آشنايي با سوپاپ كنترل تهويه كارتر

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با سوپاپ كنترل تهويه كارتر

۳,۱۳۷ بازديد

آشنايي با سوپاپ كنترل تهويه كارتر

سوپاپ   pcv  معمولا از يك پلانجر و يك فنر تشكيل شده كه با سوپاپ   pcv  معمولا از يك پلانجر و يك فنر تشكيل شده كه با خلا مانيفولد و فشار فنر ، جريان را كنترل مي كند .سوپاپ pcv  در شكل نشان داده شده مربوط به موتور ديزل توربوشارژ ميتسوبيشي  مي باشد  و شامل دو فنر و يك پلانجر مي باشد.

 

در حالت درجا و كاهش شتاب گازهاي نشتي از رينگهاي پيستون كم هستند و خلا زياد مانيفولد پلانجر را به سمت فنرمي كشد و جريان هوا از سوپاپ را كاهش مي دهد. در حالت نيمه بار گازهاي نشتي در محفظه لنگ كمي بيشتر مي شود و خلا متوسط منيفولد تنها قسمتي از پلانجر را به سمت خود ميكشد و مقدار بيشتري گاز از سوپاپ جريان يابد.. در شتاب گيري و حالت تمام بار ، گازهاي نشتي به ميزان بيشينه خود مي رسد ، خلا كم مانيفولد باعث مي شود كه فنر ، پلانجر را به سمت عقب تر ببرد و بيشترين جريان از سوپاپ عبور كند. هنگامي استفاده از توربوشارژ و هنگام برگشت شعله كه فشار منيفولد از فشار محفظه لنگ بيشتر مي شود سوپاپ به طور كامل بسته مي شود. در اين حالت گازهاي داخل محفظه ي لنگ نمي توانند محفظه را ترك كنند و با زياد شدن فشار از طريق لوله وردي كه بعد از مانيفولد قرار دارد ، گازها خارج مي شوند. 

لوله سبز رنگ ، لوله ورود هواي تازه به محفظه ي كارتر(تعمير خودرو و هنگام بسته بودن سوپاپ و برگشت شعله ، گازها از اين لوله خارج مي شوند) ، در هنگام باز بودن سوپاپ ، گازهاي نسوخته كارتر از لوله سبز رنگ به داخل سيلندر هدايت مي شوند. 

شكل زير سيستم ديگري را در يك موتور توربو ديزل نشان مي دهد كه در ان ، خروجي pcv قبل از توربو شارژ قرار مي گيرد و اختلاف فشار باعث ميشود كه بخارات و گازهاي نسوخته به سمت منيفولد ورودي مكيده شود.

منبع: تويوتا تكنيك

خلا مانيفولد و فشار فنر ، جريان را كنترل مي كند .سوپاپ pcv  در شكل نشان داده شده مربوط به موتور ديزل توربوشارژ ميتسوبيشي  مي باشد  و شامل دو فنر و يك پلانجر مي باشد.

 

 

در حالت درجا و كاهش شتاب گازهاي نشتي از رينگهاي پيستون كم هستند و خلا زياد مانيفولد پلانجر را به سمت فنرمي كشد و جريان هوا از سوپاپ را كاهش مي دهد. در حالت نيمه بار گازهاي نشتي در محفظه لنگ كمي بيشتر مي شود و خلا متوسط منيفولد تنها قسمتي از پلانجر را به سمت خود ميكشد و مقدار بيشتري گاز از سوپاپ جريان يابد.. در شتاب گيري و حالت تمام بار ، گازهاي نشتي به ميزان بيشينه خود مي رسد ، خلا كم مانيفولد باعث مي شود كه فنر ، پلانجر را به سمت عقب تر ببرد و بيشترين جريان از سوپاپ عبور كند. هنگامي استفاده از توربوشارژ و هنگام برگشت شعله كه فشار منيفولد از فشار محفظه لنگ بيشتر مي شود سوپاپ به طور كامل بسته مي شود. در اين حالت گازهاي داخل محفظه ي لنگ نمي توانند محفظه را ترك كنند و با زياد شدن فشار از طريق لوله وردي كه بعد از مانيفولد قرار دارد ، گازها خارج مي شوند. 

 

لوله سبز رنگ ، لوله ورود هواي تازه به محفظه ي كارتر(و هنگام بسته بودن سوپاپ و برگشت شعله ، گازها از اين لوله خارج مي شوند) ، در هنگام باز بودن سوپاپ ، گازهاي نسوخته كارتر از لوله سبز رنگ به داخل سيلندر هدايت مي شوند. 

شكل زير سيستم ديگري را در يك موتور توربو ديزل نشان مي دهد كه در ان ، خروجي pcv قبل از توربو شارژ قرار مي گيرد و اختلاف فشار باعث ميشود كه بخارات و گازهاي نسوخته به سمت منيفولد ورودي مكيده شود.

 

منبع: تويوتا تكنيك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.