سيستم سوخت رساني انژكتوري اتومبيل زانتيا-بخش 3

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

سيستم سوخت رساني انژكتوري اتومبيل زانتيا-بخش 3

۲,۸۰۵ بازديد

سيستم سوخت رساني انژكتوري اتومبيل زانتيا-بخش 3

• اين سنسور از نوع مقاومت متغير نسبت به فشار ميباشد و در زير منيفولد هوا بعد از اطاقك شتاب نصب شده ، سوكت آن خاكستري و داراي 3 پايه است .

• در صورت خرابي ، اتومبيل در هنگام شتاب گيري (گاز خوردن يا برداشتن پا از روي پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ريپ) ميشود .

• علائم خرابي اين سنسور شبيه به علائم خرابي سنسور TPS ميباشد . روش تشخيص خرابي سنسور TPS بعداً بيان ميگردد .

• روش تست آن با مولتي متر پيچيده و در كارگاه تقريباً غير ممكن است لذا براي اين كار از دستگاه عيب ياب كمك ميگيريم .

سنسور ضربه

اين سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ توليد ميكند . و به اين وسيله به ECU اعلام ميكند كه اتومبيل دچار ناك (كوبش) شده كه در پي آن ECU با تصحيح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه يافتن ناك جلوگيري ميكند .

اين سنسور زير منيفولد هوا روي بلوك سيلندر نصب شده است . داراي 3 پايه و رنگ سوكت آن سبز است .

هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 كيلو گرم متر بسته شود تا عملكرد مناسب خود را داشته باشد .

خرابي آن با lexia قابل تشخيص است و در صورت خرابي بر كشش اتومبيل اثر ميگذارد .

زانتيا

سنسور ناك

نكاتي در رابطه با ايجاد ناك

اكتان پائين سوخت ، زمان جرقه خيلي آوانس ، نسبت سوخت به هواي خيلي غني ، نسبت تراكم بالا و دماي بالا از عوامل ايجاد ناك ميباشند .

بدليل نسبت تراكم بالاي زانتيا (4/10 به 1) اكتان سوخت مورد استفاده در آن بالاي 95 است . استفاده از سوخت با اكتان پائين تر باعث وارد شدن ضربه به موتور اتومبيل ميگردد .

رعايت حد مجاز كف تراشي سرسيلندر الزاميست .

خرابي سنسور هاي دماي آب، دماي هوا ، فشار هوا ، اكسيژن و نشتي بيش از حد انژكتورها و خرابي رگلاتور تنظيم فشار سوخت نيز از عوامل ايجاد ناك ميباشند .

سنسور شتاب سنج

اين سنسور همانند سنسور ناك در اثر ضربه يا شتاب وارده از خود توليد جريان ميكند. در سمت راست محفظۀ موتور نصب شده و سوكت آن مشكي با 3 پايه ميباشد.

وظيفه اين سنسور گزارش ناهمواري هاي جاده به ECU جهت جلوگيري از تغييرات ناگهاني دور موتور ميباشد .

تاثير اين سنسور در عملكرد موتور در حالات عادي ناچيز است و در صورت خرابي آن علامت آشكاري در عملكرد موتور ديده نمي شود ، فقط آلايندگي موتور را در حد ناچيزي افزايش ميدهد .

سنسور شتاب سنج

سنسور هاي اكسيژن

سنسور اكسيژن در مقابل اكسيژن موجود در محيط از خود ولتاژ توليد ميكند .

وظيفه آن اعلام وضعيت مخلوط سوخت وهوا به ECU جهت تنظيم آن ميباشد.

در اتومبيل 1800 دو سنسور و در 2000 يك سنسور وجود دارد .

اين سنسور ها از دو قسمت گرمكن و سنسور اكسيژن تشكيل شده اند .

دماي عملكرد سنسور اكسيژن 300 درجه ميباشد .

رنگ سوكت up stream سبز و down stream آبي و تعداد پايه هاي آنها 4 عدد است ، پايه 1و2 مربوط به گرمكن و 3و4 مربوط به سنسور است و مقاومت پايه 1و2 در دماي محيط حدود 10 اهم ميباشد .

تشخيص خرابي سنسور اكسيژن توسط دستگاه عيب ياب امكان پذير است.

با مولتي متر فقط خرابي گرمكن قابل تشخيص است .

در صورت از كار افتادن سنسور اكسيژن اتومبيل قادر به تنظيم دقيق مخلوط سوخت و هوا نميباشد كه اين مسئله در كشش اتومبيل قابل مشاهده است در صورتيكه آسيب وارده به مجموعه سنسور هاي اكسيژن زياد باشد خاموش شدن و نوسان دور موتور را نيز در پي خواهد داشت .

بدليل هزينه بالاي قطعات و سيستم هاي مرتبط زياد با اين مجموعه لازمست كه در عيب يابي و پيدا كردن منشاء خرابي دقت بسياري مبذول گردد .

در صورت هشدار سيستم EOBD ( روشن شدن چراغ موتور) لازمست كه جهت جلوگيري از وارد شدن خسارت به ساير قطعات (مانند كاتاليزور و سرسيلندر و ...) سريعاً اقدام نمود و خرابي را برطرف ساخت.

درصورت روشن شدن چراغ موتور و يا خرابي سنسور هاي اكسيژن لازمست كه تمامي قطعاتي كه در تنظيم مخلوط سوخت و هوا نقش دارند مورد بررسي قرارداد . اين قطعات بشرح زير ميباشند :

سنسور دماي آب.

سنسور دماي هوا .

سنسور فشار هوا .

موتور پله اي .

شمع ها .

رگلاتور سوخت .

انژكتورها .

فيلتر هوا و بنزين .

پمپ هوا .

ناك سنسور .

همچنين بايد كاتاليزور را از نظر گرفتگي مورد بررسي قرارداد.

لازم به ذكر است سرب موجود در بنزين و مواد افزودني به بنزين (مكمل ها) و وجود مواد اضافي در بنزين مانند آب و نفت و ... به كاتاليزور و سنسورهاي اكسيژن صدمه ميرساند .

استفاده از بنزين با اكتان بالا ( بنزين سوپر) الزاميست .

روغن سوزي نيز از عوامل آسيب رساننده به كاتاليزور و سنسورها ميباشد لذا بررسي كمپرس سيلندرها و بررسي موتور از لحاظ روغن سوزي ، اطمينان بخش است .

سنسور دريچه گاز

اين سنسور يك پتانسيو متر است كه به چرخش دريچه گاز (آموزش مكانيك خودرو بازوبسته شدن) مقاومت هاي مختلفي از خود نشان ميدهد .

رنگ سوكت آن سفيد و داراي 3 پايه است ، و در زير اطاقك شتاب نصب شده است .

با چرخش محور آن مقاومت بين پايه 2و3 تغيير ميكند.

از آنجائيكه ECU به پايه 2 ولتاژ 5+ ميدهد لذا درعمل با چرخش محور پتانسيومتر ولتاژ خروجي از پايه 3 بين 5/0 تا 5 ولت تغيير ميكند .

در صورت خرابي TPS موتور در هنگام گاز خوردن ريپ ميزند يا دور موتور از يك حد خاصي بالا تر نمي رود .

مقدار ولتاژ خروجي سنسور را در دستگاه عيب ياب ميتوان ديد چنانچه اختلال دور موتور همزمان با اختلال ولتاژ خروجي باشد سنسور خراب است.

چنانچه اختلال در دور موتور همزمان با گاز دادن بروز نمايد ولي ولتاژ خروجي TPS دچار اختلال نباشد سنسور فشار هوا معيوب است .

سنسور دريچه گاز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.