سيستم مولتي پلكس پژو 206 بخش۴

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

سيستم مولتي پلكس پژو 206 بخش۴

۲,۰۸۱ بازديد

سيستم مولتي پلكس پژو 206 بخش۴

اين شبكه توسط شركت بوش آلمان در سال 1980 معرفي شده است ، اولين قطعات اين سيستم را شركت هاي Intel و Phillips در سال 1987 تهيه كرده اند و در سال 1991 استاندارد لازم براي استفاده از آن تهيه شده و در خودرو هاي مرسدس كلاس S براي اولين بار در سال 1992 استفاده شده است. شبكه CAN همانند شبكه VAN بوده با اين تفاوت كه به جاي هفت لايه استاندارد ارتباطي در خودرو تنها از دو لايه اول استفاده شده است و سرعت انتقال اطلاعات تا يك مگا بيت بر ثانيه مي تواند باشد. شبكه CAN جهت انتقال اطلاعات از دو سيم CAN Hi و CAN Low استفاده مي كند. Baud rate انتقال اطلاعات در CAN Low ، 125 Kbit / s و در CAN Hi ، 1 Mbit / s مي باشد.

مولتي پلكس خودرو

ساختار اطلاعات ارسالي در شبكه CAN :

مولتي پلكس can

IFS : فضاي خالي بين فريم هاي اطلاعات ، سه بيت 1

SOF : شروع فريم اطلاعات ، يك بيت 1

IDENT : فيلد شناسايي اطلاعات و اولويت بندي آنها ، 11 بيت

RTR : درخواست ارسال ( يا دريافت ) از راه دور ، يك بيت 0

IDE : فيلد توسعه فيلد شناسايي اطلاعات IDENT ، يك بيت 0

R0 : رزرو شده ، يك بيت 0

DLC : كد طول اطلاعات ، 4 بيت

DATA : اطلاعات ، تا 8 بايت

CRC : بيت هاي كنترل 15 بيت بعلاوه يك بيت 1

ACK : آگاه كننده دريافت اطلاعات توسط ECU مقصد ، 15 بيت بعلاوه يك بيت 1

EOF : پايان فريم اطلاعات ، 7 بيت 1

can مولتي پلكس

نكته مهم :

در خودرو پژو 206 سيم هاي شبكه CAN بنابر استانداردهاي موجود داراي شماره سيم هاي 9000 و 9001 هستند.

نمونه اي از ارسال و دريافت اطلاعات در هنگام فشردن دسته راهنما يا دسته برف پاك كن

همچنان كه در شكل زير مشخص است BSI هميشه در حال ارسال اطلاعات به صورت فريم هايي به تمامي ECU ها از جمله COM2000 است. اين عمل در هر چند ميلي ثانيه يك بار انجام مي شود. تا زماني كه دسته راهنما يا دسته برف پاك كن فشرده نشده اند كار خاصي انجام نمي شود. اما به محض فشردن آن يكي از كليدهاي داخلي آن بسته مي شود. در داخل COM2000 همانند تمامي ECU هاي سيستم مولتي پلكس بخش VAN Controller وجود دارد كه بلافاصله نسبت به اين عمل ، عكس العمل نشان داده و با رسيدن پيام Request از طرف BSI ، به طور همزمان بر روي فريم اطلاعاتي دريافتي شروع به ثبت اطلاعات مي كند. اين عمل كه توسط COM2000 انجام مي شود Immediate Response يا پاسخ سريع نام دارد. لازم به ذكر است كه به طور همزمان هر دو ECU در يك زمان قادر به مشاهده اطلاعات روي شبكه هستند لذا BSI بلافاصله با مشاهده تغيير در بيت هاي ارسالي خود به وجود پيام در دسته راهنما پي مي برد.

مولتي پلكس شبكه can

در اين حال BSI پيان بعدي را كه متشكل از دستور COM2000 است را بر روي شبكه مي فرستد. BSM كه تا كنون در شبكه ساكت بود با مشاهده اين پيام و با توجه به تشخيص كد شناسايي ( Identifier ) موجود در فريم اطلاعاتي متوجه مي شود كه پيغام مربوطه به او اختصاص دارد لذا با دريافت اين اطلاعات بلافاصله براي اطمينان BSI از دريافت اطلاعات توسط مقصد ، بر روي فريم اطلاعاتي BSI دست برده و يكي از بيت هاي آن را ست مي كند. با انجام اين كار BSI مجددا به سراغ ارسال پيام براي COM2000 رفته تا شرايط جديد را سوال كند. از طرفي BSM نيز كه دستور لازم را دريافت داشته و فورا چراغ جلو را روشن مي كند. اين عمليات با سرعتي بالا بر حسب اين كه هر يك از قطعات بر روي كدام BUS قرار دارند تكرار مي شود.

