نقش منيفولد و سوپاپ در موتور خودرو

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

نقش منيفولد و سوپاپ در موتور خودرو

۱,۸۵۰ بازديد

نقش منيفولد و سوپاپ در موتور خودرو

منيفولد و سوپاپ 1

منيفولدهاي ورودي متغير

1- منيفولدهاي طول متغير

2- سيستم ورودي انعكاسي

انواع تايمينگ متغير سوپاپ

با سيستم تغيير بادامك VVT 1-

با سيستم بادامك مرحله اي VVT 2-

با سيستم هاي تغيير بادامك + بادامك مرحله اي VVT3-

منيفولدهاي ورودي متغير

منيفولدهاي ورودي متغير از اواسط دهه 90 بطور گسترده رايج شدند. با استفاده از اين سيستم گشتاور پايين در دور متوسط افزايش يافته بدون اين كه تاثيري بروي مصرف   سوخت يا قدرت در دورهاي بالا داشته باشد.

 بد ين وسيله انعطاف پذيري موتور بهبود مي يابد. يك منيفولد   معمولي براي قدرت درسرعت بالا يا گشتاو در دورپايين

و يا يك توازن بين آنها بهينه سازي مي شود اما منيفولد ورودي متغير يك يا بيش از دومرحله براي انجام وظيفه

در سرعت مختلف موتورمطرح ميكند گفته ميشود نتايج استفاده ازاين سيستم شبيه استفاده ازسيستم تايمينگ

متغيرسوپاپ(VVT) مي باشد اما مزيت منيفولد ورودي متغير اين است كه   گشتاور دور پايين را بيش ازقدرت در

در دور بالا افزايش مي دهد. بنابراين اين   سيستم براي خودروهاي چهار در(sedan) كه هر روز سنگين و سنگين

تر مي شوند خيلي مفيد مي باشد. با افزايش خودروهايي كه خصوصيات اسپورت دارند مانند Ferrari 360 M   و

550 M از منيفولدهاي ورودي متغير در كنار تايمينگ متغير سوپاپ براي قابليت بهتر در حركت استفاده مي شود

. در مقايسه با VVT منيفولدهاي ورودي متغيرارزانترمي باشند. براي اين   كه فقط به چند منيفولد ريخته گري

شده و تعداد كمي سوپاپهاي الكتريكي احتياج دارند در مقابل VVT به تعدادي كار انداز هيدر   دقيق ومناسب

و يا حتي تعدادي بادامك مخصوص و ميل بادامك نياز دارد. منيفولدهاي ورودي دو نوع ميباشند: منيفولدورودي

ورودي با طول متغير و منيفولدهاي ورودي انعكاسي . هر دو آنها   از هندسه منيفولدهاي ورودي براي رسيدن به

يك هدف مشابه استفاده مي كنند.

منيفولد ورودي طول متغير

منيفولدهاي ورودي طول متغيرمعمولا در خودروهاي سواري چهار در(sedan) استفاده مي شوند.دربيشتر

طراحي ها از دو منيفولد با طول   متفاوت براي تغذيه هر سيلندر استفاده ميشود.   منيفولدهاي با طول بلند براي

دورهاي پايين و منيفولدهاي كوتاه براي دورهاي بالا استفاده ميشوند. فهميدن اينكه چرا دور بالا به منيفولد كوتاه

احتياج دارد ساده   است چون كه با استفاده از آن مكش موتور بطور آزادانه و آسان صورت مي گيرد. اما چرا در

دورهاي پايين منيفولدهاي با طول بلند مورد نياز است ؟

چونكه استفاده از لوله هاي بلندتر باعث كاهش فركانس هواي ورودي به سيلندر ميشود به گونه اي كه با كاهش

دور موتور تطابق زيادي دارد و باعث بهتر پر شدن سيلندر مي شود و بدين ترتيب   گشتاور خروجي را افزايش

مي دهد. از طرف ديگر منيفولد ورودي بلند تر جريان هوا را به آرامي هدايت مي كند كه باعث بهتر مخلوط شدن

سوخت و هوا مي شود.

بعضي از سيستمهاي طول متغيرارائه شده سه مرحله دارند كه از اين نوع درAudi V8 استفاده شده است.

درحقيقت Audi از منيفولدهاي جداگانه استفاده نمي كند. در عوض از يك منيفولد ورودي دوراني كه ورودي آن

در مركز روتور آن واقع است استفاده مي كند. چرخش مجراي ورودي به وضعيتهاي مختلف باعث ايجاد طولهاي

مختلف در منيفولد مي شود.

