چون در موتور عمل احتراق صورت مي گيرد بنا براين درقطعات داخل موتور اتومبيل حرارت توليد مي شود و اگراين حرارت به وسيله دستگاه خنك كننده گرفته نشود، باعث خسارات زيادي مي گردد و از طرفي كمبودحرارت نيز باعث خرابي موتور خواهد شد پس موتور بايد هميشه داراي حرارت متعادل باشد. بهترين حرارت براي موتور 8/73 الي 82 درجه سانتي گراد (65 الي182 درجه فارنهايت)است.
انواع دستگاههاي خنك كننده
الف)دستگاه خنك كننده مستقيم، كه كليه دستگاه با هوا خنك مي شود. ب) دستگاه خنك كننده غير مستقيم، كه كليه دستگاه با آب خنك مي شودو داراي رادياتور مي باشند.
متعلقات دستگاه خنك كننده:
الف )شيلنگ تحتاني ب) پمپ آب پ) تسمه ج) بدنه سيلندر د) رادياتور ه) سرسيلندر و) ترموستات ز) شيلنگ فوقاني ح) پروانه
رادياتور : مخزني از جنس مس مي باشد كه با توجه به كانالهاي تعبيه شده در آن ، وظيفه انتقال حرارت موجود در آب را به عهده دارد بنابراين بايستي همواره كنترل نمود كه سطح آب در مخزن رادياتور بيش از دو سانتيمتر پائين تر از دهانه مخزن نباشد.
پروانه: وسيله كه از موتور به وسيله تسمه و در بعضي خودروها توسط الكتروموتور انرژي لازم را دريافت مي نمايد و كار آن، مكش هوا از شبكه هاي رادياتور و خنك نمودن آب رادياتور مي باشد.
پمپ آب: وسيله اي است كه به منظور گردش سريع و راحت آب موجود در رادياتور و در اطراف موتور بكار رفته و حركت آن از طريق موتور و تسمه پروانه تامين مي گردد بدين صورت كه چون هميشه در قسمت پائين رادياتور آب خنك و در بالاي آن آب گرم(برگشت داده شده از موتور)وجود دارد، لذا براي رساندن آب جهت خنك كردن قطعات موتور از شيلنگ پائين رادياتور ،آب بوسيله مكش حاصل از واترپمپ وارد كانالهاي بدنه سيلندرهاي موتور شده و پس از گردش در اطراف سيلندرها و خنك كردن آنها ،در حاليكه خود آب مقداري گرم شده از طريق كانالهاي سيلندر به گرمترين نقطه موتور كه سرسيلندر ها مي باشد هدايت و پس از عبور از اطراف سوپاپها وشمعها و خنك نمودن آنها از طريق ترموستات و لوله هاي بالا جهت خنك شدن مجدد وارد رادياتور مي گردد.
ترموستات: سوپاپي است كه درمسير راه آب برگشتي از موتور به رادياتور قراردارد و كار آن ثابت نگهداشتن دماي آب موتور مي باشد. با توجه به اينكه بيشترين سائيدگي قطعات موتور زماني است كه موتور در حال سرد كار مي كند. در نتيجه براي جلوگيري از اين نوع سائيدگي در موتور روشهاي مختلفي وجود دارد از جمله نصب ترموستات، استفاده از مواد خنك كننده و پروانه اتوماتيك را ميتوان نام برد.
منبع انبساط: منبع انبساط ظرفي است با گنجايش حدود 2 ليتر از جنس پلاستيك كه در كنار رادياتور نصب ميشود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بيش از حد موتور، آب اضافي رادياتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادياتور از طريق شيلنگ سر ريز وارد منبع انبساط ميشود و از هدر رفتن آب جلوگيري ميشود. تذكر: اتومبيلهايي كه منبع انبساط دارند براي اضافه كردن آب نياز به باز كردن در رادياتور ندارند بلكه آب را داخل منبع انبساط ميريزند اين كار به كمتر زنگ زدن رادياتور كمك ميكند. تسمه)واسطه حركتي ميباشد كه حركت را از فولي ميل لنگ گرفته و به فولي واترپمپ و فولي دينام انتقال داده و باعث به گردش دراوردن واترپمپ و دينام مي گردد.
تنظيم كشش تسمه پروانه: اگر انگشت دستمان را روي تسمه گذاشته ويك كيلو گرم نيرو وارد كنيم به اندازه 8 تا 10 ميليمتر بايستي تسمه كشش داشته باشد.
