سيستم جرقه در موتورهاي احتراق داخلي درون سوز

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

سيستم جرقه در موتورهاي احتراق داخلي درون سوز

۲,۱۰۴ بازديد

سيستم جرقه در موتورهاي احتراق داخلي درون سوز

سيستم جرقه : در كليه موتورهاي احتراق داخلي درون سوز سوخت وارد شده به داخل سيلندر بايد به طريقي محترق شود كه عمل احتراق در ان سيلندر انجام شود اين عمل به دو صورت انجام مي شود - 1 در موتورهاي ديزلي عمل احتراق بدين صورت انجام مي شود كه هواي وارد شده در سيلندر بحدي متراكم مي شود كه در اثر اين عمل گرماي بسيار زيادي توليد شده كه اين گرمامي تواند سوخت تزريق شده در ان گرما را محترق نمايد

2-در موورهاي بنزيني بعد از اينكه مخلوط هوا و بنزين كاملا متراكم شدند حتما بايد جرقه اي وجود

داشته باشد تا بتواند اين مخلوط متراكم را محترق سازد كه اين عمل در موتورهاي بنزيني بعهده

سيستم جرقه مي باشد

 

سيستم جرقه : در كليه موتورهاي احتراق داخلي درون سوز سوخت وارد شده به داخل سيلندر بايد

به طريقي محترق شود كه عمل احتراق در ان سيلندر انجام شود اين عمل به دو صورت انجام مي

شود - 1 در موتورهاي ديزلي عمل احتراق بدين صورت انجام مي شود كه هواي وارد شده در

سيلندر بحدي متراكم مي شود كه در اثر اين عمل گرماي بسيار زيادي توليد شده كه اين گرما

مي تواند سوخت تزريق شده در ان گرما را محترق نمايد

2-در موورهاي بنزيني بعد از اينكه مخلوط هوا و بنزين كاملا متراكم شدند حتما بايد جرقه اي وجود

داشته باشد تا بتواند اين مخلوط متراكم را محترق سازد كه اين عمل در موتورهاي بنزيني بعهده

سيستم جرقه مي باشد

قسمت هاي مختلف سيستم جرقه : -1 منبع انرژي الكتريكي مانندباطري - الترناتور 2- يك وسيله

تبديل كننده براي افزايش دادن انرژي فشار الكتريكي مانند كوئل -3يك وسيله قطع و وصل كردن

جريان پلاتين- 4 يك توزيع كننده برق فشار قوي دلكو -5 شمع براي توليد جرقه در كليه سيم

كشي هاي اتومبيل كه سيستم جرقه هم يكي از قسمتهاي ان مي باشد تمام سيم كشي ها

بوسيله يك سيم تك رشته اي صورت مي گيرد و براي تكميل كردن مدار هر وسيله از اتصال

بدنه استفاده مي شود مي دانيد كه ابتدا منفي باطري را به شاسي متصل مي كنند البته در

برخي از مدل ها از سيم كشي دو رشته اي نيز استفاده مي شود ولي نوع تك رشته اي

بخاطر ارزاني و سريع تر انجام گرفتن كار متداول تر مي باشد

سيستم جرقه

كار سيستم جرقه : سيستم جرقه مخلوط متراكم شده داخل سيلندر را بوسيله جرقه الكتريكي

كه در انتها داخل سيلندر بين دو كنتاكت مثبت و منفي شمع ايجاد مي گردد باعث سوختن مخلوط

متراكم شده مي شود كه ولتاژ جرقه ايجاد شده در حدود 10000 تا 24000 ولت مي باشد طريقه

ايجاد اين جرقه بدين صورت مي باشد زماني كه سوئيچ را باز مي كنيم جريان از باطري به سيم

پيچ اوليه كوئل جاري مي شود و در اين زمان با بسته بودن دهانه پلاتين مدار اين سيم پيچ بصورت

بسته قرار مي گيرد و باعث مي شود يك ميدان مغناطيسي در دور ان داخل كوئل ايجاد شود حال

در اثر برخورد بادامك ميل دلكو به زير پلاتين باعث باز شدن دو كنتاكت پلاتين از يكديگر مي شود

كه با اين عمل سم پيچ مدار اوليه كوئل و ميدان مغناطيسي ايجاد شده در ان قطع مي گردد

و ميدان مغناطيسي ضعيف شده سيم پيچ ثانويه را قطع مي كند و باعث القا نيروي الكتروموتيو

در انها مي شود و چون تعداد دور سيم پيچ هاي مدار ثانويه بسيار زياد مي باشد ولتاژي كه در ان

القا و از ان خارج مي گردد حدود 10 تا 24 هزار ولت مي باشد حال جريان ولتاژ زياد مدار ثانويه

بوسيله واير بداخل دلكو و از انجا بوسيله توزيع كننده )چكش برق(آموزش مكانيك و وايرهاي رابط بين دلكو و

شمع به شمع ها رسيده و عمل جرقه را انجام مي دهد و باعث سوختن مخلوط مي گردد

سيستم جرقه

منبع : اتومكانيك به زبان ساده (مهندس احمد امير تيموري)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.