازم است فشار پمپ و شدت جريان سوخت را اندازه بگيريد .
8-2-8- اثر قفل گازي در افت قدرت موتور :
ايجاد قفل گازي در مدار ، از جريان سوخت كافي جلوگيري مي نمايد و موتور را با كمبود سوخت روبرو مي كند . در صورت به وجود آمدن قفل گازي ، معايب مدار را با عايق بندي صحيح حرارتي و جلوگيري از انتقال گرماي بدنه موتور به پمپ بنزين و كاربراتور ، برطرف نماييد .
9-2-8- اثر گرفتگي خفه كن در افت قدرت موتور :
لوله اگزوز در اثر كج شدگي و يا دوده گرفتگي ، وظيفه خود را بخوبي انجام نمي دهد .مكانيك خودرو براي آزمايش ، دور موتور را بالا برده و به طور ناگهاني دريچه گاز را رها كنيد ، هرگاه صداي خش خش از لوله اگزوز شنيده شود ، نشانه گرفتگي آن است .
10-2-8- يخ زدن كاربراتور :
يخ زدن كاربراتور ، يكي از مسايلي است كه در شرايطي از قبيل كاهش دماي محيط و افزايش رطوبت هوا اتفاق مي افتد . مثلا وقتي درجه حرارت هوا بين تا و رطوبت هوا بين 65 تا 100 درصد است ، يخ زدگي در كاربراتور ايجاد مي شود .
در چنين شرايطي به محض روشن كردن موتور ، دريچه گاز يخ مي زند كه اين حالت معمولا پيش از رسيدن به درجه حرارت عادي اتفاق مي افتد .
در بعضي از كاربراتورها ، مداري دودهاي گرم اگزوز را به حوالي مجراي دور آرام هدايت نموده ، اطراف آن را گرم نگه مي دارد تا از يخ زدگي جلوگيري كند