تعريف ترمز خودرو

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

تعريف ترمز خودرو

۱,۶۸۷ بازديد

تعريف ترمز خودرو

اصطكا ك   : اصطكاك عبارت است  از مقاومت در مقابل  حركت دو جسم  كه با  هم تماس دارند يا

 مقاومتي را كه هنگام حركت دو جسم كه با يكيديگر در  تماس هستند بروز مي كند اصطكاك گويند

تعريف ترمز : ترمز وظيفه دارد با توليد نيروي اصطكاكي مناسب انرژي جنبشي چرخ متحركي را كه

 تحت تاثير نيروي موتور مي باشد را گرفته و به انرژي حرارتي تبديل كند و سپس انرژي حرارتي را

در فضا پخش نمايد كه اين عمل تومبيل از حالت حركت به حالت سكون و يا از سرعت ان كاسته مي

 شود در ترمز هاي  اوليه كه براي اتومبيل ايجاد گرديده بود  و با اصطكاك بين چرخ و لقمه  لاستيكي

 ترمز كه اهرم  دستي بوسيله راننده كشيده و با  اصطكاك موجود باعث متوقف شدن اتومبيل مي

شود

مفهوم هيدروليك : مفهوم هيدروليك عبارت است از خواص مايعات كه طبق قانون پاسكال مايعات

غير قابل تراكم مي باشند و هميشه حالت تراكم ناپذير خود را حفظ مي نمايد و به همين خاطر

زماني كه به يك ظرف مايع فشاري وارد شود فشار روي مايع حجم ان را تقليل نخواهد داد و حجم

ان حتي اگر فشار به ميزان زيادي هم اضافه شود در نهايت ثابت خواهد ماند اما بر خلاف مايعات

گازها قابل تراكم مي باشند پس بطور كلي از خاصيت غير قابل تراكم بودن مايعات استفاده كرد

و دستگاه هاي هيدروليكي از قبيل ترمز و كمك فنرها و فرمانهاي هيدروليكي و جكها را درست

كرده اند

روغن ترمز : مايعي كه در سيستم ترمز هيدروليكي به كار مي رود و به روغن ترمز معروف

مي باشد بايد داراي مشخصات و كيفيت خاصي باشد

1-نقطه جوش بالا تقريبا 200 تا 250 درجه سانتيگراد را دارا باشد

2-نقطه انجماد پايين تقريبا 60 تا 65 درجه سانتيگراد

3-خاصيت روغنكاري حتي در فشارهاي زياد را داشته باشد

4-بر قطعات فلزي و لاستيكي سيستم ترمز بي اثر باشد

5-از لحاظ شيميائي ثابت و فاسد نشدني باشد

6-ويسكوزيته ان در درجه حرارتهاي مختلف تغيير نكند

7-هنگام گرم شدن حداقل انبساط را داشته باشد

در ضمن ياد اوري مي شود كه هميشه از روغن ترمز معرفي شده از سوي كارخانه استفاده شود

جز اين اگر از روغن ديگري استفاده شود امكان بسياري براي خرابي و از بين رفتن قطعات خصوصا

لوازم لاستيكي مي رود

مكانيزم ترمز

سيستم ترمز از مجموعه قطعات زير تشكيل شده است توضيح كامل هر يك از قطعات در بخش

فني سايت مي باشد

ا - پدال ترمز

2-سيلندر اصلي كه شامل ميله فشاري و تشتكي هاي عقب و جلو و فنر برگردان پيستون و سوپاپ

كنترل فشار و مجاري روي سيلندر مي باشد

3-لوله هاي فشار قوي انتقال روغن

4-سوپاپهاي كنترل هيدروليكي

5-سيلندر ترمز چرخها شامل پيستون و تشتكي و فنر و پيچ هوا گيري

6-لنت ها

7-كاسه چرخ در ترمزهاي كاسه اي

8-ديسك در ترمزهاي ديسكي

9-بوستر يا افزاينده قدرت

10-ترمز دستي

سيلندر چرخ

طرز كار ساده و مقدماتي ترمز : زماني كه راننده به وسيله پاي خود روي پدال ترمز فشار مي اورد.آموزش مكانيك خودرو

و اين فشار باعث جلو رفتن پيستون پمپ اصلي ترمز شده و پيستون روغن ترمز موجود در سيلندر

ترمز كه جلوي پيستون قرار دارد را تحت فشار قرار داده و هم زمان با حركت خود در داخل سيلندر

انرا با فشار زياد از طريق لوله هاي فولادي رابط كه در مقابل فشارهاي جانبي بسيار مقاوم

مي باشد را به سمت سيلندر چرخها رانده و به اين وسيله باعث جابجائي پيستونهاي داخل سيلندر

چرخ شده و پيستونها فشار خود را به كفشكهاي ترمز منتقل كرده و كفشكها را به كاسه چرخ مي

چسباند واضح است كه اين عمل باعث به وجود امدن اصطكاك بين كاسه و كفشكها شده و انها را

از حركت باز ويا حركت ان را كند مي كند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.