ترتيب احتراق به گونه اي است كه سيلندرها بطور متناوب از هر يك از محفظه ها تنفس مي كنند كه باعث ايجاد

يك موج فشاري بين آنها م شود. اگر فركانس موج فشار با دور تطابق داشته باشد مي تواند به پرشدن   سيلندر

كمك كند بدين ترتيب راندمان مكش افزايش يافته. فركانس توليدي به سطح مقطع لوله هاي متصل شده بستگي

دارد. با بستن يكي ازآنها دردور پايين سطح مقطع به خوبي فركانس را كاهش مي دهد بدين گونه گشتاورخروجي

در دور متوسط افزايش مي يابد. در دور بالا سوپاپ باز شده و بهتر پر شدن سيلندر را فراهم مي كند.

سيستم ورودي انعكاسي در مدلهاي مختلف پورشه استفاده شده كه اولين آن 964 Carrier بود. در مدل 993

پورشه اين سيستم را با منيفولد طول متغير سه مرحله اي به نام Varioram تركيب كرد. بخاطر اينكه اين سيستم

فضاي زيادي را اشغال مي كرد در مدل 996 فقط ازسيستم ورودي انعكاسي استفاده شد. هوندا NSX نيز ازديگر

استفاده كنندگان نادر سيستم ورودي انعكاسي مي باشد.

كمتر از rpm5000 (چپ     Aوراست بالا):لوله هاي بلند وسيستم     انعكاسي غير فعالند.

RPM5800-5000  )چپB و راست وسط) : لوله هاي بلند بعلاوه لوله كوتاه ورودي انعكاسي . يكي از لوله

هاي متصل شده ورودي انعكاسي بسته است.

RPM5800 (چپ C و راست پايين ): لوله هاي بلند بعلاوه لوله كوتاه ورودي انعكاسي و هر دو لوله سيستم

ورودي انعكاسي باز ميشود .

خلاصه منيفولدهاي ورودي متغير

مزايا

بهبود گشتاور تحويلي در دور پايين بدون كاهش قدرت در دور بالا و ارزانتر بودن نسبت به تايمينگ متغيرسوپاپ

VVT)).

معايب

تقريبا فضاي زيادي اشغال مي كند و تاثيري در افزايش گشتاور در دور بالا ندارد.

Toyota T-VIS

بيشتر موتورهاي 4   سوپاپ اوليه در دورهاي پايين و متوسط گشتاور خوبي توليد نمي كردند. براي اينكه سطح

ورودي بزرگتر باعث كاهش جريان هوا مي شد. مخصوصا درسرعتهاي پايين جريان هواي   آرام در منيفولد

ورودي يك مخلوط سوخت و هواي ناقص را فراهم مي كند. بنابر اين باعث ايجاد دتونيشن (Knock) و كاهش

قدرت و گشتاور مي شود. بنابراين موتورهاي 4   سوپاپ در دورهاي بالا قوي مي باشند اما در دورهاي پايين

ضعيف بودند تا وقتيكه تكنولوژي منيفولدهاي ورودي متغير رايج شد. شورولت غير مجاز مي باشدworth Vega كه در دور

پايين ضعيف بود اين كار را انجام داد.

منيفولد ورودي دوراني براي موتورهاي V6مرسدس بنز مدلهاي SLK,CLS,E-class كه براي كاهش وزن از

جنس منيزيم ساخته مي شوند. در واكنش به آن در واسط دهه 80 سيستم ورودي متغير تويوتا   T-VIS   را توليد

كرد. T-VIS به سرعت كم جريان هوا در منيفولد شتاب ميدهد. تئوري اين مسئله ساده مي باشد. منيفولد ورودي

براي هر سيلندر به دو زيرمنيفولد (sub-manifold) تقسيم ميشود كه درنزديكي سوپاپ ورودي به يكديگرمتصل

متصل ميشوند. يك سوپاپ پروانه اي نيز به يكي ا ز زير منيفولدها   اضافه شده است. در دورهاي كمتراز تقريبا

4650 rpm   سوپاپ پروانه اي براي افزايش سرعت در منيفولد مي بايست بسته   باشد. در نتيجه مخلوط خوبي را

در منيفولد بدست مي آوريم موتورهاي تزريق مستقيم از استفاده ازاين سيستم محرومند. زيراسيستم تزريق

مستقيم فضاي زيادي را در منيفولد اشغال مي كند

تايمينگ متغير سوپاپ VVT

تئوري

بعد از اينكه تكنولوژي چند سوپاپ ( Multi Valve) در طراحي موتورها استاندارد شد تايمينگ متغير سوپاپ

مرحله بعدي افزايش راندمان موتور مي باشد.همانطور كه مي دانيد سوپاپ ها تنفس موتور را فراهم مي كنند.

