موتور اتومبيل
متعلقات موتور اتومبيل
1- پيستون موتور : پيستون قطعه استوانه شكلي است كه در داخل سيلندر حركت رفت و برگشت دارد و زمانهاي موتو ر را به وجود مي اورد ضمنا نيروهاي تراكمي و انبساط ناشي از احتراق را تحمل مي كند
2- شاتون موتور : شاتون موتور اهرمي است كه به پيستون موتور و ميل لنگ متصل بوده , باعث تبديل شدن نيروي خطي پيستون به نيروي چرخشي ميل لنگ مي گردد
3-سيلندر موتور : استوانه اي است تو خالي كه از بالا به وسيله سرسيلندر مسدود شده و از طرف پايين با حركت پيستون حجم ان مرتبا تغيير مي كند
4- ميل لنگ موتو ر ميل لنگ يا محور موتور ميله اي است كه كار انجام شده در روي پيستون را به
صورت گشتاور و دور دريافت نموده قدرت را به سيستم انتقال قدرت ارسال مي كند
5- شمع موتور شمع موتور وسيله اي است متشك از دو الكترود و بدنه سراميكي كه بر اثر ولتاژ
زياد ايجاد شده و به وسيله كويل در زمان مناسب طراحي شده ايجاد جرقه مي نمايد و مخلوط
متراكم شده سوخت را منفجر مي كند
6-سوپاپ موتور قطعه فلزي است قارچي شكل كه در روي دريچه هاي ورودي و خروجي سرسيلندر
قرار گرفته است و در زمانهاي كار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتي را ايفا مي كند
7- سرسيلندر موتور سرسيلندر قطعه اي است كه به عنوان درپوش در بالاي بدنه سيلندر بسته
مي شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روي سرسيلندر جاي شمع و جاي سوپاپ و
غيره قرار دارد
8- راهنماي سوپاپ يا گيت موتور استوانه اي كه سوپاپ در ان حركت كرده , به علت داشتن لقي
مجاز, حركت سوپاپ را كنترل مي كند
9-مجاري اب موتور محفظه هاي عبور اب در اطراف سيلندر و سرسيلندر مي باشد كه اب در ان
گردش كرده , گرماي بيش از اندازه موتور را به رادياتور انتقال مي دهد
10 – مانتيفولد موتور لوله هاي انتقال دهنده اي است كه سوخت را به موتور وارد يا دودهاي حاصل
از احتراق را به فضاي ازاد هدايت مي كند
11- تايپيت موتور استوانه اي است كه در زير ساق سوپاپ و يا ميل تايپيت قرار دارد و سوپاپ را از
محل نشست خود بلند مي كند و حركت خود را از بادامك ميل سوپاپ مي گيرد
12- ميل سوپاپ موتور محوري است كه حركت خود را از ميل لنگ مي گيرد و داراي بادامكهاي است
كه به تايپيت حركت رفت و برگشتي ميدهد به علاوه استوانه خارج از مركزي دارد كه پمپ بنزين را
به كار مي اندازد و نيز داراي دندانه محرك اويل پمپ و دلكو مي باشد
13- فلايويل يا چرخ طيار موتور قطعه نسبتا سنگيني است كه به انتها ميل لنگ بسته شده كه جهت
ذخيره انرژي توليد شده در موتور و بازپس دهي ان در زمان مورد نياز به كار مي رود
14-بادامك موتور قطعه اي است بادام شكل كه در روي محور ميل سوپاپ ساخته شده و حركت
دوراني محور را به حركت خطي قطعه ديگري كه با ان درگير است ميسر مي كند
15- فنر سوپاپ موتور وسيله اي است كه در موارد لزوم سوپاپ را مي بندد
16 – اسبك موتور وسيله اي است كه در موارد لزوم سوپاپ را باز مي كند
17 – كاربراتور موتور كاربراتور دستگاهي است كه در ان سوخت موتور با نسبت معيني و در شرايط
مختلف كاركرد موتور اماده مي شود
18 – دلكو موتور دستگاهي است كه برق فشار قوي را در زمان لازم بين شمعها تقسيم مي كند
19- فيلتر روغن موتور خودرو وسيله اي است كه ناخالصيهاي شناور در روغن را جذب مي كند
20-پمپ روغن دستگاهي است كه روغن را با فشار معين به قسمتهاي محرك موتور مي رساند
21- موتور استارت دستگاه الكتريكي است كه براي راه اندازي موتور به كار مي رود
