- شمع سالم ظاهر سر شمع : نوك چيني عايق سفيد متمايل به خاكستري يا زرد متمايل به خاكستري تا قهوه اي باشد ، گوياي اين است كه موتور ميزان است ، دامنه حرارتي شمع صحيح ميباشد سيستم سوخت و برق موتور تنظيم است موتور ريپ نمي زند و ساسات درست عمل ميكند.اثري از مكمل هاي سربي بنزين و يا ساير تركيبات متعلقه روغن موتور روي سطح چيني ديده نمي شود موتوردر دماي مناسب كار مي كند. 2- شمع سالم با سر قرمز : ظاهر سر شمع :چيني به رنگ صورتي مايل به قرمز علت : مواد افزودني به بنزين بدون سرب براي بالا بردن اكتان ، شمع سالم محسوب مي شود. 3- شمع آغشته به بنزين : ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزين بوده و معمولا بوي بنزين كاملا به مشام مي رسد
1.معمولا چيني سر شمع به رنگ زغال در آمده است. علت: تنظيم نبودن ساسات و خفگي، پاشش مخلوط سوخت و هواغليظ ،مشكل در سيستم جرقه زني، استفاده از شمع سرد ،نشت انژكتور سوخت نتيجه : ريپ زدن و بد روشن شدن موتور . راه حل : كنترل مخلوط هوا و بنزين ،چك كردن سيستم برق و شمع ها، چك كردن انژكتور ها 4- كوبش ( دتونيشن) : ظاهر سر شمع : معمولا چيني سر شمع ترك خورده ،قسمتي از آن خورده يا كنده شده است،الكترود منفي نيز خورد يا كنده شده است. علت : اكتان پايين سوخت، تايم موتور بيش از حد آوانس مي باشد،صداي ناك شنيده مي شود(چق چق) راه حل : سوپاگ EGR چك شود،سنسور ناك يا دتونيشن چك شود،ارزش حرارتي شمع با كاتالوگ چك شود. 5 - فرسودگي شديد الكترود ظاهر سر شمع : معمولا الكترود مركزي شمع كاملا و يا تا حد زيادي از بين رفته و لبه هاي آن گرد شدهو چيني دور الكترود سوخته است. علت : عدم تعويض شمع ها در زمان تعيين شده نتيجه: ريپ زدن به ويژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زياد شدن فاصله دو الكترود راه حل : تعويض شمع ها 6 – سر شمع براق - رسوبات سربي نقاطي از چيني به رنگ لعابي زرد متمايل به قهوه اي و گاهي هم سبز رنگ در مي آيد. علت : وجود تركيبات سربي در بنزين ، اين لايه لعابي معمولا" هنگامي ايجاد ميشود كه مسافتي طولاني در حالت تخته گاز رانندگي شود نتيجه : در حالت رانندگي در حالت تخته گاز ، لايه لعابي از نظر الكتريكي هادي گشته و سبب ريپ زدن ميگردد. راه حل : تعويض شمع ها با درجه حرارت خنك تر ، پاك كردن شمع معيوب فايده اي ندارد . 7– شمع دوده زده – زغال گرفته ظاهر سر شمع : نوك چيني عايق ، الكترود ها و پوسته شمع ، با لايه اي از دوده سياه مخملي پوشيده ميشود . علت : ميزان نبودن مخلوط هوا و بنزين ( كاربراتور و يا انژكتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزين ، گرفتگي فيلتر هوا ، تنظيم نبودن ساسات اتوماتيك يا زياده از كشيدن ساسات دستي.بكار بردن شمع سرد،نشت بودن سيستم وكيوم كاربراتور،كنيستر كربني خراب،رانندگي در مسافتهاي بسيار كوتاه نتيجه : ريپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردي موتور . راه حل : تعويض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، كنترل مخلوط هوا و بنزين و كنترل ساسات ، هواكش كثيف را تعويض گردد 8 – پيش احتراق )Pre Ignition( ظاهر سر شمع : الكترود مركزي و منفي شمع ذوب شده ، چيني سر شمع صدمه ديده است. علت : شمع بسيار گرم براي موتور ، برق دزدي واير هاي شمع از يكديگر ،آوانس بيش از حد سيستم جرقه ،مخلوط سوخت و هواي بسيار رقيق، سوپاپ EGR معيوب، پر شدن اتاق انفجار با باقيمانده هاي سوخت بد، وجود نقاط بسيار داغ در اتاق انفجار بدليل سيستم خنك كاري ضعيف در سر سيلندر،بستن شمع با گشتاور نا مناسب و يا خرابي واشر سر سيلندر نتيجه : ريپ زدن ، افت قدرت موتور و آسيب ديدن آن . راه حل : تنظيم سيستم سوخت و برق موتور . نصب شمع هاي جديد و با كيفيت با دامنه حرارتي صحيح،استفاده از واير هاي مناسب،چك سيستم خنككاري موتور 9 – تجمع خاكستر ظاهر سر شمع : سر الكترود مثبت و منفي به همراه سر سراميكي آن بوسيله لايه ضخيمي از خاكستر طلايي مايل به سفيد پوشانده شده است. علت : ، استفاده از بنزين سرب دار و استفاده از مكمل هاي سرب دار بنزين و مكمل بي كيفيت روغن. نتيجه : ريپ زدن ، افت قدرت موتور بدليل عايق شدن سر شمع با خاكستر . راه حل :. نصب شمع هاي جديد و با دامنه حرارتي صحيح استفاده ازبنزين و مكمل هاي مرغوب. 10 –آغشته شدن سر شمع به روغن ظاهر سر شمع : ايجاد لايه ضخيمي از خاكستر ملحقات روغن و بنزين روي چيني ، الكترود مركزي و الكترود منفي، ساختار اين خاكستر نرم و نيمسوز مانند است . علت : روغن به اتاقك احتراق نفوذ كرده است ،رينگ هاي رو غن پيستون سوخته يا شكسته است ،گيت سوپاپ سوخته است. نتيجه : گداختگي اين خاكستر منجر به احتراق پيش از وقت مخلوط هوا و بنزين در اتاقك احتراق شده و سبب افت قدرت موتور ميگردد. راه حل : تعمير موتور ، تعويض شمع ها . 11 – آسيب مكانيكال ظاهر سر شمع : الكترود مثبت و منفي دفرم شده و سراميك سر شمع شكسته يا پريده است. علت : آسيب ديدگي فيزيكي ناشي از ضربه يا زمين افتادن حين نصب يا بد نصب كردن ، مناسب نبودن اندازه شمع و برخورد آن با پيستون، شكستن يا لب پر شدن پيستون يا سوپاپ نتيجه : ريپ زدن و از دست دادن جرقه راه حل : تعويض شمع ها و تعمير موتور در صورت نياز 12-مكانيك شمع آغشته به سرب ظاهر سر شمع : سر سراميك شمع زرد مايل به قهوه اي براق گشته است علت : داشتن سرب در بنزين و يا مكمل هاي سرب دار نتيجه : بد كار كردن موتور و از دست دادن جرقه بدليل عايق شدن سر شمع راه حل : تعويض شمع ها و استفاده از بنزين بدون سرب