تنظيم تنفس كه همان تنظيم سوپاپ هاي   ورودي و خروجي مي باشد بوسيله شكل و زاويه بادامك ها كنترل مي

شود. براي بهينه سازي   تنفس موتور به تنظيم سوپاپ مختلف در دورهاي متفاوت نياز مي باشد. وقتي كه   دور

افزايش مي يابد مدت زمان كورس مكش و تخليه كاهش مي يابد بنابراين   هواي تازه به ميزان   كافي نمي تواند

سريع وارد محفظه احتراق شود درحاليكه گازهاي اگزوز نيز با سرعت كافي   محفظه احتراق را ترك نمي كنند.

بنابراين بهترين راه حل باز شدن زودتر سوپاپ ورودي   و ديرتر بسته شدن   سوپاپ خروجي مي باشد. بعبارت

ديگر زمان قيچي (Overlapping) سوپاپ ورودي و خروجي با افزايش دور موتور بايد افزايش يابد.   مهندسين

سابقا بهترين تايمينگ سوپاپ را بصورت توافقي انتخاب مي كردند. براي مثال يك   وانت بخاطر بازده بهتر در

دور پائين ممكن است زمان قيچي كمتري را بكار گيرد اما يك ماشين مسابقه اي بخاطر قدرت بيشتر در دور بالا

ممكن است زمان قيچي قابل ملاحظه اي را بكار گيرد.   در خودروهاي سواري معمولي ممكن   است تايم سوپاپ

بهينه براي دور متوسط بكار گرفته شود   تا هم در دور كم قابليت خوبي داشته باشد و همچنين قدرت در دور بالا

خيلي كاهش نيابد و شبيه موتورهاي ديگر كه براي يك دور معين بهينه سازي ميشوند نباشند. با   تايمينگ متغير

سوپاپ قدرت و گشتاور مي تواند در يك محدوده عريض بهينه شود.

بيشترين نتايج قابل توجه عبارنتد از :

Ø        موتور مي تواند در دور بالاتري كار كند بنابراين حداكثر قدرت توليد مي شود. براي   مثال قدرت ماكزيمم

Ø        موتور نيسان 2 ليتري Neo VVL 25% بيشتر از نمونه بدون VVT آن مي باشد.

Ø        افزايش گشتاور در دور پائين ، بنابراين نيروي محركه بهبود مي يابد. براي مثال موتور فيات

نمودار منيفولد

بلند شدن متغير سوپاپ   Variable Lift

در بعضي از طراحي ها بلند شدن سوپاپ مي تواند بر حسب دور موتور متغير باشد. در دوربالا افزايش بلند شدن

شدن سوپاپ ورود هوا و خروج گازهاي اگزوز را تسريع مي كند   بنابراين تنفس موتور را بهبود مي بخشد. البته

بلند شدن اين چنيني در دور آرام اثر معكوسي شبيه ناقص مخلوط شدن سوخت و هوا ايجاد ميكند بنابراين بازده

را كاهش مي دهد و يا حتي منجر به خاموش شدن موتور (misfire)   مي شود. بنابراين بلند شدن سوپاپ بايد بر

. طبق دور موتور باشد.

انواع مختلف VVT

1- VVT با سيستم تغيير بادامك

سوپاپ

سيستم 3 مرحله اي VTEC هوندا

هوندا آخرين مدل VTEC ، 3   مرحله اي را در موتور sohc Civic در ژاپن بكار برد.اين مكانيزم 3 بادامك

با تايمينگ و پروفيل بلند كردن سوپاپ متفاوت دارد.

توجه داشته باشيد كه ابعادشان نيز متفاوت ميباشد. بادامك مياني (تايمينگ دور بالا و حداكثر بلند شدن سوپاپ )

در دياگرام بالا نشان داده شده است كه بزرگترين بادامك نيزميباشد. بادامك سمت راست آن ( تايمينگ دورآرام و

متوسط بلند شدن سوپاپ ) كه سايز آن متوسط مي باشد. بادامك سمت چپ ( تايمينگ دور آرام و حداقل بلند

شدن سوپاپ ) كه كوچكترين بادامك نيز مي باشد.

