آشنايي با سيستم اتومبيل هاي انژكتوري (بخش ۲)

مكانيك، آموزش جامع تعميرات خودرو ، مكانيك و و برق خودرو ، آموزش تعميرات خودرو،كتاب آموزش مكانيكي ، قطعات خودرو ، برق خودرو

شنبه ۱۴ مرداد ۰۲

آشنايي با سيستم اتومبيل هاي انژكتوري (بخش ۲)

۱,۸۶۶ بازديد

آشنايي با سيستم  اتومبيل هاي انژكتوري (بخش ۲)

عملگرها(ACTUATORS) :

در اين سيستم 8 عملگر وجودداردكه تحت فرمان مستقيم ECU فعال مي شوند.اين عملگرها عبارتنداز :

1.انژكتورها (INJECTORS) :

 سيستم سوخت رساني بكاررفته در اين موتور از نوع MPFI يا پاشش چند نقطه اي مي باشد.در اين سيستم به ازاء هر سيلندر يك انژكتوروجود دارد.انژكتورها وظيفه تزريق سوخت در داخل پورت ورودي سيلندر رابر عهده دارند و مابين ريل سوخت و منيفولد هواي ورودي قرار مي گيرند كه توسط اورينگهاي دو طرف خود آببندي شده و با يك بست به ريل سوخت چسبيده اند.از رله دوبل دائماً برق 12 ولت به پايه شماره 2 انژكتورها مي رود و ECU با ارسال پالس منفي به پايه ديگر هر انژكتور در لحظه مشخص، زمان باز بودن دهانه انژكتور ها را كنترل مي‌كند.

 

2. موتور پله اي (STEPPER MOTOR) :

دريچه گاز علاوه بر مسير هواي ورودي از طريق دريچه پروانه اي ، داراي يك مسير هواي اضافي است كه هوا از اين مسير by passمي شود.اين مسير توسط موتور پله اي برقرار مي‌گردد كه تحت كنترل مستقيم ECU است. اين موتور 4 وظيفه دارد:

1.تامين هواي مورد نياز در وضعيت استارت سرد (حالت ساسات)

2.تنظيم دور آرام موتور در زمان اعمال بار اضافي (over load) به موتور (كولر و بخاري و...)

3.تنظيم نسبت سوخت و هوا در دور آرام

4. جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هوا ، زماني كه در سرعتهاي بالا راننده بطور ناگهاني پا را از روي پدال گاز بر دارد.

موتور پله اي پالسهاي 12 ولتي دريافتي از ECU راتوسط ميدانهاي مغناطيسي خود به حركت خطي تبديل كرده تا جريان هواي اضافي تنظيم گردد. اين موتور داراي 200 مرحله جابجايي است كه در هر مرحله 04/0 ميلي متر حركت طولي اتفاق مي افتد.خرابي يا عدم عملكرد موتور پله اي از دلايل تنظيم نشدن موتور در دور آرام است.

استپر

3.رله دوبل (DOUBLE RELAY) :

اين رله وظيفه تغذيه جريان سيستم الكتريكي در شرايط مختلف عملكرد اتومبيل(سوييچ باز، سوييچ بسته ، روشن بودن موتور) را بر عهده دارد.اين رله توسط يك كانكتور 15 راهه به دسته سيم متصل شده و داراي 3 مرحله عملكرد ميباشد.

رله دوبل

- سوييچ بسته: در اين حالت يك ولتاژ 12 ولت از پايه 10 رله به ECU با هدف نگهداري اطلاعات موجود در حافظه ارسال مي گردد.

- سوييچ باز:در اين حالت رله به مدت 2 الي 3 ثانيه پمپ بنزين را فعال مي‌كند تا در لحظه استارت ، فشار سوخت در موضع ريل سوخت به اندازه كافي باشد.

- موتور روشن: در اين حالت رله براي كليه اجزاء وابسته به خود بطور پيوسته برق ارسال مي‌كند. خرابي رله منجر به عدم روشن شدن موتور مي گردد.

4.شير برقي كنيستر(canister purge valve) :

از طريق اين شير كه توسط ECU كنترل مي گردد،مسير بازيافت بخارات بنزين جذب شده از داخل باك فراهم مي گردد.بدين ترتيب در زمان باز شدن اين شير، بخارات بنزين موجود در كنيستر از طريق مسير هواي ورودي به موتور وارد موتور شده و در داخل سيلندر مصرف شود.

شير برقي كنيستر

5.لامپ عيب ياب MIL) ( :

اين لامپ كه در داخل اتاق نصب گرديده هنگام بروز اشكال در سيستم سوخت رساني ، توسط واحد كنترل الكترونيكECU روشن شده و راننده را متوجه عيب در اين سيستم مي كند.

لامپ عيب ياب

در تصوير ذيل چگونگي ارتباط بين سنسورها و عملگرها باECU نمايش داده شده است.

سنسورها و عملگرها

سيستم سوخت رساني:

اين سيستم متشكل از انژكتورها، پمپ بنزين ، رگولاتور فشار، فيلتر بنزين ، ريل سوخت و شيلنگ هاي سوخت رساني مي باشد.

