آشنايي با ترمزهاي كاسه اي

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

آشنايي با ترمزهاي كاسه اي

۱,۸۶۹ بازديد

آشنايي با ترمزهاي كاسه اي

ترمز كاسه اي : در ترمز هاي كاسه اي كاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه ان گردش مي كند

دو عدد كفشك اهني هلالي شكل كه لنت هاي ترمزروي انها كوبيده شده است روي طبق ثابت

محور نصب شده اند در حالت عادي كه خودرو نياز به ترمز كردن ندارد كفشك ها به طوري تنظيم

مي شوند كه فاصله كمي بين كاسه ي ترمز و لنت هاي روي كفشك وجود داشته باشد وقتي

راننده پدال ترمز را مي فشارد فشار روغن در سيلندر اصلي افزايش يافته به سيلندر چرخ ها

هدايت مي شود پيستون هاي داخل سيلندر چرخ در اثر فشار روغن از يكديگر دور شده كفشك

هاي ترمز را به طرف كاسه ي ترمز حركت مي دهند در اثر نيروي وارد از لنت هر كاسه ي ترمز

نيروي اصطكاك بين كاسه ترمز و لنت ايجاد مي شود و نتيجه ان ايجاد شتاب منفي در چرخ و متوقف

كردن ان است علاوه بر نيروي هيدروليكي موثر بر كفشك هاي ترمز نيروي ديگري هم در ترمز ها ي

كفشكي توليد مي شود كه عمل خودكار (servo-action) لنت هاي كفشكي است عمل خودكار در

اثر چرخش كاسه و ثابت بودن لنت در هنگام ترمز كردن در كاسه ي ترمز بوجود مي ايد كفشك

ترمز در يك نقطه از طبق ثابت و در نقطه اي ديگر به وسيله پيستون سيلندر چرخ به سمت كاسه ي

ترمز فشرده مي شود

 به انتهاي قسمتي از كفشك ترمز كه در روي طبق ثابت است پاشنه و به

قسمتي كه به وسيله ي پيستون سيلندر چرخ حركت مي كند پنجه گويند هر گاه جهت چرخش

كاسه ي ترمز از طرف پنجه به طرف پاشنه كفشك باشد ان را كفشك محرك و هر گاه جهت چرخش

ترمز كاسه ايكاسه چرخ

كاسه ا ز طرف پاشنه به طرف پنجه باشد كفشك را متحرك گويند پاشنه كفشك محرك در هنگام

ترمز كردن مايل است قسمت پايين لنت را در كاسه ي ترمز فرو برده نيروي بسيار زيادي در نزديكي

پاشنه ي لنت ايجاد مي شود اين نيروي فرو رونده دركاسه ي ترمز نيروي اصطكاك نسبتا زيادي را

در بين لنت و كاسه توليد مي كند و باعث شتاب منفي زيادي درچرخ مي گردد در كفشك متحرك

جهت نيرو از طرف پاشنه به طرف پنجه بوده و باعث عقب راندن لنت از كاسه مي شود

انواع كفشك بندي ترمز هاي كاسه اي:

الف كفشك بندي سيمپلكس : چندين نوع كفشك بندي سيمپلكس وجود دارد كه بر حسب نوع

شناور يا ثابت بودن و نوع تكيه گاه پاشنه كفشك چرخشي يا لغزشي دسته بندي مي شود در

كفشك هاي سيمپلكس ضريب مخصوص افزايش نيروي اصطكاك كفشك ها در حدود 2 است كه

قسمت بيشتر ضريب اصطكاك ايجادي در كفشك محرك و قسمت اندك ان در كفشك متحرك

سيمپلكس

ايجا د مي شود بنابراين اختلاف نيرو ي بين دو كفشك خيلي زياد است بيشترين خوردگي لنت

در كفشك محرك است و مقدار كمي از لنت متحرك ساييده مي شود به اين دليل گاهي لنت

قسمت متحرك را نازك تر مي كوبند گاهي سيستم محرك لنت هاي كفشك از نوع گوه اي است

و بعضي اوقات محرك بادامكي از محاسن سيستم بادامكي ساييدگي يكسان لنت ها در كفشك

محرك و متحرك است زيرا بادامك محرك كفشك ها در محل ثابتي در روي طبق مستقر شده است

و از معايب ان ميتوان قدرت زياد براي راه اندازي و استحكام زياد قطعات را نام برد زيرا نيروهاي

نامساوي بر بادامك وارد مي شود

ب كفشك بندي دوپلكس : در اين نوع كفشك بندي دو پيستون به كار رفته است كه نتيجه ي

ان محرك كردن هر دو كفشك جلو و عقب اس حسن ترمز دوپلكس توزيع يكسان نيرو در بين

لنت ها محرك و متحرك است ساييدگي هر دو لنت برابر و ضريب افزايش نيرو نيز در ان c=3 مي باشد

دوپلكس

ج كفشك بندي سرو : از اين كفشك بندي در محور عقب كاميون هاي تجاري سبك استفاده

مي شود اساسي ترين مزيت كفشك بندي سرو ان است كه نيروي تكيه گاهي)پاشنه اي(آموزش مكانيك خودرو كفشك

محرك به كفشك متحرك وارد مي شود و در نتيجه ضريب افزايش نيرو در ان به C=5 مي رسد به

اين دليل در اغلب كاميونهاي بيش از 5 .7 تن استفاده مي شود ترمز هاي كاسه اي در چرخهاي

عقب اغلب اتومبيلها كاربرد دارد

سرو

منبع : تكنولوژي شاسي و بدنه (مهندس محمد محمدي بوساري)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.