• اين سنسور از نوع مقاومت متغير نسبت به فشار ميباشد و در زير منيفولد هوا بعد از اطاقك شتاب نصب شده ، سوكت آن خاكستري و داراي 3 پايه است .
• در صورت خرابي ، اتومبيل در هنگام شتاب گيري (گاز خوردن يا برداشتن پا از روي پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ريپ) ميشود .
• علائم خرابي اين سنسور شبيه به علائم خرابي سنسور TPS ميباشد . روش تشخيص خرابي سنسور TPS بعداً بيان ميگردد .
• روش تست آن با مولتي متر پيچيده و در كارگاه تقريباً غير ممكن است لذا براي اين كار از دستگاه عيب ياب كمك ميگيريم .
سنسور ضربه
• اين سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ توليد ميكند . و به اين وسيله به ECU اعلام ميكند كه اتومبيل دچار ناك (كوبش) شده كه در پي آن ECU با تصحيح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه يافتن ناك جلوگيري ميكند .
• اين سنسور زير منيفولد هوا روي بلوك سيلندر نصب شده است . داراي 3 پايه و رنگ سوكت آن سبز است .
• هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 كيلو گرم متر بسته شود تا عملكرد مناسب خود را داشته باشد .
• خرابي آن با lexia قابل تشخيص است و در صورت خرابي بر كشش اتومبيل اثر ميگذارد .
نكاتي در رابطه با ايجاد ناك
• اكتان پائين سوخت ، زمان جرقه خيلي آوانس ، نسبت سوخت به هواي خيلي غني ، نسبت تراكم بالا و دماي بالا از عوامل ايجاد ناك ميباشند .
• بدليل نسبت تراكم بالاي زانتيا (4/10 به 1) اكتان سوخت مورد استفاده در آن بالاي 95 است . استفاده از سوخت با اكتان پائين تر باعث وارد شدن ضربه به موتور اتومبيل ميگردد .
• رعايت حد مجاز كف تراشي سرسيلندر الزاميست .
• خرابي سنسور هاي دماي آب، دماي هوا ، فشار هوا ، اكسيژن و نشتي بيش از حد انژكتورها و خرابي رگلاتور تنظيم فشار سوخت نيز از عوامل ايجاد ناك ميباشند .
سنسور شتاب سنج
• اين سنسور همانند سنسور ناك در اثر ضربه يا شتاب وارده از خود توليد جريان ميكند. در سمت راست محفظۀ موتور نصب شده و سوكت آن مشكي با 3 پايه ميباشد.
• وظيفه اين سنسور گزارش ناهمواري هاي جاده به ECU جهت جلوگيري از تغييرات ناگهاني دور موتور ميباشد .
• تاثير اين سنسور در عملكرد موتور در حالات عادي ناچيز است و در صورت خرابي آن علامت آشكاري در عملكرد موتور ديده نمي شود ، فقط آلايندگي موتور را در حد ناچيزي افزايش ميدهد .
سنسور هاي اكسيژن
• سنسور اكسيژن در مقابل اكسيژن موجود در محيط از خود ولتاژ توليد ميكند .
• وظيفه آن اعلام وضعيت مخلوط سوخت وهوا به ECU جهت تنظيم آن ميباشد.
• در اتومبيل 1800 دو سنسور و در 2000 يك سنسور وجود دارد .
• اين سنسور ها از دو قسمت گرمكن و سنسور اكسيژن تشكيل شده اند .
• دماي عملكرد سنسور اكسيژن 300 درجه ميباشد .
• رنگ سوكت up stream سبز و down stream آبي و تعداد پايه هاي آنها 4 عدد است ، پايه 1و2 مربوط به گرمكن و 3و4 مربوط به سنسور است و مقاومت پايه 1و2 در دماي محيط حدود 10 اهم ميباشد .
• تشخيص خرابي سنسور اكسيژن توسط دستگاه عيب ياب امكان پذير است.
• با مولتي متر فقط خرابي گرمكن قابل تشخيص است .
• در صورت از كار افتادن سنسور اكسيژن اتومبيل قادر به تنظيم دقيق مخلوط سوخت و هوا نميباشد كه اين مسئله در كشش اتومبيل قابل مشاهده است در صورتيكه آسيب وارده به مجموعه سنسور هاي اكسيژن زياد باشد خاموش شدن و نوسان دور موتور را نيز در پي خواهد داشت .
• بدليل هزينه بالاي قطعات و سيستم هاي مرتبط زياد با اين مجموعه لازمست كه در عيب يابي و پيدا كردن منشاء خرابي دقت بسياري مبذول گردد .
• در صورت هشدار سيستم EOBD ( روشن شدن چراغ موتور) لازمست كه جهت جلوگيري از وارد شدن خسارت به ساير قطعات (مانند كاتاليزور و سرسيلندر و ...) سريعاً اقدام نمود و خرابي را برطرف ساخت.
• درصورت روشن شدن چراغ موتور و يا خرابي سنسور هاي اكسيژن لازمست كه تمامي قطعاتي كه در تنظيم مخلوط سوخت و هوا نقش دارند مورد بررسي قرارداد . اين قطعات بشرح زير ميباشند :
• سنسور دماي آب.
• سنسور دماي هوا .
• سنسور فشار هوا .
• موتور پله اي .
• شمع ها .
• رگلاتور سوخت .
• انژكتورها .
• فيلتر هوا و بنزين .
• پمپ هوا .
• ناك سنسور .
• همچنين بايد كاتاليزور را از نظر گرفتگي مورد بررسي قرارداد.
• لازم به ذكر است سرب موجود در بنزين و مواد افزودني به بنزين (مكمل ها) و وجود مواد اضافي در بنزين مانند آب و نفت و ... به كاتاليزور و سنسورهاي اكسيژن صدمه ميرساند .
• استفاده از بنزين با اكتان بالا ( بنزين سوپر) الزاميست .
• روغن سوزي نيز از عوامل آسيب رساننده به كاتاليزور و سنسورها ميباشد لذا بررسي كمپرس سيلندرها و بررسي موتور از لحاظ روغن سوزي ، اطمينان بخش است .
سنسور دريچه گاز
• اين سنسور يك پتانسيو متر است كه به چرخش دريچه گاز (آموزش مكانيك خودرو بازوبسته شدن) مقاومت هاي مختلفي از خود نشان ميدهد .
• رنگ سوكت آن سفيد و داراي 3 پايه است ، و در زير اطاقك شتاب نصب شده است .
• با چرخش محور آن مقاومت بين پايه 2و3 تغيير ميكند.
• از آنجائيكه ECU به پايه 2 ولتاژ 5+ ميدهد لذا درعمل با چرخش محور پتانسيومتر ولتاژ خروجي از پايه 3 بين 5/0 تا 5 ولت تغيير ميكند .
• در صورت خرابي TPS موتور در هنگام گاز خوردن ريپ ميزند يا دور موتور از يك حد خاصي بالا تر نمي رود .
• مقدار ولتاژ خروجي سنسور را در دستگاه عيب ياب ميتوان ديد چنانچه اختلال دور موتور همزمان با اختلال ولتاژ خروجي باشد سنسور خراب است.
• چنانچه اختلال در دور موتور همزمان با گاز دادن بروز نمايد ولي ولتاژ خروجي TPS دچار اختلال نباشد سنسور فشار هوا معيوب است .