مكانيزم عملكرد آن مطابق شرح ذيل مي باشد:

مرحله 1 ( دور آرام ) : 3 قطعه اسبك بطور آزادانه حركت مي كنند. بنابراين اسبك سمت چپ سوپاپ ورودي

سمت چپ را به ميزان كمي بلند ميكند. اسبك سمت راست نيز سوپاپ سمت راست را به ميزان متوسط بلند مي

كند. تايمينگ هر دو بادامك در مقايسه با بادامك مياني كه فعلا فعال نمي باشد حدودا براي دور آرام مي باشد.

مرحله 2 ( دور متوسط ) : فشار هيدروليكي ( قسمت نارنجي رنگ در شكل ) اسبكهاي سمت چپ و راست را به

يكديگرمتصل ميكند درحاليكه اسبك مياني و بادامك آن به كارخودشان ادامه مي دهند. ازآنجائيكه بادامك سمت

سمت راست بزرگتر از بادامك سمت چپ مي باشد بادامكهاي   متصل شده به يكديگر حركت خود را در واقع از

بادامك سمت راست مي گيرند. در نتيجه هر دو سوپاپ ورودي در تايمينگ دور آرام ولي با بلند شدن متوسط كار

مي كنند مرحله 3 ( دور بالا ) : فشار هيدروليك هر 3 اسبك را به يكديگر متصل مي كند. از آنجائيكه بادامك

مياني بزرگترين بادامك مي باشد هر دو سوپاپ بوسيله بادامك دور بالا حركت مي كنند. بنابراين تايمينگ دور

بالا و حداكثر بلند شدن سوپاپ فراهم مي شود.

2- VVT با سيستم بادامك مرحله اي

اين سيستم ساده ترين و ارزانترين و رايجترين مكانيزمي است كه امروزه استفاده مي شود. با اينكه سيستم

كوچكي مي باشد كارآيي موتوررا افزايش مي دهد.اساسا اين سيستم تايمينگ سوپاپها رابوسيله تغييرمرحله

اي زاويه   ميل ميل بادامك تغيير مي دهد. براي مثال در دور بالا ميل بادامك سوپاپ ورودي به ميزان 30 درجه

گردش كرده و باعث زودتر باز شدن سوپاپهاي ورودي مي شود. اين حركت بوسيله سيستم مديريت موتور بر

طبق نياز و بوسيله دنده هاي   سوپاپ هيدروليكي بكار مي افتد.توجه داشته باشيد كه VVTبا سيستم بادامك

مرحله اي نمي تواندمدتزمان باز بودن سوپاپ را تغيير دهد آن فقط اجازه زودتر باز شدن يا ديرتر باز شدن سوپاپ

را مي دهد. البته نتيجه زودتر باز شدن زودتر بسته شدن نيز ميباشد.همچنين اين سيستم برخلاف VVT با

سيستم تعويض بادامك ميران بلند شدن سوپاپ را تغيير نمي دهد. اين سيستم ازساده ترين و ارزانترين انواع

VVT مي باشد براي اينكه هرميل بادامك فقط به يك كارانداز هيدروليكي ياز دارد و برخلاف   سيستم هاي ديگر

كه براي هر سيلندر يك مكانيرم مجزا بكار گرفته مي شود.

پيوسته يا گسسته

ساده ترينVVT با سيستم بادامك مرحله اي فقط در 2 يا 3 زاويه ثابت مي تواند تنظيم شود كه از بين 0   تا 30

درجه انتخاب مي شود. بهترين سيستم جابجائي متغير پيوسته مي باشد كه بر حسب دور موتور يك مقدار

اختياري بين 0 تا 30 درجه را انتخاب مي كند. بديهي است اين سيستم تايمينگ مناسبي را براي هر دور فراهم

ميكند.بنابراين انعطاف پذيري موتور را به ميزان زيادي افزايش مي دهد. هرچند كه تغيير آن بسيار آرام و قابل

توجه مي باشد.

منيفولد

ميل بادامك ورودي و خروجي

در بعضي از طراحي ها مانند سيستم BMW Double Vanos   هم در ميل بادامك ورودي و هم در ميل بادامك

خروجي از سيستم VVT بادامك مرحله اي استفاده مي شود. اين باعث افزايش زمان قيچي سوپاپها شده

وراندمان را افزايش مي دهد.

