سنسورهاي سيستم انژكتور زانتيا
• سنسور دور موتور engine speed sensor
• سنسور تعيين موقعيت ميل بادامك reference sensor
• سنسور كيلومتر شمار vehicle speed sensor
• سنسور دماي آب cooling temperature sensor
• سنسور دماي هوا air temperature sensor
• سنسور فشار هوا manifold air pressure
• سنسور ضربه knock sensor
• سنسور شتاب سنج accelerator sensor
• سنسور هاي اكسيژن lambda sensor-oxygen sensor
• سنسور دريچه گاز TPS
سنسور دور موتور
• اين سنسور از نوع القائي ميباشد، تعيين دورموتور و زاويۀ ميل لنگ كه زمان پاشش سوخت و جرقه را مشخص مينمايد از وظايف اين سنسور ميباشد .
• محل نصب آن در پائين سنسورهاي آب بر روي پوستۀ گيربكس ميباشد.
• زمان TDC سيلندر شمارۀ يك بصورت دو دندانۀ خالي در محل دندانه دار فلايويل مشخص شده است.
• از آنجا كه خروجي اين سنسور بصورت پالس ميباشد لذا سيم آن از نوع فويل دار ( يا شيلد دار) است .
• سوكت آن سه سيمه و رنگ سوكت قهوه اي است.
عيب يابي
• در صورت خرابي اين سنسور اتومبيل روشن نمي شود .
• خرابي سنسور ، اتصالي سيمهاي آن و قطعي سيم ها توسط دستگاه عيب ياب lexia قابل تشخيص ميباشد.
• جهت آزمايش سنسور با مولتي متر لازم است مقاومت پايه 1و2 بين 300 تا 400 اهم باشد .
R 1,2=300~400 ohms
سنسور تعيين موقعيت ميل بادامك
• اين سنسور نيز از نوع القائي ميباشد . و محل قرارگيري آن در روي سرسيلندر كنار سوكت كوئل است . رنگ سوكت آبي و تعداد پايه هاي آن 3 عدد ميباشد .
• پايۀ 1 = 12+ ولت تغذيه .
• پايۀ 2 = ارسال ولتاژ به ECU .
• پايۀ 3 = اتصال بدنه .
• وظيفۀ اين سنسور كمك به سنسور دور موتور در تعيين دقيقتر زمان جرقه و تشخيص سيلندر داراي احتراق ناقص ميباشد . اين سنسور فقط در مدل 1800 موجود ميباشد .
نحوۀ عملكرد
هنگاميكه زائدۀ موجود در انتهاي ميل بادامك در مقابل سنسور قرارميگيرد سنسور ولتاژ صفر و در غير اينصورت ولتاژ 12+ را به ECU ارسال ميكند .
عيب يابي
خرابي اين سنسور تاًثير محسوسي بر عملكرد اتومبيل ندارد و فقط در ميزان آلايندگي موتور اثر گذار است در حدي كه اتومبيل ديگر در محدودۀ استاندارد L4 عمل نميكند .
دستگاه عيب ياب lexia اتصالي ، قطعي و خرابي سنسور را نشان ميدهد .
تشخيص احتراق نادرست
سنسور كيلومتر شمار
• اين سنسور القائي و در روي پوستۀ دفرانسيل قرار دارد. سوكت آن سفيد و تعداد پايه هاي آن 3 عدد ميباشد .
• پايه 1 = برق 12+ از فيوز f6 جعبه فيوز داخل اطاق .
• پايه 2 = اتصال بدنه .
• پايه 3 = ارسال پالس به پردازشگر داخل صفحه آمپر .
• خرابي ، اتصالي و قطعي آنرا lexia نشان ميدهد .
• خرابي آن در سيستم انژكتور بوش اثري ندارد ولي در سيستم ساژم باعث نامنظم كاركردن و خاموش شدن موتور ميگردد .
• خرابي آن در عملكرد سيستم ABS اثر گذار است .
سنسور دماي آب
• اين سنسور از نوع مقاومت NTC ميباشد و رنگ سوكت آن سبز و 2 پايه دارد .
• محل قرارگيري در سرسيلندر روي محفظۀ ترموستات .
• وظيفه آن اعلام دماي مايع خنك كننده به ECU جهت تعيين مقدار پاشش سوخت و زمان جرقه ميباشد .
• مقاومت آن در دماي 80 درجه 300 اهم و در دماي 20 درجه 2500 اهم است .
• خرابي آن باعث بد كار كردن موتور در دماي پايين يا رقيق سوزي در دماي بالا ميگردد.
• در هنگام باز كردن آن از سرد بودن موتور اطمينان حاصل نمائيد و پس از تعويض آن مدار خنك كننده را هواگيري نمائيد.
سنسور دماي هوا
• اين سنسور NTC بوده و سوكت آن خاكستري و داراي 2 پايه ميباشد .آموزش مكانيك خودرو محل قرارگيري آن در اطاقك شتاب جلوي دريچه گاز ميباشد .
• مقاومت آن در دماي 20 درجه 2500 اهم و در دماي 80 درجه 300 اهم ميباشد .
• در صورت خرابي در ميزان آلايندگي و عملكرد نامنظم به جهت تنطيم نبودن مقدار سوخت و زمان جرقه ، تاًثير دارد .
• هرگونه خرابي اين سنسور را lexia نشان ميدهد .