سيستم كلاج اتوماتيك هوشمند در ماشين

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

سيستم كلاج اتوماتيك هوشمند در ماشين

۲,۱۵۴ بازديد

سيستم كلاج اتوماتيك هوشمند در ماشين

كلاچ گيري در خودرو يكي از عمليات مكرر رانندگي است كه بويژه در شرايط ترافيكي سنگين شهري تنش هاي عصبي و خستگي هاي بسيار مزمن و شديدي را براي رانندگان ايجاد مي كند. بعلاوه استفاده از پدال كلاچ براي جانبازان و معلولين و كليۀ رانندگاني كه از دردهاي مزمن كمر، پا و ستون فقرات رنج مي برند، غير ممكن يا بسيار مشكل است. كاهش فعاليت هاي فيزيكي راننده با حذف عمل كلاچ گيري و عدم نياز به دقت و تمركز لازم براي سنكرونيزه كردن عمل كلاچ گيري با ديگر عمليات هدايت خودرو (مانند فرمان حركت و تعويض دنده و هدايت خودرو)، باعث عدم خستگي و تمركز بيشتر بر روي هدايت خودرو مي شود. كاهش تنش هاي ناشي از خستگي، علاوه بر افزايش ايمني رانندگي و بهبود مشكلات ترافيكي، برخوردهاي عصبي رانندگان خودرو را نيز كاهش مي دهد.

طرح كلاچ اتوماتيك هوشمند، يك سيستم كامل مكاترونيكي است كه عمل كلاچ گيري را بصورت كاملاً هوشمند و بهينه به جاي رانندۀ خودرو انجام مي دهد. عمل كلاچ گيري يكي از عمليات پيچيده و ماهرانۀ رانندگي است كه انجام بهينۀ آن تأثير بسيار زيادي در پارامترهاي رانندگي دارد. اين تأثيرات از خاموش كردن خودرو و وقفه در حركت آن گرفته تا مصرف سوخت و عمر لنت هاي ترمز و صفحه و ديسك كلاج را در بر مي گيرد. سيستم كلاچ اتوماتيك هوشمند با استفاده از كنترلر الكترونيك عمل كلاچ گيري را بر اساس دريافت مستقيم و دقيق سيگنال هاي مختلف در بهترين حالت ممكن انجام مي دهد و كليۀ عيوب و اشكالات ناشي از اشتباه در عمل كلاچ گيري را حذف مي نمايد.

سيستم كلاچ اتوماتيك هوشمند در آستانۀ حركت خودرو در دندۀ 1 و دنده عقب كاملاً مشابه يك خودرو اتوماتيك عمل مي كند و راننده در اين حالت فقط با استفاده از پدال هاي گاز و ترمز خودرو را كنترل مي نمايد. سيستم عمل نيم كلاچ خودرو را در صورت نياز بر اساس تغييرات دور موتور و سرعت خودرو در چند مرحله كنترل مي كند و حركت آرام و نرم خودرو را در مسير هاي مختلف مسطح و شيب دار تأمين مي نمايد. عملگر مكانيكي اين سيستم بر اساس پردازش اطلاعات دريافتي از درخواست رانندۀ خودرو (تحريك پدال هاي گاز و ترمز) و سيگنال هاي متعارف سيستم مديريت موتور (EMS) ، با استفاده از پردازشگر كامپيوتري مجهز به ميكروكنترلر نوع AVR و نرم افزار خاص كنترل عملكرد كلاچ كار مي كند. اين سيستم بصورت يك مدول كامل اضافي (Add-in) و موازي جايگزين مكانيزم معمولي كلاچ خودرو مي شود و نياز به عمل مكانيكي كلاچ گيري را بطور كامل حذف مي كند. عملكرد سيستم شامل اتوماسيون كامل هدايت خودرو در شروع حركت خودرو (Automatic Stop & Go و نيم كلاچ اتوماتيك هوشمند) و استفاده از يك دگمۀ الكتريكي (به جاي پدال كلاچ) براي تعويض دنده هاي بالاتر از دنده 1 مي شود.

اجزاء تشكيل دهندۀ سيستم كلاچ اتوماتيك هوشمند

2: اجزاء تشكيل دهنده سيستم :

2-1: كنترلر

2-2: دسته دنده

2-3: عملگر مكانيكي يا الكترو موتور- گيربكس كلاچ (Actuator)

2-4: دسته سيم

2-5: كابل كلاچ

2-6: نگهدارنده ها و ساپورتها

كنترلر :

كنترلر وظيفه دريافت و پردازش اطلاعات را بر عهده داشته و خروجي آن ارسال پالسPWM

جهت كنترل موتور الكتريكي عملگر مي باشد .كانكتورهاي مورد استفاده در اين سيستم از نوع خودرويي بوده و امكان مدار باز يا اتصال كوتاه در آن وجود ندارد و محل نصب آن در خودرو تندر 90 در قسمت بالاي پدال ها (كنار UCH) و زير موكت پدال ها مي باشد.

دسته دنده :

دسته دنده از اجزاي زير تشكيل شده است :

كليد كلاچ

كليد Power

نمايشگر وضعيت روشن يا خاموش بودن سيستم (LED)

سر دنده

توسط دسته دنده مي توان فعاليتهاي مرتبط با گرفتن كلاچ و خاموش يا روشن كردن سيستم و مشاهده وضعيت آن را انجام

داد.يكي ديگر از كاربردهاي اين كليد، انجام عيب يابي سيستم مي باشد كه بعدا توضيح داده مي شود.اين نوع سردنده در خودرو تندر 90 جايگزين سردنده اصلي خودرو مي شود.

الكتور موتور- گيربكس كلاچ يا عملگر مكانيكي (Actuator) :

اين قطعه از اجزاء زير تشكيل شده است :

موتور الكتريكي

گيربكس

سنسور وضعيت كلاچ (CPS)

وظيفه اين عملگر تبديل سيگنال الكتريكي به حركت مكانيكي جهت گرفتن كلاچ مي باشد و محل قرار گيري آن (پس از اتصال به براكت آن) در خودرو تندر 90 مطابق تصوير پشت سپر جلو سمت چپ مي باشد. (در صورت بوجود آمدن ايراد بايستي مجموعه موتور و كابل كلاچ به صورت يكپارچه تعويض شود.)

دسته سيم :

اطلاعات ورودي و خروجي مورد نياز سيستم توسط دسته سيم منتقل مي شود.مكانيك خودرو اين اطلاعات به شرح ذيل مي باشد:

دور موتور

سرعت خودرو

سنسور وضعيت پدال ترمز

اطلاعات مورد نياز دسته دنده

مرحله دوم سوئيچ

مستقيم باطري

منفي باطري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.