سيستم ريل مشترك در موتور خودرو

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

سيستم ريل مشترك در موتور خودرو

۲,۶۵۰ بازديد

سيستم ريل مشترك در موتور خودرو

سيستم سوخت رساني ريل مشترك در موتور هاي ديزل(COMMON RAIL SYSTEM CRS)

بوش سيستم ريل مشترك را براي اولين بار در سال 1997 در خودروهاي سواري به بازار عرضه كرد. محصول سيستم ريل مشترك براي خودروهاي تجاري از سال 1999 شروع شد. سيستم نامش را از ذخيره كننده (اكومولاتور) فشار مشترك ريل كه سوخت همه سيلندرها را تامين مي كند ، گرفته است.

سيستم ريل مشترك

در مقايسه با ديگر سيستم هاي انژكتوري ، فشار توليدي و پاشش در تكنولوژي ريل مشترك از هم جدا هستند. يك پمپ فشار بالاي مستقل سوخت را به طور پيوسته در ريل تغذيه مي كند. در سيستم ريل مشترك به طور دائم و پايدار يك فشار هماهنگ با وضعيت هاي مديريت موتور ، در اختيار ان قرار مي گيرد. حتي در سرعت هاي پايين موتور اين فشار وجود دارد. در حاليكه در سيستم هاي پاشش مستقيم ديزل ديگر براي هر مرحله از پاشش ، مجبورند فشار سوخت بالايي را دوباره توليد كنند.

در تكنولوژي ريل مشترك ، در مقايسه با سيستم هاي مرسوم تفاوت هايي وجود دارد كه پاشش هاي متعدد را در سيكل هاي انجام كار مهيا مي كنند.در اين مرحله پاشش اوليه براي ارام كارد كردن موتور، پاشش اصلي براي ايجاد قدرت ايده ال، پاشش ثانويه براي كاهش الايندگي صورت مي گيرد. سوخت توسط لوله هاي فشاري كوتاهي به انژكتورها مي رسد و سپس از سوراخ هاي پاشش به محفظه ي احتراق پاشيده مي شود.

فشار پاشش بالاتر ، بخار شدن بهتر سوخت توسط سيستم پاشش و همزمان بازده احتراق بيشتر را سبب مي شود. در سال 2005 بوش سومين ريل مشترك توليدي را با فشار پاشش 1800 بار براي وسايل نقليه تجاري سبك، معرفي كرد. يك نسخه از اين سيستم براي خودروهاي نيمه سنگين در سال 2007 به بازار عرضه شد. اولين توليد بوش براي وسايل نقليه تجاري به سال 1999 باز مي گردد كه فشار پاشش 1400 بار را دارا بود. دومين محصول با فشار 1600 بار در سال 2001 به بازار عرضه شد.

در برابر قوانين سخت گيرانه الايندگي گاز هاي خروجي ، بوش پيشرفت هاي بيشتري را در سيستم هاي پاشش ادامه مي دهد. بر پايه انژكتور 1800 بار ، شركت سيستم ها را براي فشار 2000 و 2200 بار گسترش خواهد داد.

چهارمين توليد سيستم ريل مشترك براي خودروهاي سنگين

، با يك انژكتور جديد پيشترفته همراه با مبدل فشار است. فشار سوخت وقتي به انژكتور مي رسد به بالاترين مقدار خود يعني 2100 بار خواهد رسيد.

مبدل فشار مي تواند مستقل از پاشش انژكتورها كاركند. طراحي مستقل و آزاد مرحله فشار مي تواند سبب كاهش چشمگير محصولات الايندگي شود.

اجزاي سيستم ريل مشترك ديزل (بوش)

پمپ اوليه (1) سوخت را براي مخزن فشار بالا تامين مي كند، ريل سوخت (2) جايي كه سوخت با فشار مطلوب براي حالت هاي مديريت اني موتور براي جبران تاخير پاشش، ذخيره مي شود.

هر سيلندر موتور با يك انژكتور (4) مجهز شده است. كه داراي يك سوپاپ سولنوئيدي است. اين سوپاپ سولنوئيدي(يا شير برقي) نقطه شروع و جرم مرحله پاشش را مشخص مي كند.

تقاظاي راننده با پدال گاز مشخص مي گردد. ecu (3) درخواست راننده و موقعيت فعلي خودرو بر اساس محاسبه فشار سوخت مورد نياز ، مقدار زماني پاشش(جرم سوخت را معين مي كند) و لحظه پاشش را ثبت و طبق پارامترهاي نقشه برنامه مشخص مي شود.

انژكتورهاي سيستم ريل مشترك:

انژكتورها در سرسيلندر موتورها نصب مي شوند و نظير سيستم هاي انژكتوري مرسوم شامل تنه سوزن انژكتور و نازل(افشانك-مكانيك خودرو) مي باشد. اجزاي اصلي انژكتور شامل ،سوپاپ مغناطيسي، نازل سوراخ دار و سيستم سرو هيدروليكي مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.