اين نشان مي دهد كه چرا راندمان BMW M3 3.2 (100hp/litre) از مدل قبلي آن M3 3.0 (95hp/litre) كه

فقط در ميل بادامك ورودي از اين سيستم استفاده مي كند بيشتر است. در مدل E46 3-series Double Vanos

, ماكزيمم محدوده جابجائي ميل بادامك ورودي 40 درجه و ميل بادامك خروجي 25 درجه مي باشد.

مزايا

ساده و ارزان مي باشد. VVT پيوسته گشتاور تحويلي را در تمام دورها افزايش مي دهد.

معايب

نداشتن سيستم بلند شدن سوپاپ و مدت زمان باز بودن بطور متغير. بنابراين قدرت ماكزيمم آن از VVT با سيستم

تعويض با كمتر م باشد.

BMW'S Vanos

فهميدن عملكرد اين سيستم از روي عكس آسان است. در انتهاي ميل بادامك يك دنده مورب بسته شده است. دنده مورب

به يك درپوش كه مي تواند از ميل بادامك دور و يا به آن نزديك شود متصل شده است. بدليل اينكه محور ميل بادامك با

دنده مورب موازي نميباشد اگر درپوش به سمت ميل بادامك فشرده شود زاويه ميل بادامك افزايش مي يابد به همين

ترتيب كشيدن درپوش به سمت عقب باعث كاهش زاويه ميل بادامك مي شود.

 

آيا فشرده شدن يا كشيده شدن بوسيله فشار هيدروليكي تعيين مي شود؟ در سمت راست درپوش دو محفظه وجود دارد

كه با روغن پر مي شوند ( اين محفظه ها بترتيب با رنگهاي سبز و زرد در شكل مشخص شده است) و يك پيستون باريك

كه در جلوي درپوش بسته شده است اين دو محفظه را ازهم جدا مي كند. روغن ازطريق سوپاپهاي مغناطيسي وارد

محفظه ها مي شود كه فشار روغن را براي فعال شدن محفظه ها كنترل مي كند. بعنوان مثال اگرسيستم مديريت موتور

به سوپاپ محفظه سبز سيگنال ارسال كند آن سوپاپ باز شده و سپس فشار هيدروليك باعث حركت پيستون شده و آن را

به سمت عقب فشار مي دهد به همراه آن درپوش نيز به سمت ميل   بادامك نزديك مي شود بنابراين اين جابجائي باعث

افزايش زاويه مي شود.

 

3- VVT با سيستم هاي   تعويض بادامك + بادامك مرحله اي

تركيب تعويض بادامك و بادامك مرحله اي مي تواند هر دو نيازمندي   قدرت در دور پائين و دور بالا و انعطاف

پذيري در تمام محدوده دورموتوررا برآورده كند. اما   ناچارا پيچيدگي بيشتري دارد. درزمان نوشتن اين مقاله   فقط

پورشه وتويوتا چنين طرحي داشتند .هرچند درآينده ماشين هاي مسابقه اي بيشترو بيشترازاين طرح استفاده

خواهند كرد .

Toyota VVTL-I

VVTL-I   تويوتا پيشرفته ترين طرح VVT مي باشد . وظايفي كه اين سيستم بخوبي انجام مي دهد عبارنتد از:

Ø        تايمينگ متغير سوپاپ بادامك مرحله اي پيوسته

Ø        بلند شدن سوپاپ متغير دو مرحله اي بعلاوه مدت زمان باز بودن متغير

Ø        هم براي سوپاپهاي ورودي و هم براي سوپاپهاي خروجي استفاده مي شود.

شبيه VVT-I تايمينگ متغيرسوپاپ بوسيله تغييرزاويه كه بوسيله جلو يا عقب رفتن ميل بادامك بوسيله راه انداز

هيروليكي كه در انتهاي ميل سوپاپ متصل شده انجام مي شود. تايمينگ متغير بر حسب دور موتوروشتاب و غيره

محاسبه مي شود. هرچند تغييرات در يك محدوده عريض در حدود 60   درجه صورت مي گيرد بنابراين شايد اين

سيستم كاملترين طرح تا به امروز باشد. چه چيزي   VVTL-I را نسبت به   VVT-I معمولي ممتاز مي كند؟ همه

مي دانند كه L نشانه اي براي بلند شدن سوپاپ ( Valve Lift) مي باشد. شبيه VTEC سيستم تويوتا ازيك اسبك

براي كار انداختن هر دو سوپاپ   ورودي استفاده مي كند. اين سيستم   همچنين دو بادامك دارد كه باعث فعال

شدن اسبكها مي شوند. بادامك ها شكلهاي   متفاوت دارند يكي با پروفيل بزرگتر براي افزايش مدت زمان باز

بودن سوپاپ در دور بالا و ديگري با پروفيل كوچكتر براي دور آرام . در دورآرام بادامك دورآرام اسبكها را ازطريق

يك رولبرينگ ( براي كاهش اصطكاك ) بكارمياندازد. بادامك دوربالاهيچ تاثيري براسبك ندارد زيرا   فضاي زيرا

فضاي كافي در زير تايپيت هيدروليكي وجود دارد.

