سيستم انژكتوري خودرو هاي بنزيني(بخش۲)

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

سيستم انژكتوري خودرو هاي بنزيني(بخش۲)

۳,۵۳۸ بازديد

سيستم خودكار قطع سوخت:

دستگاهي ايمني است كه باعث جلوگيري از آتش سوزي هنگام تصادف مي گردد. اين دستگاه، نيروي الكتريكي پمپ سوخت را هنگاميكه سنسور، تصادف را تشخيص دهد، قطع مي‌كند. جايگاه سنسور در سمت چپ موتور است.

•        محدوده عملكرد:

•         بيش از 15 مايل بر ساعت تصادف از جلو: ماشين بايد خاموش باشد

•        14 مايل تا 9 مايل بر ساعت : منطقه خاكستري

•        زير 8 مايل بر ساعت پيش از تصادف : ماشين نبايد خاموش باشد

اگر خودرو تصادف بكند، ساچمه فولادي بالا مي‌رود. ساچمه، اتصالات متحرك را هل مي‌دهد و كليد قطع

مي‌گردد.

سوييچ ثقلي

استپر موتور (STEPPER MOTOR)

استپر موتور داراي عناوين ديگر همانند موتور مرحله اي دور آرام و موتور پله اي نيز مي باشد.

اين قطعه شامل يك سوزن و روتور و هسته مغناطيسي و دو عدد سيم پيچ كه با تغذيه معكوس كار

مي كنند.

استپر

وظايف استپر موتور:

1- ايجاد حالت ساسات در حالت سرد بودن موتور

2- كمك به تنظيم سوخت و هواي دور آرام و تثيت دور هاي ناپايدار موتور

3- تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولر،فرمان هيدروليك،....)

4- جلوگيري از بسته شدن سريع مسي هوا زماني كه در سرعت اي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز بر مي دارد.

موتور مرحله اي در دو مدل است 1.خطي 2.چرخشي

مدل خطي:

استپر

نوع چرخشي:

استپر

مدار برقي استپر موتور:

موتور مرحله اي مستقيما توسط (ECU) كنترل مي شود و سوكت آن به شرح زير است

پايه هاي AوD يا 1 و 4 (بيروني ها) مربوط به سيم پيچ اوليه است.

پايه هاي BوC يا 2 و 3 ( داخلي ها) مربوط به سيم پيچ ثانويه است.

محل قرار گيري استپر موتور:

براي تامين هواي مورد نياز در دور آرام يك مدار كنار گذر يا باي پس لازم است كه در كنار دريچه گاز

تعبيه شده است اين مسير كنار گذر توسط نوك شافت موتور مرحله اي يا همان سوزن باز و بسته مي شود

بنابراين حجم هواي ورودي در دور آرام موتور به فرمان (ECU) و حركت موتور مرحله اي بستگي داشته و

تنظيم مي شود.

نوع استپر موتورچرخشي:

استپر

عيب يابي موتور پله اي:

كثيفي يا خرابي موتور پله اي معايب زير را در بر دارد

1- جرم گرفتگي شافت استپر موتور باعث بد كار كردن موتور در دور آرام مي شود

2- گير كردن شافت استپر موتور باعث روشن نشدن خودرو و يا خاموش شدن آن در دور آرام مي شود

3- ريتايمينگ نشدن موتور مرحله اي باعث گاز خوردن زياد خودرو در دور آرام مي شود

4- در هنگام رانندگي در سرعت بالا هنگام برداشتن پا از روي پدال گاز خودرو دچار كپ كردن (مكث يا گير

كردن استپر موتور) مي شود

5- در زمان دور آرام موتور با زدن كولر و چرخاندن فرمان هيدروليك و ايجاد بار اضافه بر موتور، موتور دچار

لرزش شده و خاموش مي شود

6- موتور در دور آرام دچار نوسان مي شود

سرويس استپر موتور:

ابتدا سوئيچ خودرو را مي بنديم سپس درب ا خودرو را باز و سوكت برق استپر موتور را جدا

مي كنيم سپس دو عدد پيچ چهار سو خور را باز كرده و استپر را در آوريد و توسط پارچه نظيف ميز

كرده (داخل نشيمنگاه استپر) و داخل هوزينگ يا محل نشستن استپر در روي دريچه گاز را تميز كرده

بطوري كه درون آن خطي نيفتد و از پيچيدن دستمال به دور ابزار تيز و داخل كردن آن در هوزينگ جدا

خودداري نماييد

نكته هاي مهم براي تميز كردن استپر:

۞ به هيچ عنوان از بنزين و تينر استپر را تميز نكنيد چون باعث از بين بردن لاك روي سيم پيچ استپر مي شود

۞ موقع تميز كردن هوزينگ استپر دقت كنيد كه خش نيفتد

۞ موقع تميز كردن استپر نوك استپر را نچرخانيد زيرا باعث از بين رفتن تنظيمات و همچنين خرابي دنده هاي استپر مي شود آن را به صورت خطي تميز كنيد

