استفاده از اتانول به عنوان سوخت

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

استفاده از اتانول به عنوان سوخت

۲,۰۰۴ بازديد

استفاده از  اتانول به عنوان سوخت

در وضعيت امروزي جهان كه گازهاي گلخانه اي به سرعت در حال وارد شدن به جو هستند و مشكلات دستيابي به بنزين ، اين سوال پيش مي آيد كه براي پاكيزگي محيط زيست و مصرف كامل بنزين در موتور راهي وجود دارد يا خير؟ بعضي سوخت هيدروژن را پيشنهاد مي كنند كه بسيار پاكيزه و عالي است اما بدليل خاصيت انفجاري هيدروژن مشكلات ايمني استفاده از اين سوخت وجود دارد ، و نيرومحركه هاي ديگر انرژي باد و خورشيد است ، اما يكي از سوخت هاي تجديد شدني اتانول است .

اتانول

  اما براي پاسخ به اين كه آيا اين سوخت قابليت استفاده در ماشين بصورت عمده را دارد يا نه بايد بدانيم كه اتانول چيست و از كجا بدست مي آيد. اتانول نوعي الكل است كه در آمريكا از غلات (معمولا ذرت ) بدست مي آيد و در برزيل از نيشكر بدست مي آيد همچنين مي توان آن را از بقيه غلات مثل گندم جو و يا حتي سيب زميني بدست آورد. 2 راه براي توليد اتانول از غلات وجود دارد يكي از آنها آسياب كردن آن بصورت خشك است . 1- ابتدا دانه هاي غلات را خرد كرده تا بصورت پودر در بيايد . 2- يك مخلوط بصورت نرم از آب و نوعي آنزيم و پودر بدست آمده درست مي كنيم اين آنزيم باعث تجزيه آن پودر مي شود . 3- آنزيم ديگري به آن اضافه مي كنيم كه نشاسته داخل آن را به قند تبديل كند و طي عمليات تخمير آن قند به الكل تبديل مي شود . 4- مايه تخمير به مخلوط اضافه مي شود تا فرآيند تخمير رخ دهد و قند به الكل و دي اكسيد كربن تبديل شود . 5- مخمر عرق كرده و اتانول از ماده جامد جدا مي شود . 6- فرآيند دي هيدروژن يا خشك كردن باعث خارج شدن آب از اتانول مي شود . 7- مقداري بنزين به آن اضافه مي كنند تا غير قابل خوردن شود . اتانول به عنوان ماده اضافه شده به سوخت ماشين استفاده مي شود ( 1 واحد اتانول و 9 واحد بنزين ) در اين صورت co و نيتروژن اكسيد كمتري وارد جو ميشود چون اتانول داراي اكسيژن بيشتري در ساختار خود است بنابراين بهتر مي سوزد همچنين بنزين كمتري مصرف خواهد شد . اما ماشين هاي بسيار كمي به اين صورت تجهيز شده اند بنابر گفته ي آزمايشگاه بين المللي Argonne بر اثر استفاده از اتانول تنها در سال 2004 تقريبا 7 تن گاز گلخانه اي از جو كم شده است . ( اين استفاده در واقع اضافه كردن اتانول به بنزين براي بهتر سوختن است)

اما دو مشكل براي استفاده از اتانول به عنوان سوخت اصلي وجود دارد : 1- اترژي دريافتي از اتانول به اندازه بنزين نيست . 2- ساخت اتانول از مواد غذايي باعث از بين رفتن غذاهايي مي شود كه براي مصرف مردم ضروري است اما طرفداران محيط زيست و سياستمداران براي استفاده از اين سوخت پاك اين مشكلات را جدي نمي گيرند . بنابر محاسبات آماري دكتر Pimental توليد اتانول بيشتر از سوزاندن آن انرژي مصرف مي كتد و اين يعني از دست دادن انرژي . براي توليد مواد غذايي و حمل و نقل اتانول به سوخت فسيلي نياز داريم چون اتانول را نمي شود با لوله منتقل كرد زيرا قسمتهاي مختلف آن طي حركت از هم جدا مي شود بنابراين طبق اين تحقيق اين راه توليد اتانول (استفاده از غلات ) به صرفه نيست . مكانيك خودرو يك روش توليد ديگر روش سلولزي است كه اتانول را از چوب و گياهان بدست مي آورند اين طرز توليد اتانول مي تواند با بازده نسبتا بالاي خود باعث سازش بين اتانول و بنزين در سوخت ماشين ها شود .

سوخت اتانول

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.