ضد يخ:
آب در مقابل سرما يخ مي بندد وچنانچه در زمستان ضد يخ در موتور ريخته نشود سيلندر مي تركد. براي جلوگيري از يخ زدن آب داخل موتور و رادياتور در هواي سرد زمستان كه موجب خسارت زيادي در موتور و رادياتور ميشود از ضد يخ استفاده ميشود. جنس ضد يخ بايد به گونهاي تهيه شود كه اثر نامطلوب بر روي قطعات نداشته باشد . خواص ديگر ضد يخ ، ضد زنگ و ضد جوش بودن آن است به اين مفهوم كه ضد يخ علاوه بر خاصيت ضد يخ داشتن از زنگ زدگي قطعات داخل موتور جلوگيري ميكند و نقطه جوش را نيز بالا مي برد. نسبت مخلوط ضد يخ با آب بستگي به سرما و برودت هوا دارد. محلول ضد يخ در سيستم خنك كننده از منجمد شدن مايع موجود در سيستم جلوگيري وبلوك سيلندر را از خطر تركيدن محافظت مي كند. در صورت موجود نبودن ضد يخ كافي در مايع خنك كننده ممكن است در درجه حرارتهاي خيلي پايين حتي در حالي كه موتور نيز كار مي كند آب در منبع تحتاني رادياتور منجمد شود. وجود مقداركمي آب كه پس از تخليه بلوك سيلندر داخل آن باقي مي ماند ممكن است در درجه حرارتهاي بسياركم حادثه ساز باشد. در صورت وجود نشتي آب از سيستم، با اضافه كردن ضد يخ وبه دليل بالا بودن قابليت نفوذ اين محلول، ميزان نشتي سيستم شديدتر خواهد شد بنابراين قبل از اضافه كردن ضد يخ مطمئن شويد كه در سيستم هيچ گونه نشتي وجود ندارد. جنس ضد يخ متداولي كه اثر نامطلوب روي قطعات ندارد، اتيل گليكول است.
طريقه تهيه ضديخ مناسب:مقدار مناسبي ضد يخ را با نصف مقدار آب مورد نياز براي پركردن سيستم در داخل ظرف تميزي مخلوط كنيد. سپس اين مخلوط را داخل رادياتوري كه قبلاًآن راشستشوي كامل داده ايد، ريخته وبقيه حجم رادياتور را با آب تميز پر كنيد موتور را روشن كنيد و اجازه دهيد كه ضد يخ با آب كاملاً مخلوط شود. درصد ضديخ مورد نياز(نسبت به گنجايش كل سيستم خنك كننده) در جدول زير داده شده است.
نقطه اي كه امكان يخ زدن وجود دارد |
نسبت ضد يخ موجود در مخلوط |
26- سانتي گراد |
25% |
33- سانتي گراد |
30% |
39- سانتي گراد |
35% |
41- سانتي گراد |
40% |
47- سانتي گراد |
50% |
معمولاً كارهاي زير در اول هر بهار و پاييز بايد انجام شود.
1- غلظت ضد يخ- ضد جوش را كنترل كنيد كه از حداقل ضروري (متناسب با تغييرات دماي هوا) كمتر نباشد.
2- اندازه و شرايط ضديخ را بررسي نمائيد . در صورت كثيف بودن يا داشتن مواد ناشي از زنگ زدن فلزات آن را عوض كنيد.
3- دستگاه را براي اطمينان از عدم وجود نشتي ، تحت فشار (ترجيحاً وقتي ضد يخ سرد است) آزمايش كنيد.
4- در پوش و لوله متصل به در پوش رادياتور را بازرسي كنيد.
5- لوله ها را بازبيني نمائيد و محل اتصال لوله ها را محكم كنيد.
6- تسمه پروانه ها را از لحاظ سالم بودن و كشش صحيح ،كنترل كنيد.
7- در صورتي كه دماي آب رادياتور بيش از حد گرم يا سرد مي شود ، ترموستات را كنترل كنيد.
8-در تمام فصول سال محلول ضد يخ در رادياتور باشد
9- هر دوسال يكبار تعويض گرددو زمان تعويض ابتداي سرماي هر سال مي باشد.
علل جوش آمدن آب رادياتور(آموزش مكانيك خودرو گرم كردن موتور):
1- پاره شدن تسمه پروانه يا شل بودن آن.
2- كمي آب رادياتور.
3- كثيف بودن رادياتور و گرفتگي شيارهاي آن.
4- كار نكردن واتر پمپ (پمپ آب)
5- خراب بودن ترموستات.
6- ناميزاني دلكو.
7- ناميزاني باد لاستيك.
8- تازه تعمير بودن موتور يا نو بودن موتور.
9- بارزياد.
10- استفاده زياد از دنده هاي سنگين.
11- سربالائي زياد.
12- ناميزاني سوپاپها.
13- عدم تنظيم فاصله پلاتين.
14- شكستن پره هاي پروانه.
15- كثيف بودن فيلتر هواكش كاربراتور
16- خرابي درب رادياتور
17- سوراخ بودن رادياتور
18- سفت بودن يا كارنكردن سوپاپ ها
19- سفت بودن چرخها
20- خرابي آب پخش كن واترپمپ
21- وزش باد مخالف
22- گرفتگي اگزوز دود كه عمل تخليه براحتي صورت نمي گيرد.
23- گرفتن لوله خروج بخار آب در رادياتور
24- گير كردن ترمز يكي از سيلندرهاي چرخ
25- كثيفي بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتي خوب
منبع : سايت تخصصي اموزش راهنمايي و رانندگي