سيستم هاي امنيتي
مقدمه
سرقت اتومبيل يا دزديدن لوازم داخل آن تقريبا 4/1 همه جرايم گزارش داده شده را تشكيل مي دهد . هر سال در انگلستان 500000 اتومبيل به سرقت مي رود و 100000 تا از آنها هرگز پيدا نمي شود . بسياري از اتومبيل هايي كه پيدا مي شوند نيز آسيب ديده اند . بيشتر سارقان اتومبيل غير حرفه اي و فرصت طلبند و حتي يك آژير ساده نيز مانع اقدام آنها مي شود .
خودرو سازان و سازندگان سيستمهاي دزدگير همواره براي افزايش امنيت خودروها تلاش مي كنند . به تازگي با ساختن دزد گير به صورت بخشي از سيستم الكترونيكي خودرو گام بلندي در اين زمينه برداشته شده است . با وجود اين تجهيز خودروهاي قديمي نيز بسيار موثر خواهد بود . دزد گيرها به سه نوع اصلي تقسيم مي شوند :
- با استفاده از كليد ، در همه مدخلها به كار ميافتد ؛
- ولتاژ باطري را حس مي كند؛
- حسگر سه بعدي دارد
اين سيستمها به دو روش خودرو را از كار مي اندازند :
- مدار سيستم جرقه زني و يا استارت را قطع مي كنند ؛
- واحد كنترل الكترونيكي مونور را قفل رمزي مي كنند .
دزدگير را مي توان به وسيله يك كليد جداگانه يا فرستنده امواج فروسرخ به كار انداخت . امروزه در بيشتر اتومبيل ها ، با قفل شدن درها ،دزدگير به صورت خودكار به كار مي افتد .
- توصيف يك سيستم پايه دزدگير
در يان بخش ، براي آشنايي شما با اصول كار سيستم دزدگير خودرو ،سيستم بسيار ساده اي را شرح مي دهيم كه خودتان مي توانيد آن را روي اتومبيل سوار كنيد اين سيستم بايد بتواند كارهاي زير را انجام دهد :
- وقتي يكي از درهاي اتومبيل باز مي شود بايد فعال شود ؛
- سيستم جرقه زني را بايد از كار بيندازد ؛
- از بوق اتومبيل به عنوان آژير استفاده كند ؛
- وقتي بوق را به صدا در آورد ،بوق زدن را ادامه دهد ،حتي وقتي كه در بسته شده باشد ؛
- سيستم بايد پس از 15 ثانيه دوباره به كار بيفتد .
اين طرح بر يك مدار رله مبتني است . وقتي يكي از درهاي اتومبيل باز مي شود كليد اتصال بدنه پيدا مي كند . از اين اتصال براي راهندازي يك رله استفاده مي شود و اين رله بوق را به صدا در مي آورد .
شكل – 1
با استفاده از خازني كه پس از بسته شدن در اتومبيل ، رله را به مدت 30 ثانيه ديگر برق دار مي كند ، مي توان تاخير لازم را ايجاد كرد . براي قطع و وصل اين سيستم از يك سوئيچ خارجي استفاده مي شود . در شكل 1 يك مدار دزدگير ساده نشان داده شده است كه مي تواند ما را به اين هدف برساند . تاخير با استفاده از يك مدار CR ايجاد مي شود . R مقاومت پيچك رله است ظرفيت خازن را مي توان با استفاده از داده هاي زير محاسبه كرد :
تاخير زماني = 15 ثانيه
مقاومت پيچك رله =120 اهم
ولتاژ برق مصرفي =12 ولت
افت ولتاژ رله =8 ولت
خازن در طي CR 5 ثانيه به طور كامل و در CR ثانيه به اندازه 66 درصد تخليه مي شود . ولتاژ 12 ولت است ،بنابراين 66 درصد آن معادل 8 ولت خواهد بود . پس اگر 15 =CR ، آنگاه 60/15 = C
C=250MF
به نظر مي رسد كه اين جواب ساده و ايده الي باشد . مسئله را مطرح و سپس با استفاده از ترانزيستور ، مقاومت و خازن يك مدار ساده الكترونيكي طراحي كنيد.