22- ميله اندازه گير روغن موتور وسيله اي است كه سطح روغن را در كارتل به وسيله ان مشاهده
مي كنند
23 – وايرهاي فشار قوي در موتور وسايلي هستند كه برق فشار قوي را از دلكو به سر شمعها
مي رسانند
24 – دينام موتور -مكانيكي خودرو دستگاهي است كه بنزين را از باك به كاربراتور انتقال مي دهد
25-پمپ بنزين موتور دستگاهي است كه بنزين را از باك به كاربراتور انتقال مي دهد
26- ترموستات موتور دستگاهي است كه در مدار خروجي اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت
اب موتور را كنترل و در حد معيني ثابت نگاه مي دارد
27- واتر پمپ موتور دستگاهي است كه اب را بين موتور و رادياتور به گردش در مي اورد
28 – پروانه موتور قطعه اي است كه هواي محيط خارج را از لابلاي پره هاي رادياتور مكيده , اب
را خنك مي كند
طرز كار موتور(چهار عمل اصلي در موتور)
چرخه كار موتور
اعمال يا رويدادهايي كه در موتور شمع دار انجام مي شود به چهار بخش يا حركت پيستون
تقسيم ميشود اين حركتها عبارتند از مكش تراكم انبساط و تخليه هر حركت از نقطه مرگ بالايي
به پاييني است در موتورهاي چهار زمانه يك چرخه كامل از رويداد ها در سيلندر مستلزم دو
دور چرخش كامل ميل لنگ است
زمان مكش : در حين حركت مكش در موتور شمع دار سوپاپ بنزين (هوا) باز مي شود و پيستون
به طرف پايين حركت ميكند در نتيجه در بالاي پيستون خلا جزئي ايجاد مي شود فشار جو مخلوط هوا
سوخت را از طريق دريچه بنزين به درون سيلندر سرازير ميكند وقتي پيستون از نقطه مرگ
پاييني ميگذرد سوپاپ بنزين بسته مي شود در نتيجه بخش بالايي سيلندر درزبندي مي شود
زمان تراكم :پس از عبور پيستون از نقطه مرگ پاييني حركت رو به بالاي ان اغاز مي شود و هر
دو سوپاپ بسته مي شوند پيستوني كه بسمت بالا مي رود مخلوط هوا – سوخت را متراكم
مي كند وان را به فضاي كوچكتري بين سطح بالايي پيستون و سرسيلندر محدود مي سازد اين
فضا را محفظه احتراق مي نامند در موتورهاي شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراكم
مي شود كه حجم ان به يك هشتم حجم اوليه يا كمتر برسد ميزان تراكم مخلوط هوا و سوخت
را نسبت تراكم مي نامند نسبت تراكم بين حجم اوليه به نسبت مخلوط ثانويه را نسبت تراكم گويند
اگر حجم مخلوط پس از تراكم به يك هشتم حجم اوليه برسد ان گاه نسبت تراكم 8 به 1 خواهد شد
زمان انبساط :وقتي در پايان حركت تراكم پيستون به نقطه مرگ بالايي مي رسد شمع جرقه
مي زندگرماي حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراكم را مشتعل مي سازد اين مخلوط
به سرعت ميسوزد و دماي زيادي تا حدود 2500 درجه سانتيگراد توليد مي شود و همين افزايش
فشار پيستون راپايين مي راند شاتون اين نيرو را به ميل لنگ انتقال مي دهد و ميل لنگ ميچرخد
تا چرخهاي خودرو را بچرخاند
زمان تخليه: وقتي در حركت انبساط پيستون به نقطه مرگ پاييني نزذيك مي شود سوپاپ دود باز
ميشود پيستون پس از عبور از نقطه مرگ پاييني دوباره بالا مي رود گازهاي حاصل از احتراق از
دريچه دود خارج مي شوند وقتي پيستون به نقطه مرگ بالاي نزديك مي شود سوپاپ بنزين باز
مي شود وقتي پيستون از نقطه مرگ بالايي مي گذرد و حركت به طرف پايين را اغاز ميكند
سوپاپ دود بسته مي شود و حركت مكش ديگري اغاز مي شود و كل چرخه – مكش-تراكم –
انبساط و تخليه تكرار مي شود تا وفتي موتور روشن است اين اعمال همه سيلندر ها تكرار
مي شوند
منبع : تكنولوژي مولدهاي قدرت (مهندس محمد محمدي بوساري)
گرداوري : عليرضا كريم زاده