خاموش و روشن‌كردن خودكار موتور اتومبيل

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

شنبه ۱۴ مرداد ۰۲

خاموش و روشن‌كردن خودكار موتور اتومبيل

۱,۹۶۲ بازديد

خاموش و روشن‌كردن خودكار موتور اتومبيل

اهميت كاهش ميزان مصرف سوخت و توليد آلاينده‌‌هاي سمي در خودروها باعث شده تا هر روز شاهد به بازار آمدن فناوري‌‌هاي جديد و جالبي باشيم. يكي از بخش‌‌هايي كه تاكنون توسعه زيادي يافته و ايده‌‌هاي نويني در آن شكل گرفته، موتورهاي درون‌سوز است‌. شركت ژاپني مزدا به تازگي اقدام به ساخت سيستم جديدي كرده كه از يك اصل ساده  ايده گرفته است: «وقتي از موتور خودرو استفاده نمي‌كنيد، آن را خاموش نماييد».

فولكس واگن اولين خودروسازي بود كه اقدام به ساخت سيستمي براي خاموش كردن خودكار موتور خودرو در حالت بي‌استفاده (Idle) كرد. بعد از آن ب‌ام‌و‌، ميني‌، اسمارت، سيتروئن و پژو نيز در محصولات خود از سيستم‌‌هاي مشابهي استفاده كردند.
در اين خودروها براي روشن‌كردن دوباره پيشران، از يك موتور الكتريكي استفاده مي‌شود. اما مزدا ايده بهتري دارد و براي روشن‌نمودن موتور از يك عمليات احتراقي كمك مي‌گيرد.
براي اين كار، هنگامي كه موتور خاموش است، سوخت به طور مستقيم درون سيلندر پاشيده شده و با يك جرقه و احتراق سوخت، نيروي فشاري براي پايين بردن پيستون به وجود مي‌آيد. به اين ترتيب زماني كه خودرو به مدت طولاني ايستاده، موتور به طور خودكار خاموش شده و دوباره هنگامي كه راننده پاي خود را بر روي پدال فشار مي‌دهد، پيشران اتومبيل به كار مي‌افتد.
به اين ترتيب پشت چراغ قرمزهاي طولاني نيازي به خاموش كردن دستي اتومبيل نيست و مصرف سوخت تا مقدار قابل توجهي كاهش مي‌يابد.  مزدا سيستم ابداعي خود را SISS ناميده و بر اساس بررسي‌‌هايش، استفاده از آن مي تواند تا 10درصد از مصرف سوخت در مناطق شهري بكاهد. اين سيستم با بهره‌گيري از فناوري پاشش مستقيم سوخت، به طور كاملاً مناسبي موتور را روشن مي‌كند و باعث مي‌شود راننده هيچ احساس ناخوشايندي نسبت به خاموش شدن خودكار اتومبيلش نداشته باشد. ‌قرار است مزدا اين سيستم را از سال آينده وارد بازار كند.
سيستم‌‌هاي فعلي، پيشران اتومبيل را به كمك يك موتور الكتريكي درست با همان پروسه‌اي كه اتومبيل به صورت دستي و با پيچاندن سوئيچ روشن مي‌شود، به كار مي‌اندازند. اين درحالي است كه در سيستم SISS موتور با عمل احتراق روشن مي‌گردد.آموزش مكانيك خودرو البته براي موفقيت‌آميزبودن اين كار، پيستون بايد در نقطه خاصي قرار داشته باشد تا به اين ترتيب، نسبت تركيب هوا و سوخت متناسب باشد‌.  سيستم SISS با بررسي دقيق وضعيت پيستون، شرايط را مهيا مي‌كند.
به اين ترتيب با فشرده شدن پدال توسط راننده‌، موتور در عرض 35/0 ثانيه روشن مي‌شود. با اين سيستم ديگر رانندگان هيچ تاخيري در روشن شدن اتومبيل خود متوجه نمي‌شوند‌

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.