3- توصيف يك سيستم رده بالا
در ادامه مطلب مروري داريم بر سيستم هاي مدرن دزدگير كه از ابتدا روي تومبيل نصب مي شود يا مي توان بعدا آن را به تومبيل افزود . بيشتر اين سيستمها براي نصب روي اتومبيل هايي ساخته مي شوند كه با برق 12 ولت كار مي كنند و اتصال بدنه آنها منفي است . اين سيستمها آژير الكترونيكي دارند و در هنگام قطع و وصل سيگنال صوتي قابل شنود توليد مي كنند . همه اين سيستمها در هنگام باز شدن در اتومبيل فعال مي شوند و پس از گذشت مدتي ، غالبا 1 تا 2 دقيقه ، به صورت خودكار دوباره راه اندازي مي شوند . بلافاصله پس از نفوذ به يكي از مدخلهاي اتومبيل ،دزدگير به مار مي افتد . بيشتر سيستمها دو تكه اند ، با واحد كنترل و آژير جداگانه ؛ در اغلب سيستم ها واحد كنترل در داخل اتاق قرار دارد و آژير زير كاپوت است . بيشتر سيستم هايي كه اكنون در بازار متداول اند دو «كليد» كنترل از دور فروسرخ دارند كه با باطري هاي كوچك كار مي كنند و يك ديود نور گسيل دارند كه ارسال سيگنال را نشان مي دهد . اين كليد ها فقط با يك خودرو كار مي كنند . يا از حسگر هاي سه بعدي استفاده مي كنند ، حساسيت قابل تنظيم دارند . بيشتر سيستمهاي دزدگير ،وقتي با چراغ هاي چشمك زن كار مي كنند ،در حدود 5 آمپر جريان مي كشند . بدون چراغ چشمك زن (فقط آژير) ، كمتر از 5 آمپر جريان كشيده مي شود . تراز صداي آژير ،در فاصله 2 متر از جلو اتومبيل در حدود 95 دسي بل است .
در شكل 2 نمودار بلوكي يك سيستم دزدگير پيچيده نشان داده شده است . اين سيستم مطابق معمول ، چند ورودي و چند خروجي دارد :
- برقي كه از مغزي سوئيچ مي رسد؛
- سيگنالي كه از ميل لنگ مي رسد ؛
- حسگر سه بعدي ؛
- كليد كاپوت
- كليد لرزش
- سيگنال كنترل از دور فروسرخ /راديويي
- كليدهاي درها
- كليد كنترل .
خروجيها
- فرستنده سه بعدي
- ديود نور گسيل
- بوق يا آژير
- چراغ هاي چشمك زن
- از كار اندازنده سيستم جرقه زني
- مدار حلقه
- شيشه بالابر برقي ، دريچه نورگير و قفل درها
شكل - 2
بعضي از سيستم هاي دزدگير كه در كارخانه نصب مي شوند با سيستم قفل مركزي تلفيق شده اند . بدين ترتيب مي توان از سيستم قفل آسان كه در بخش قبل شرح داده شد استفاده كرد . با فشردن شستي واحد كنترل از دور ، ضمن فعال شدن سيستم دزدگير ، شيشه ها و نورگير بسته و درها قفل مي شوند .
- واحدهاي كنترل الكترونيكي با رمز امنيتي
يكي از جديد ترين فكرها ، دادن رمز امنيتي به واحد كنترل الكترونيكي موتور است . براي به كار انداختن واحد كنترل الكترونيكي و روشن كردن موتور بايد حتما يك سيگنال رمزي به واحد كنترل الكترونيكي داده شود . شركت فورد از سوئيچ مخصوصي استفاده مي كند كه با اطلاعات مورد نياز برنامه ريزي شده است . حتي در صورت استفاده از سوئيچي با «دندانه » هاي درست ، نمي توان استارت زد . سيتروئن ، در مدلهاي رده بالاي خود از فكر مشابهي استفاده مي كند ، اما در اين اتومبيلها رمز را بايد از طريق يك صفحه كليد غشايي عددي وارد كرد . البته هيچ چيز نمي تواند مانع از آن شود كه دزدان خودرو را با جرثقيل بلند كنند ، آن را داخل كاميوني بگذارند و بگريزند ، اما در اين صورت ناگزير خواهند شد كه از يك واحد كنترل الكترونيكي نو براي كنترل موتور استفاده مي كنند . قيمت اين واحد زياد است و تقاضاي خريد واحد كنترل الكترونيكي نيز شك برانگيز است .
- خلاصه مطالب و پيشرفت هاي نوين
سارقان حرفه اي اتومبيل هميشه راه هايي براي نفوذ در جديدترين سيستم هاي دزدگير پيدا مي كنند . خودرو سازان ناگزيرند كه همواره يك گام از دزدان جلوتر باشند .آموزش مكانيك خودرو اكنون مقرراتي در دست بررسي است كه براساس آنها مي توان در بخشي ناپيدا از خودرو وسايل رد گيري نصب كرد . در صورت سرقت اتومبيل اين وسيله فعال مي شود و پليس مي تواند آن را رديابي كند .