ويژگيهاي سيستم سوخت رساني الكترونيكي
1- تنظيم دقيق مقدار سوخت مورد نياز.
2- تنظيم دقيق زمان جرقه.
3- بي نيازي از تنظيم موتور.
4- عملكرد مناسب موتور در شرايط مختلف جوي .
اجزاي تشكيل دهندۀ سيستم انژكتوري الكتريكي
1- ECU (Electronic Control Unit) محاسبه گر موتور.
2- سنسور ها
3- عملگرها(actuators).
4- منيفولد هوا
5- ريل سوخت و رگلاتور فشار سوخت.
6- دسته سيم انژكتور.
7- چراغ عيب ياب سيستم انژكتور.
معرفي سيستم سوخت رساني زانتيا 1800
ECU
محاسبه گر بكار رفته در اتومبيل 1800 كه موتور XU7 JP4 LFY برروي آن نصب شده است از نوع:
BOSCH MP 7.3 ميباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوي استاندارد L4 يا EURO 2000 ميباشد.همچنين اين سيستم از مزيت استفاده از E.O.B.D برخوردار است. پاشش سوخت به ترتيب احتراق و جرقه دوتائيست.
استاندارد L4
مخفف Level 4 Emission Standard ميباشد. در اين استاندارد ميزان گاز هاي آلايندۀ موتور در حد Euro 2000 يا Euro III ميباشد.به اين منظور قطعات زير به سيستم انژكتور اضافه شده اند :
سنسور تعيين موقعيت ميل سوپاپ
سنسور شتاب سنج
پمپ هوا
سنسور اكسيژن دوم (up stream)
ميزان گازهاي آلا ينده در Euro X
معرفي سيستم E.O.B.D
اين سيستم وظيفۀ كنترل عملكرد اتومبيل از جهت انتشار گازهاي آلاينده را بعهده دارد و در صورت بروز اشكالاتي كه موجب افزايش آلايندگي ميگردندد ، با روشن كردن چراغ عيب ياب سيستم انژكتور اعلام خطر مينمايد.
European On Board Diagnostic System.
معرفي سيستم سوخت رساني زانتيا 2000
ECU
محاسبه گر بكار رفته در اتومبيل 2000 كه موتور XU10 J4R RFV برروي آن نصب شده است از نوع:
BOSCH MP 5.2 ميباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوي استاندارد L3 يا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژكتور ها در آن جفت جفت ميباشد.و جرقۀ آن مانند 1800 است.
سنسور ها Sensors
سنسور ها بطور كلي وظيفۀ جمع آوري اطلاعات مورد نياز E.C.U را بعهده دارند. ساختمان آنها بعضي القائي و بعضي ديگر نوعي مقاومت متغيير و برخي از موادي كه ولتاژ توليد ميكنند ، ميباشد. كه بر حسب ساختمان داخليشان خروجي آنها متفاوت است.
سنسور هاي القائي
مبناي كار اين نوع سنسور ها القاي جريان الكتريكي در سيم پيچِ در حال عبور از ميدان مقناطيسي ميباشد . پس در اين ماجرا دو عضو اساسي لازم است :
1- سيم پيچ .
2- ميدان مقناطيسي .
دررابطه با عملكرد سنسورهاي القائي بكار رفته در زانتيا نيازي به استفاده از آهنرباي دائمي نميباشد و تنها يك قطعه فلز آهني كافيست.
سيم پيچ مورد نياز در خود سنسور تعبيه شده است.
بسته به نوع سنسور بعضي به ولتاژ + تغذيه نياز داشته و بعضي نياز ندارند.
سنسورهائيكه در آنها مقاومت متغيير بكار رفته
ساختمان داخلي برخي سنسورها از مقاومت متغيير تشكيل شده است .
اين مقاومت بسته به نوع سنسور و اينكه چه چيزي را چگونه حس كند انواع مختلفي دارد و از انواع زير ميباشند :
مقاومت متغيير نسبت به فشار.
مقاومت متغيير نسبت دما كه خود دو نوع دارد NTC,PTC
مقاومت متغيير نسبت وجود نوعي گاز.
پتانسيو مترها.
NTC
مخفف Negative Temperature Coefficient ميباشد ، مقاومت اين سنسور با تغييرات دما رابطه عكس دارد يعني هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن كمتر شده و هر چه دما پائين تر رود مقاومت آن بيشتر ميگردد.
مقاومت صفر(اتصال كوتاه)= حداكثر دما
مقاومت بينهايت(قطعي) = حداقل دما
PTC
مخفف Positive Temperature Coefficient ميباشد ، مقاومت اين سنسور با تغييرات دما رابطه مستقيم دارد يعني هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن بيشتر شده و هر چه دما پائين تر رود مقاومت آن كمتر ميگردد.
مقاومت صفر(اتصال كوتاه)= حداقل دما
مقاومت بينهايت(قطعي) = حداكثر دما
مقاومت متغير حساس به گاز
براي سنجش مقدار اكسيژن موجود در محيط از دو نوع سنسور اكسيژن استفاده ميشود،آموزش مكانيك خودرو يك نوع مقاومتي است كه نسبت به مقدار اكسيژن متغير است ، نوع ديگر بسته به مقدار اكسيژن موجود در محيط توليد جريان ميكند.
پتانسيو مترها
نوعي مقاومت متغير ميباشند كه نسبت به جابجائي يك عضو متصل به آن مقاومت متغيري از خود نشان ميدهند .
از اين نوع سنسورها معمولاً براي سنجيدن تغير مكان اعضاء يا سنجش سطح مايعات استفاده ميشود .