۞ نوك شفت استپر از جنس فلز حساس است نبايد با پوست بدن تماس داشته باشد چون الكتريسيته بدن به آن تخليه شده و باعث بهم خوردن ريتايمينگ مي شود بنابراين بين دست و نوك استپر دستمال تنظيف قرار گيرد و بعد از تنظيف مقداري روغن با غلظت كم به آن بزنيد براي روان كاري دنده هاي استپر موتور

۞ براي اسپري كردن ، استپر موتور را بصورت عمودي قرار دهيد و اسپري را رو به زمين اسپري كنيد تا داخل سيم پيچ استپر موتور نشود.

۞ يكي از عوامل مهم بالا بودن مصرف سوخت در خودرو هاي انژكتوري ناشي از ريتايمينگ نبودن استپر موتور است.

روش هاي ريتايمينگ كردن استپر موتور(معرفي ميزان كورس استپر به ECU):

عمل ريتايمينگ به دو صورت دستي و با دستگاه دياگ صورت مي پذيرد

1- عمل ريتايمينگ به صورت دستي: ابتدا سوئيچ را در داخل مغزي سوئيچ قرار داده سپس به مدت ده

ثانيه سوئيچ را باز مي نمائيم مجدد به مدت ده ثانيه سوئيچ را مي بنديم و مجددا به مدت ده ثانيه سوئيچ را

باز مي كنيم و بدون گاز دادن خودرو را استارت زده و روشن مي كنيم پس از روشن كردن خودرو كولر

خودرو را (اگر خودرو فاقد كولر بود با چرخاندن چند بار غربيلك فرمان هيدروليك يا روشن كردن چراغ هاي

جلو )(هدف بار كشيدن از موتور در دور آرام است تا فعاليت استپر به انتها برسد (ماكزيمم)) پس از سه

دقيقه بار كشيدن از موتور خودرو را خاموش نمائيد با اين عمل شما استپر خودرو را به كامپيوتر معرفي

مي كنيد در مجموع به اين حالت ريتايمينگ مي گويند

- عمل ريتايمينگ توسط دياگ :دراين حالت با استفاده از دياگ استپر را ecu معرفي ميكنيد

پمپ بنزين:

در خودرو هاي انژكتوري وظيفه ارسال سوخت با فشار بالا به ريل سوخت را بر عهده دارد.

پمپ بنزين به دو صورت داخل باك و خارج باك وجود دارد

خارجي (خارج از باك ، زير صندوق عقب در جلوي باك قرار دارد)

داخلي ( در داخل باك و معمولا در زير صندلي عقب بين صندلي و صندوق عقب قرار دارد)

پمپ هاي داخل باكي در داخل باك سوخت، و بعضي از پمپ ها، خارج از باك نصب مي شوند.

اغلب پمپهاي داخل باك بدليل خاصيت ضد صدا و ضد قفل گازي ترجيح داده مي شوند و مورد استفاده قرار

مي گيرند. پمپ سوخت از يك موتور DC ، يك سوپاپ تنظيم كننده يك طرفه و يك سوپاپ اطمينان تشكيل

شده است، كه داراي جرياني نسبتا بالاست كه بوسيله رله كنترلي، كنترل مي گردد.

پمپ بنزين

پمپ بنزين

مدار الكتريكي پمپ بنزين:

در پمپ بنزين هاي خارج از باك ، دو سيم برق به پمپ متصل مي شود كه يكي ولتاژ 12 ولت مثبت دارد كه بعد از گذشتن از رله دوبل و همچنين گذشتن از سوئيچ ثقلي (اينرسي) به كانكتور مثبت پمپ بنزين وصل و ديگري ولتاژمنفي يا اتصال بدنه است.

در پمپ ينزين هاي داخل باك يك كانكتور، چهار سوكتي وجود دارد كه دو پايه مانند پمپ خارج باك وظيفه ارسال سوخت را بر عهده دارند و دو پايه ديگر به شناور باك براي تايين سطح سوخت باك متصل مي شود

پمپ بنزين

پمپ سوخت داخل باك (سيستم سوخت غير برگشتي(

در داخل پمپ بنزين يك سوپاپ مهم وجود دارد كه كارهاي زير را انجام مي دهد:

مانع از خالي شدن مدار سوخت رساني در مواقع خاموش بودن موتور مي گردد(جلو گيري از هوا گرفتن مدار و تسريع در روشن شدن خودرو )

از ايجاد حباب در مجاري سوخت جلوگيري مي كند (مانع از فراهم آمدن عامل سوم يعني اكسيژن در اطراف روتور و زغال هاي پمپ بنزين مي شود(مانع از آتش سوزي))

مدار پمپ بنزين

عيب پمپ بنزين:

- در دور آرام موتور خاموش مي شود

- شتاب گيري ضعيف موتور، و كاهش نا گهاني دور موتور در حركت

- صداي پمپ بنزين بسيار زياد است.موتور به سختي روشن مي شود و يا اصلا روشن نمي شود.

