وظايف سوپاپ هاي هيدروليكي ترمز

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

وظايف سوپاپ هاي هيدروليكي ترمز

۲,۷۰۶ بازديد

وظايف سوپاپ هاي هيدروليكي ترمز

كار سوپاپهاي كنترل و تنظيم فشار: به طور خلاصه وظايف سوپاپهاي كنترل و تنظيم فشار هيدروليك

 در ترمز ها بدين  شرح  مي باشد  در خودروهايي  كه سيلندر  اصلي  انها دو  مداري است  دو  لوله

خروجي مستقل دارد  هرگاه در يكي از مدارات ايرادي پيدا شود توان ترمز به نصف  كاهش  مي يابد

براي اين منظور چراغ علامت دهنده اي در جلوي داشبورد راننده را از اين وضعيت اضطراري با اطلاع

 مي كند براي علامت دادن از سوپاپ كنترل مخصوصي استفاده مي شود اين سوپاپ داراي پيستون

دو طرفه اي است كه در حالت  عادي  به وسيله فنر  و فشار روغن  در وسط قرار مي گيرد بنابراين

ميله ي اتصال دهنده كليد در شيار پيستون ها افتاده عملا كليد را به صورت قطع نگه مي داردوقتي

 در يكي از مدارات روغن ايرادي پيدا شود

مثلا در مدار چرخ هاي عقب در اين حالت پيستون سوپاپ به طرف راست يا چپ حركت كرده قطعه

تماس دهنده كليد را از شيار خارج مي كند و در نتيجه ان كليد چراغ علامت دهنده را روشن مي

كند اگر مدار ترمز جلو عيب كند اين پيستون به طرف چپ حركت كرده قطعه تماس دهنده روي

قسمت برجسته ي طرف راست قرار مي گيرد و اتصال الكتريكي برقرار مي شود در هر صورت

لامپ علامت دهنده براي اگاهي راننده روشن مي شود فنر سوپاپ به اندازه ي لازم قوي وحساب

شده طراحي شده تا در اختلاف فشار كمي كه بين مدارات ترمز جلو يا عقب ايجاد مي شود

پيستون ان دچار لرزش نشود

سوپاپ اندازه گيري فشار هيدروليكي : اين سوپاپ در مدار ترمز هاي به كار مي رود كه سيستم

انها تركيبي است مثلا ترمز هاي جلو ديسكي و ترمزهاي عقي كاسه اي باشند مانند پيكان هرگاه

چنين سوپاپي در مدار نباشد به محض اعمال فشار در مدار هيدروليكي ترمز به وسيله ي سيلندر

اصلي ترمز هاي ديسكي عمل مي كنند و ترمز هاي كاسه اي خيلي ديرتر از ان فعال مي شوند

دليل اين عكس العمل نامتناسب و غير مطلوب وجود فنرهاي نسبتا قوي در كفشك هاي ترمز

كاسه اي است كار فنرهاي كفشك ترمز در نوع كاسه اي جداسازي لنت از كاسه است به علت

وجود فنرهاي برگشت دهنده ي كفشك راه اندازي سيستم ترمز كاسه اي نياز به پيش فشار

مناسبي دارد اگر سيستم كنترل كننده اي در مدار نباشد محض بالا رفتن فشا ر هيدروليكي

مدار بلا فاصله ترمز هاي ديسكي فعال شده چرخ هاي خودرو قفل خواهند شد در صورت قفل كردن

سيستم ترمز چرخ ها سر خورده خودرو از حالت كنترل خارج مي شود براي جلوگيري از اين پديده

خطر ناك سوپاپ اندازه گير فشار در مدار به كار مي رود سوپاپ اندازه گير در ابتداي مدار روغن

چرخ هاي جلو يا اگرمانند خودروي پيكان سيستم يك مداري است در خروجي سيلندر اصلي قرار

مي گيرد كه هر دو مدار جلو و عقب را تغذيه مي كند كار اين سوپاپ جلوگيري ازنفوذ روغن به مدار

ترمز هاي ديسكي فيل از افزايش فشار در ان تا حد معين است مقدار اين پيش فشار در حدود

125 psi يا 8.5 اتمسفر است البته مقدار مقدار دقيق ان در هر خودرويي با توجه به نيروي فنرهاي

برگشت دهنده ان خودرو تعيين مي شود در ترمزهاي دو مداري كه نوع ايمن و پيشرفته تري است

سوپاپ اندازه گير در مدار مشترك نصب نمي شود بلكه در ابتداي ترمزهاي ديسكي قرار مي گيرد

بنابراين در اين گونه سيستم ها نيروي فنر سوپاپ به گونه اي تنظيم مي شود كه ترمز هاي ديسكي

جلو كمي ديرتر از ترمزهاي كاسه اي عمل كنند تا كنترل خودرو براي راننده در حال ترمز اسانتر باشد

سوپاپ هيدروليك

سوپاپ تقسيم نيروي ترمز : در بعضي از خودروها از سوپاپ تقسيم نيروي ترمز در سيستم ترمز

مركب استفاده مي كنند ترمز مركب در چرخ هاي جلو ديسكي و چرخ هاي عقب كاسه اي هستند

دو نكته وجود اين سوپاپ را الزامي مي كند اول اينكه در سيستمي كه به ترمز مركب مجهز است

ترمز هاي ديسكي نياز به نيروي زيادتري دارند تا راندمان مناسبي در متوقف كردن خودرو به وجود

اورند و دوم اينكه به علت انتقال وزن خودرو از محور عقب به محور جلو در موقع ترمز كردن نيروي

زيادي به محور جلو وارد مي شود بنابراين دستگاه ترمز ديسكي بايد قدرت بيشتري توليد كند

براي اين منظور ازسوپاپ تقسيم فشار استفاده مي شود اگر نيروي قوي تر از اندازه اي كه براي

ترمز چرخ هاي جلو ضروري است به چرخ هاي عقب هم وارد شود باعث قفل شدن چرخ ها و لغزيدن

يا سرديدن ان مي شود بنابراين كار اين سوپاپ ان است كه وقتي نيروي ترمز عادي است و راننده

وضعيت نيم ترمز را به وجود اورده فشار روغن هر دو مدار جلو و عقب را به طور مساوي ايجاد

مي كند اما هنگامي كه راننده ترمز ناگهاني و پرقدرتي را نياز دارد.آموزش مكانيك خودرو در سرعتهاي زياد ترمز استفاده

شود فشار روغن مدار ترمز چرخ هاي عقب كمي افزايش مييابد در حالي كه فشار روغن بايد در

مدار ترمز چرخ هاي جلو به حد زيادتري برسد سوپاپ تقسيم كننده ي فشار داراي قرقره اي

است كه اين قرقره سطوح فشار متفاوتي دارد سطح بزرگ قرقره به طرف مدار ترمز چرخ هاي

عقب و قسمت كوچك ان به طرف سيلندر اصلي ترمز قرار مي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.