طريقه سنكرون كردن ECU ها در خودرو 206 مولتي پلكس

به طور كلي سنكرون كردن ECU ها در هر شبكه مولتي پلكس جهت انتقال صحيح اطلاعات امري لازم و حياتي به نظر مي رسد زيرا در صورتي كه اين قطعات با يكديگر هماهنگ نباشند بيت هاي ارسالي از طرف يك ECU توسط ECU مقصد ديده نشده و كل اطلاعات از دست مي رود. اين عمليات به روش هاي مختلفي صورت مي گيرد اين روش ها شامل متدهاي تكنيكي Bit stuffing , Non data , Bipolar , Biphase , NRZI , NRZ و Manchester مي باشند. روش مورد استفاده در پژو 206 روش هاي Stuffing براي شبكه CAN و Manchester براي شبكه هاي VAN است.

در روش Stuffing كه در CAN استفاده مي شود ، به ازاي هر 5 بيت يكسان كه از طريق شبكه منتقل مي شود ، ECU فرستنده يك بيت مخالف فرستاده تا تمامي ECU ها توسط اين بيت خود را با فركانس ECU ارسالي سنكرون كنند. در روش Manchester كه در VAN استفاده مي شود به ازاي هر سه بيت ، يك بيت 0 و يك بيت 1 ارسال شده تا طبق استاندارد VAN Controller ، در تمامي ECU ها همه مصرف كننده هاي اين اطلاعات ، خود را با فركانس ECU فرستنده سنكرون نمايند.

توجه:

در صورت عدم هماهنگي فركانسي ECU هاي مختلف حتي با عدم آشكارسازي يك بيت از مجموع اطلاعات ، پيام ارسالي از دست خواهد رفت.

نكته بسيار مهم:

در خودرو پژو 206 اگر يكي از سيم هاي شبكه CAN را قطع كرده و يا به بدنه وصل كنيم شبكه CAN قطع مي شود ، اما در شبكه VAN با توجه به اين كه تشخيص اطلاعات روي شبكه به طريق ديفرانسيلي استحصال مي گردد قطع كردن يك خط و يا بدنه نمودن آن موجب قطع شبكه نشده و تنها حساسيت شبكه مذبور را نسبت به امواج مزاحم ( نويز ) بالا مي برد.

خطوط K و L

اين خطوط ارتباطي كه توسط يك تك سيم به BSI و ECU هاي انژكتور ، گيربكس اتوماتيك و ABS متصلند ، توسط پروتكلي به نام KWP2000 ( Key Word Protocol ) پشتيباني شده و مي توانند با سرعت 10 Kbit / s اطلاعات حافظه داخلي اين ECU ها را كه در محلي براي حفظ معايب سيستم موجود است به سوكت عيب يابي انتقال دهد. از طريق اين خطوط مي توان توسط دستگاه هايي نظير Diag2000 و Odissee با ECU هاي مذكور ارتباط برقرار كرده و آن ها را عيب يابي و رفع عيب نمود. اين انتقال اطلاعات مي تواند به صورت درخواست فعال كردن فرمانبر ها و يا درخواست خواندن عيب هاي ECU هاي خودرو 206 باشد.

ساختار ارسال پيام در خطوط K و L

مولتي پلكس

Fmt : فريم فرمت.

Tgt : آدرس ECU يا دستگاه عيب يابي بر حسب ارسال پيام از ECU به دستگاه عيب يابي يا برعكس.

Src : آدرس ECU يا دستگاه عيب يابي بر حسب ارسال پيام از دستگاه عيب يابي به ECU يا يرعكس.

Sld : شماره سرويس.

Data : اطلاعات و پارامترها.

CS : چك سام تشخيص خطا.

نمودار ارتباط ECU هاي پژو 206 ايران با سوكت عيب يابي

سوكت عيب ياب 206

نكته :

در خودرو پژو 206 مولتي پلكس سيم هاي اين شبكه بنابر استانداردهاي موجود داراي شماره سيم هاي:

9006 و 9007 براي ECU هاي انژكتور و گيربكس اتوماتيك

9008 براي ECU ، BSI

9009 براي ECU ، ABS

هستند كه بر حسب كانكشن هاي مختلف اين شماره سيم ها در نقشه هاي مختلف با پسوند A نيز ديده مي شوند.

شماتيك ارتباطات شبكه مولتي پلكس 206 ايران

شبكه مولتي پلكس

مقايسه تفاوت هاي دو لايه اصلي شبكه هاي VAN و CAN آموزش مكانيك خودرو

مولتي پلكس can & van

گرداورنده : مجيد مافي نژاد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.