1.پمپ بنزين :(FUELPUMP)اين پمپ فشاري معادل bar 5 توليد مي كند.كه بيشتر از فشار مورد نياز سيستم مي باشد. علت اين امر جلوگيري از افت فشار بنزين در لحظه افزايش ناگهاني مصرف است. مسير خروجي پمپ داراي يك سوپاپ يكطرفه است تا در زمان خاموش بودن موتور ، فشار ريل سوخت افت نكند.پمپ بنزين در بنزين داخل باك شناور است واين امر ضمن كاهش سر و صداي پمپ ، موجب جلوگيري از تشكيل حباب هوا نيز مي گردد.

ولتاژ تغذيه پمپ بنزين از رله دوبل و به واسطه سوييچ اينرسي تأمين ميگردد. اين رله در زمان خاموش بودن موتور ودر آغاز باز شدن سوئيچ به مدت 2الي 3 ثانيه و در زمان روشن بودن موتور دائماً پمپ بنزين را فعال مي كند. سوخت ارسالي از پمپ بنزين از طريق شيلنگهاي لاستيكي و لوله هاي فولادي سوخت رساني تا فيلتر بنزين هدايت مي شود.

پمپ بنزين پرايد

2. فيلتر بنزين : با گذر سوخت از اين فيلتر ذرات بزرگتر از 8 تا 10 ميكرون از سوخت جدا شده تا باعث آسيب به انژكتورها نشوند.اين فيلتركه در سمت چپ موتور و زير بوستر قرار دارد ، هر20000 كيلومتر بايد تعويض گردد. اين فيلتر به هيچ عنوان نبايد روغنكاري شود. سوخت پس از خروج از فيلتر توسط يك شيلنگ لاستيكي به ريل سوخت متصل ميگردد.

3. ريل سوخت : در مركز موتور قرار دارد و4 عدد انژكتور، رگولاتورفشار سوخت و سرشيلنگهاي ورود وخروج سوخت روي آن نصب مي گردد. اين ريل بر روي منيفولد هوا قرار گرفته و سوخت با فشار بالا در آن جريان دارد كه به محض فعال شدن انژكتورها،به صورت پودر به داخل پورت ورودي سيلندر پاشيده مي شود.رگولاتور فشار كه وظيفه ثابت نگه داشتن نسبت فشار سوخت موجود در ريل سوخت به فشار هواي داخل منيفولد را بر عهده دارد ، در انتهاي ريل سوخت بسته مي شود و فشار فوق الذكر را بين bar (5/3- 8/2 ) نگاه ميدارد. بنابراين دائماً سوخت با فشار ثابت پشت انژكتور ها جريان دارد و در شرايط و دورهاي مختلف ، موتور با افت فشار سوخت مواجه نخواهد شد..

ريل سوخت

4.انژكتورها : اين قطعات با دريافت سيگنالهاي منفي از ECU فعال مي شوند و بواسطه آن سوراخهاي ريز دهانه انژكتور جهت پاشش سوخت باز مي شود.

5. سوئيچ اينرسي : اين قطعه بر روي قسمتي از اتومبيل كه داراي كمترين ارتعاش است قرار دارد و در تصادفات شديد ، فعاليت پمپ بنزين و ديگر عملگرها را قطع كرده تا از آتش سوزي احتمالي جلوگيري شود. در چنين حالتي جهت روشن شدن مجدد اتومبيل لازم است سطح لاستيكي فوقاني سوئيچ را فشار دهيم.

سوئيچ اينرسي

سيستم هوا رساني :

اين سيستم وظيفه تأمين و تنظيم هواي ورودي به سيلندرها را بر اساس نياز موتور در شرايط مختلف عملكرد آن بر عهده دارد. در اين سيستم هوا پس از عبور از فيلتر از طريق مجموعه هواكش وارد دريچه گاز گردد.

1.دريچه گاز: (THROTTLE BODY)

اين مجموعه متشكل از يك دريچه پروانه اي، موتور پله اي و سنسور دريچه گاز مي باشد. ميزان گشودگي دريچه گاز كه با ميزان فشردگي پدال گاز توسط راننده ارتباط مستقيمي دارد توسط سنسور دريچه گاز (TPS) محاسبه و به ECU گزارش مي گردد.اين سنسور يك پتانسيومتر است كه بر اساس زاويه دريچه پروانه اي تغيير مقاومت ميدهد. يك مسير اضافي نيز براي ورود هوا وجود دارد كه بواسطه عملگري به نام موتور پله اي تحت كنترل ECU قرار مي‌گيرد.قطعات فوق به تفكيك دربخشهاي قبلي مورد بررسي قرار گرفته است .

دريچه گاز

2.سنسور فشار و دماي هواي ورود(MAP & ATS) :

فشار و دماي هواي ورودي به موتور از پارامترهاي مورد استفاده ECU مي باشد كه بايد پس از عبور هوا از دريچه گاز مورد محاسبه قرار گيرد.آموزش مكانيك خودرو به همين منظور سنسور فشار و دماي هوا بر روي مجموعه مانيفولد هواي ورودي نصب گرديده تا پارامترهاي فوق الذكر را مورد بررسي قرار دهد. اين سنسور متشكل از يك مقاومت NTC و يك پيزو الكتريك مي باشد.

3. مجموعه مانيفولد هواي ورودي :

اين مجموعه متشكل از مانيفولد هوا ،مخزن آرامش ، ريل سوخت ، انژكتورها ، دريچه گاز ، سنسور فشار و دماي هواي ورودي و سرشلنگهاي مربوط به بوستر ترمز ، شير برقي كنيستر و سنسور دماي آب است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.