در مطالب قبلي گفتيم كه اصطلاح ياتاقانزدن در بين مكانيكها خيلي رايج است. دليل اين عيب هم نرسيدن روغن به ياتاقان است كه سبب از بين رفتن ياتاقان ميشود. اما روغن در موتور نقش بسيار مهمي را دارد. مهمترين نقش روغن در موتور ايجاد اصطكاك نرم يا همان روانكاري است. براي بهتر فهميدن اين مطلب مثال سادهاي ميزنيم وقتي لولاي در اتاق يا كمد صدا ميكند به آن روغن ميزنيم دليل اين كار هم از بين رفتن صداي لولا است، در حقيقت دليل ايجاد صدا كشيدهشدن دو سطح خشك به روي هم است.
وقتي به لولا روغن زده ميشود مولكولهاي روغن بين دو سطح را پر كرده و اصطكاك نرمي را ايجاد ميكنند. اين قضيه با شدت بيشتر در موتور وجود دارد تمامي قطعات موتور به علت حركت در فشار و دور بالا احتياج به يك روانساز دارند. وقتي پيستون در داخل سيلندر حركت ميكند اصطكاك شديدي بين رينگهاي پيستون و سيلندر وجود دارد. اگر روغن بين اين سطوح نباشد مطمئناً اين دو سطح آسيب ميبينند و قفل ميشوند. به همين دليل وقتي خودرويي دچار كمبود روغن ميشود اصطلاحاً موتور ميسوزاند اما روغن براساس مسير معيني به قطعات موتور ميرسد كه به آن مدار روغنكاري گفته ميشود.
اگر كمي به مسير روغن نگاه كنيم ميبينيم كه روغن تقريباً تمام موتور را دور زده و پس از مسير مشخصي و پس از فيلترشدن دوباره به كارتر روغن بازميگردد. عاملي كه روغن را در مدار روغنكاري پمپ ميكند اويل پمپ است.
اويل پمپ يا همان پمپ روغن وسيلهاي است كه روغن موجود در موتور را به مدار روغنكاري پمپ كرده و جريان روانسازي موتور را ايجاد ميكند. اين وسيله معمولاً در داخل بلوك سيلندر قرار دارد.
اين وسيله روغن را پس از فرستادن به سمت فيلتر به مدار روغنكاري پمپ ميكند. در واقع اويل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظهاي وظيفهاش را انجام ندهد، سيستم وابسته به آن سريع از كار ميافتد. اويل پمپ نيرويش را از موتور ميگيرد البته به صورت مستقيم اين عمل صورت نميگيرد بلكه با واسطه نيرو ميگيرد. اين واسطه ممكن است محور دلكو يا دنده ميلسوپاپ باشد، اين مسئله بستگي به نوع طراحي موتور دارد.
اما اويل پمپها به سه دسته تقسيم ميشوند. 1- اويل پمپهاي دندهاي 2- اويل پمپهاي روتوري 3- اويل پمپهاي سوزني. در نوع اول دو چرخدنده هم قطر در داخل پوسته اويل پمپ قرار دارد. يكي محرك و ديگري هرزگرد است. روغن به داخل اويل پمپ وارد شده و پس از گيرافتادن بين چرخدندهها و ديواره اويل پمپ به بيرون پمپ ميشود. در نوع دوم كه روتوري است طرز كار درست شبيه به نوع دندهاي است با اين تفاوت كه در اين مدل به جاي دو چرخدنده از يكي استفاده شده و در داخل يك روتور داخلي دوران ميكند. روتور خارجي با روتور داخلي هم مركز نبوده و در اثر همين مساله روغن بين روتور داخلي و خارجي تحت فشار قرار گرفته و ارسال ميشود اما در نوع سوم كه بيشتر در موتورسيكلتها كاربرد دارد توسط يك پلانجر و فنر روغن ارسال ميشود.آموزش مكانيك خودرو اويل پمپ وسيلهاي است كه درست عملكردنش ميتواند در طول عمر موتور نقش بسيار به سزايي داشته باشد