در مقايسه با VTEC هوندا وسيستمهاي مشابه سيستم تويوتا تايمينگ متغير پيوسته   دارد كه به افزايش انعطاف

پذيري موتور در دور آرام و دور بالا كمك مي كند. بنابراين اين سيستم مسلما امروزه بهترين طرح مي باشد. هر

چند ساخت آن شايد خيلي پيچيده و خيلي گران باشد.

مزايا

VVT   پيوسته گشتاورتحويلي درتمام دورها راافزايش ميدهد و مدت زمان بلند شدن متغير دارد كه باعث   افزايش

قدرت در دور بالا مي شود.

معايب

خيلي پيچيده و گران مي باشد .

Porsche Variocam Plus

سيستم Variocam Plus پورشه طرح پيشرفته Variocam كه درمدلهاي Carrera و Boxster استفاده ميشود.

Variocam ابتدا درسال 1991 در مدل 968 توليد شد. اين سيستم اززنجيرتايمينگ براي تغييرزاويه ميل بادامك

ميل بادامك استفاده ميكرد بنابراين تايمينگ متغير 3 مرحله اي را فراهم مي كرد. اين طرح يك طرح انحصاري

و بي نظير مي باشد اما آن نسبت به كاراندازهاي هيدروليكي ديگر توليد كنندگان واقعا نا مرغوب مي باشد بويژه

كه آن اجازه تغيير زاويه زياد به ميل بادامك را نمي دهد . بنابراين پورشه Variocam Plus را در مدل Turbo

911 استفاده كرد و سرانجام از يك راه انداز هيدروليكي متداول بجاي   زنجير استفاده كرد. هر چند مدل   Plus

بعلاوه بلند شدن متغير سوپاپ تغييرات زيادي پيدا كرده است و اين سيستم از تايپيت هاي هيدروليكي نيز

استفاده مي كند . همانطوري كه در شكل زير ديده مي شود .هر سوپاپ   ميتواند بوسيله سه بادامك فعال شود .

مركزي سوپاپ را به ميزان كمي بلند مي كند ( 3mm) و مدت زمان باز بودن سوپاپها كوتاه مي باشد. بعبارت

ديگر اين بادامك دور آرام مي باشد . دو بادامك خارجي   دقيقا شبيه هم مي اشند با تايمينگ   براي دور بالا و

سوپاپ ها را به ميزان بيشتري بلند مي كنند ( 10 mm) . انتخاب نوع بادامك بر حسب تايپيتهاي متغير صورت

مي گيرد كه شامل يك تايپيت داخلي و يك تايپيت خارجي مي باشد . آنها بوسيله يك كارانداز هيدروليكي كه يك

پين را از ميان آنها عبور مي دهد به يكديگر قفل مي شوند. با اين روش بادامك دوربالاسوپاپ ها را فعال مي كند

كه باعث افزايش مدت زمان باز بودن و ميزان بلند شدن سوپاپ مي شود. اگر تايپيت ها به يكديگر قفل نباشند .

سوپاپها ازطريق تايپيتهاي داخلي فعال ميشوند وتايپيتهاي خارجي مستقل ازسوپاپها حركت مي كنند. بنظر مي

رسد اين مكانيزم فوق العاده ساده و كوچك مي باشد. تايپيتهاي متغير فقط كمي سنگين ترازتايپيت هاي

معمولي ميباشد ولي فضاي بيشتري اشغال نمي كند.مكانيك خودرو با اين وجود اين سيستم قفط براي سوپاپ هاي ورودي

استفاده مي شود.

مزايا

گشتاور خروجي در دورآرام و متوسط را افزايش مي دهد و مدت زمان بازبودن و ميزان بلند شدن متغيرآن قدرت

را در دور بالا افزايش مي دهد.

معايب

داراي پيچيدگي زياد و هزينه بالائي مي باشد.

منبع : مهندس مهدي ملازم (مشهد مقدس)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.