خواندن اين مطلب را به همه مخصوصا علاقمندان به خودرو توصيه ميكنم. چون حاوي مطالب جالب و مفيديست.
سوال : آيا صبح ها روشن شدن خودرو با اولين استارت مهم است؟
جواب : بله. اگر با اولين استارت روشن نشد ببينيد خودرويتان انرژكتوري است يا كاربراتوري. اگر انژكتوري بود بهتر آن است كه به تعميرگاههاي داراي دستگاه دياگ مراجعه كنيد ولي اگر كاربراتوري بود مراجعه به يك تعميركار زبده كافي است. اگر در هواي سرد اتومبيل شما گرم ميشود احتمالا بايد ترموستات آنرا عوض كنيد. به هر حال اقدام هريك از اين امور در صورت عدم دسترسي به تعميرگاه براي خود شخص هم امكان دارد.
سوال : برخي عادت دارند صبح قبل از روشن كردن خودروهايشان، كاپوت را بالا بزنند و دقايقي از وقت خود را صرف بازرسي قطعات موتور كنند آيا اين كار هر روز ضروري است؟
جواب : خودرو با صاحبش حرف ميزند و ايرادهاي خود را به راننده اطلاع ميدهد! مثلا وقتي لوله اگزوز شم صدا ميكند يا از درون آن دود بيرون مي آيد حتما موتور سعي دارد چيزي به شما بگويد!
پيش از روشن كردن موتور اتومبيل خود ابتدا به ناحيه زير كاپوت نگاهي بيندازيد تا ببينيد آيا همه اجزا و وسايل در وضعيت مناسبي هستند و كار خود را درست انجام ميدهند يا خير.
اگر فيلتر هوا كثيف باشد و با سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت حركت كنيد، با مصرف هر ليتر بنزين تقريبا نيم كيلومتر كمتر جلو ميرويد. مثلا خودروي شما اگر با مصرف هر ليتر بنزين معادل ۱۵ كيلومتر جلو ميرود، وقتي فيلتر هوا كثيف باشد همين مقدار بنزين مصرف ميكند ولي معادل ۱۴٫۵ كيلومتر جلو ميرود.
اگر سوپاپ تهويه كارتر نيز درست كار نكنيد راندمان و بازده موتور كاهش ميابد و احتمال آلوده شده روغن موتور و روغن سوزي نيز هست.
اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه كم بياورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزايش ميابد.
اگر سيستم جرقه زني خودرو نيازمند تنظيم است با يك تنظيم ساده ميزان كربن مونواكسيد و هيدروكربنهاي خروجي از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد كاهش ميابد. با اين كار هم در مصرف سوخت كاهش ميابد و هم عملكرد موتور بهتر ميشود.
اگر تسمه هاي مختلفي كه پروانه، واتر پمپ، دينام و انواع وسايل ديگر را به موتور وصل ميكنند، بيش از اندازه شل يا سفت باشد بازده موتور به شدت كاهش ميابد. تسمه بايد حدود ۱٫۲۵ سانتيمتر آزادي داشته باشد و ساييده و نخ نما نباشد.
اگر ترمزها تنظيم نباشند، ممكن است در حين حركت خودرو با كاسه يا ديسك ترمز تماس داشته باشند و در برابر حركت چرخ مقاومت نشان دهند. اين مقاومت سبب ميشود كه چرخ براي چرخيدن توان بيشتري لازم داشته باشد. بهترين راه اين است كه زير هر چرخ جك بزنيد و آنرا با دست بچرخانيد. اگر ترمز با كاسه يا ديسك اصطكاك داشته باشد، وقتي ميخواهيد چرخ را بچرخانيد مقاومت آنرا حس خواهيد كرد.
اگر لوله اگزوز اتومبيل شما صداي غير عادي ميدهد، ممكن است سوراخ شده باشد.
سوال : در مورد گرم كردن صبحگاهي موتور به صورت كاركرد درجا چه بايد كرد؟ ميگويند اگر اين كار را نكنيم پوسته موتور ترك ميخورد. اين گفته صحيح است؟
جواب : حركت تا ۲ كيلومتر با موتور سرد، تا ۷۰ درصد به مصرف سوخت اتومبيل شما افزوده ميكند. ولي براي گرم كردن موتور احتياجي به گرم كردن درجا آنهم در زمان طولاني نيست. زيرا براي گرم كردن موتور اغلب اتومبيلهاي جديد نيم دقيقه كافيست.آموزش مكانيك خودرو در مورد اتومبيلهاي قديمي ميتوانيد پس از يك دقيقه راه بيفتيد. اما براي گرم كردن خودرو ابتدا كمي آهسته حركت كنيد.