سيلندر اصلي ترمز يا سيلندر بالا: كار سيلندر اصلي ترمز پمپ كردن روغن تحت فشار به مدارات ترمز
است و از قطعات ذيل تشكيل يافته است
ميله فشاري : اين ميله به وسيله اهرم پدال ترمز تحت فشار قرار مي گيرد و نيروي ان براي حركت
دادن پيستون سيلندر به كار مي رود
پيستون دو مرحله اي : كار پيستون دو مرحله اي فشردن روغن در داخل سيلندر است
تشتكي هاي عقب و جلو : دو عدد لاستيك تشتكي در جلوي پيستون ها قرار گرفته است كه در
هنگام حركت پيستون ها به جلو روغن به سطوح انها فشار اورده لبه هاي نازك لاستيك را به
ديواره ي داخلي سيلندر مي چسباند و از نشت روغن به پشت پيستون ها جلوگيري مي كند در
نتيجه روغن در جلوي پيستون تحت فشار قرار گرفته به مدار ترمز فرستاده مي شود
فنر برگردان پيستون: فنر نسبتا بزرگي در جلوي پيستون اول قرار دارد كه كار ان برگشت دادن
پيستون به عقب پس از رها كردن پدال ترمز است
سوپاپ كنترل فشار : در انتهاي سيلندر اصلي ترمز يا در ورودي چرخهاي جلو يا چرخ هاي عقب
نصب مي شود و اين سوپاپ دو كار مهم را بر عهده دارد نخست عبور دادن روغن ترمزي كه تحت
فشار قرار گرفته و براي به كار انداختن لنت هاي ترمز وارد مدار مي شود و دوم در هنگام رها
كردن پدال اين سوپاپ از برگشت كامل روغن ترمز به مخزن جلوگيري مي كند و مدارات روغن را
با پيش فشار معيني پر از روغن نگه مي دارد تا سرعت عمل سيستم افزايش يابد و از نفوذ هوا
به مدارات روغن ممانعت شود
مجاري روي سيلندر اصلي : در روي سيلندر اصلي دو مجرا ديده مي شود كه در حالت عادي يكي
در جلوي تشتكي جلو و به ان مجراي جبران كننده گويندو ديگري در عقب پيستون جلويي بوده كه
به نام مجراي تغذيه معروف است هر دو مجرا به مخزن روغن ارتباط دارند و روغن از اين مجاري در
قسمت جلو و پشت پيستون جلويي پر مي شود
مخزن روغن ترمز : مخزني كه در بالاي سيلندر ترمز قرار گرفته و راننده روغن ترمز را در اين منبع
مي ريزد و بايد سطح روغن اين مخزن هميشه بازديد شود تا در حد استاندارد باشد اين مخزن به
مجراي جبران كننده و مجراي تغذيه ارتباط مستقيم دارد
طرز كار ترمز دو مداري
حالت عادي: در اين حالت فشاري روي پدال ترمز ايجاد نمي شود و پيستون اول و دوم در ابتداي
كورس خود در طرف راست با نيروي فنر قرار دارند و فشار روغن در دو طرف پيستون مساوي مي
باشد قابل ذكر مي باشد در شكل روبرو كه سيلندر در حال عادي را نشان مي دهد پيستون اولي
كمي در شكل به راست سيلندر متمايل شده كه اشتباه مي باشد و پيستون دوم درست در مكان
خود قرار گرفته است
حالت ارسال : در هنگام فشردن پدال ترمز ميله فشاري به پيستون اولي فشار اورده و در اين هنگام
پيستون به سمت جلو حركت كرده و به وسيله ميله رابط نيرو به پيستون دومي انتقال مي بابد به
محض بسته شدن مجراي جبران كننده هر دو واحد فشار روغن افزايش يافته و دو تشتكي كه
در جلوي پيستون ها قرار دارد مانع از گريز روغن به پشت پيستون شده و روغن به سيلندر چرخ
ارسال مي گردد
حالت رها كردن پدال : پس از رها كردن پدال ترمز نيروي برگشت دهنده كه شامل نيروي فنر سيلندر
اصلي و نيروي فنر لنتها مي باشد پيستون سيلندر اصلي را به طرف راست حركت مي دهد به علت
حركت تند پيستون به طرف راست و ايجاد خلا در جلوي پيستون روغن از پشت پيستون با خم
كردن لبه هاي تشتك به جلوي پيستون نفوذ كرده و خلا ان بر طرف ميكند روغن كم كم به سيلندر
اصلي بازگشت نموده و پيستونها در مكانهاي ابتداي خود قرار گرفته و مجراي جبران كننده و مجراي
تغذيه جلو وپشت پيستون را از روغن پر مي نمايند قابل ذكر مي باشد در هنگام ترمز گرفتن سطح
روغن مخزن كم مي شود و در هنگام برداشتن پا از روي پدال روغن به مخزن بازگشت مي نمايد
در ترمز دو مدار در صورت خرابي يك مدار مدار دوم به كار خود ادامه مي دهد
سيلندر چرخ يا سيلندر پايين : در هر چرخي كه سيستم ترمز كفشكي دارد حداقل يك سيلندر چرخ
بكار رفته است هر سيلندر چرخ از قطعاتي تشكيل شده كه شامل دو پيستون و دو لاستيك
تشتكي و دو گردگير و يك فنر و پيچ هوا گبري است تشكيل شده است طرز كار سيلندر چرخ بدين
صورت مي باشد كه روغن ارسالي از سيلندر اصلي توسط لولهاي روغن به سيلندر چرخ وارد شده . آموزش مكانيك خودرو
مجراي ورودي در وسط سيلندر بين دو پيستون مي باشد كه روغن پس از ورود به سيلندر لاستيك
هاي تشتكي را محكم به ديواره ي سيلندر چسبانده و نيروي فشاري روغن پيستون ها را از يك
ديگر دور مي سازد نيروي پيستون به كفشك لنتها وارد شده و انها را بر خلاف نيروي فنر لنت به
ديواره كاسه چرخ مي چسباند وقتي فشار از روي پدال ترمز برداشته شد نيروي فنر لنت روغن
بين دو پيستون را به سيلندر اصلي بازگشت مي دهد قابل ذكر ميباشد هدف از بكار بردن فنر
بين دو پيستون سيلندر چرخ جدا نگاه دو پيستون از يكديگر مي باشد