شير برقي كنيستر (CANISTER PURGE VALVE)

شرح شير برقي كنيستر:

اين قطعه با فرمان (ECU) كار مي كند و مسير بازيافت بخارات بنزين را از مخزن كنيستر به سمت مانيفلد هوا ي ورودي باز و بسته مي كند.

محل قرار گيري شير برقي كنيستر :

در داخل كاپوت و معملا نزديكي سوئيچ اينرسي است.

ساختار داخلي شير برقي كنيستر :

داراي دو مجراي ورودي و خروجي است مجراي ورودي آن به كنيستر و مجراي خروجي آن به مانيفولد

هواي ورودي وصل مي شود در داخل پوسته بوبيني وجود دارد كه با جريان برق شير را باز مي كند و اجازه

عبور بخارا كنيستر را مي دهد .

كويل:

كويل داراي دو ترمينال ميباشد: 1.ترمينال فشار ضعيف 2. ترمينال فشار قوي

وظايف:

وظايف كويل عبارت است توليد ولتاژ بالا براي جرقه زني شمع ها به اندازه لازم براي سر شمع

محل قرار گيري اين قطعه در جاي قبلي دلكو مي باشد در خودروهاي 206، زانتيا ، ما كسيما ، سوزوكي كويل بطور مستقيم بر روي سر شمع ها قرار گرفته است

در 206 ،زانتيا كويل بصورت يكپارچه بر روي شمع ها است ولي در خودروي ماكسيما، لوگان، مزدا 323

سوزوكي بصوذت واحد تكي ميباشد

روش بررسي سيستم جرقه زني به قرار زير است:

آزمايش جرقه (شمع)

بررسي مقاومت كويل

اندازه گيري منحني كويل اوليه در حالت دور آرام و غيره

براي اجراي آزمايش جرقه (شمع)، واير را از سرشمع جدا كنيد و جرقه توليد شده از كابل واير را بررسي

كنيد

مدار

جريان الكتريكي از رله دوبل به سيم پيچ اوليه كويل ميرسدسپس ECU با وصل جريان منفي كويل در زمان

مورد نظر باعث شارژ سيم پيچ اوليه شده وزماني كه جرقه لازم است با قطع جريان منفي باعث ريزش جريان

در سيم پيچ تانويه وتوليد ولتاژ بال براي شمع ميكند

اگر كويل بسوزد موتور روشن نميگردد وچراغ چك روشن ميگردد

كنترل كننده گاز خروجي (EGR):

گاز اگزوز محتوي NOx است كه به اندام مخاطي و سيستم عصبي مركزي انسان آسيب مي‌رساند. بعلاوه علت اصلي توليد گاز‌هاي گلخانه اي مي‌باشد. HC و CO از انفجار ناقص بوجود مي‌آيند، در نتيجه با انفجار بهينه و كافي، از مقدار اين دو ماده كاسته مي‌شود و فعاليت موتور بهتر مي‌گردد. با افزايش دماي انفجار مقدار NOx نيز افزايش پيدا مي‌كند و در دماهاي بالاي °2000 سانتيگراد نيز بطور معمول به سرعت اين اتفاق مي‌افتد، پس دماي انفجار بايد تا حد ممكن پايين بيايد تا حجم NOx كاهش پيدا كند

كم كردن دماي انفجار يكي از راههاي كاهش NOx مي‌باشد، اما بعضاً گاز اگزوز را (15% مخلوط ورودي) را دوباره منتشر مي‌كند تا گاز اوليه CO2 را به محفظه احتراق بكشاند

بسته به نوع كنترل فشار خلاء سوپاپ محفظه خلاء EGR ، انوع كنترل كننده فشار خلاء به دو نوع مكانيكي كه EGR كمتري مصرف مي‌كند (%15 تا 5) و نوع الكترونيكي كه EGR بيشتري (بيش از %15) مصرف مي‌كند تقسيم مي‌شود.

1ـ نوع كنترلي فشار خلاء:

اين نوع پايه‌اي‌ترين كنترل كننده است، كه سوپاپ EGR را با استفاده از فشار خلائي دريچه گاز ، كنترل مي‌كند. درحالت دور آرام يا موقعي كه دريچه گاز كاملاً باز است، فشار ورودي به اندازه كافي كم مي‌شود تا توسط نيروي فنري EGR ديافراگم EGR تحت تاثير قرار بگيرد.آموزش مكانيك خودرو سپس سوپاپ EGR بسته مي‌شود. در غير اينصورت نرخ EGR بنا به بزرگي مدخل خلاء، از سوپاپ EGR به منيفولد هوا منتشر مي‌شود

خلايي

3ـ نوع كنترل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.